544
14
0
Reklamasjonsrett på nybygg/feil gulv
4
0
Vi overtok et nybygd rekkehus i mai, men så dessverre ikke på befaringen at vi hadde fått feil gulv av leverandør. De hadde installert originalgulv og ikke tilvalgsgulvet vi hadde valgt. Dette oppdaget vi først 4 måneder etterpå (skylder på nyfødt baby i hus), og reklamerte da. Utbygger møter oss mtp på kompensasjon, men den er liten (20k) i forhold til de vi tror vi har rett på. Utbygger selv mener de er generøse mtp at vi først reklamerte 4 måneder etterpå, men hva sier egentlig lovverket om dette?
Så er det jo selvfølgelig det punktet som entreprenøren trekker frem, at dette skulle kommet umiddelbart, helst før (Hadde dere en før-overtagelses befaring så burde det blitt påpekt der). Synd at det er blitt slik, men en entreprenær tar neppe hensyn til 4mnd begrunnelsen.
Så er spørsmålet om dette plager dere i den grad at man vil ta den kampen, med eventuelle ulemper og kostnader dette kan medføre, eller bare leve med det gulvet som er lagt, akseptere kompensasjonen og bruke de pengene på noe fint?
.Thag
På ca 80 kvm gulv fordelt på to etasjer har leverandør beregnet den kosten til 16k (+ 4k i materiellkostdifferanse). Det er den summen vi mener er noe lav, men om vi skal ta opp kampen er avhengig av hvor god dekning vi har i det juridiske. Dvs om det er noen andre forhold som spiller inn siden huset er levert nøkkelklart av en profesjonell aktør eller om det er noe annet lovverk som gjelder i denne situasjonen med nybygd rekkehus levert av et firma.
Hvilke rettigheter man har, vet jeg ikke, men hadde kanskje meldt meg inn i Huseierne og bedt om vurdering av en jurist.
MEN; det er dårlig gjort av firmaet å ikke legge om gulvet da. Jobben for de er jo uansett ikke noe større nå enn om det ble oppdaget under befaring. De må kanskje flytte på noen møbler, men det kan vel dere som byggherre gjøre for de.
Så hvis de ikke gidder å rette opp en TABBE de selv har gjort, så får de dekke det det koster for dere å leie inn et annet firma til å gjøre jobben. Dere kan jo innhente priser fra 2-3 andre firma.
Her hadde jeg ikke gitt meg. Jobben er den samme, og det er direkte smålig av de å ikke korrigere for en tabbe de har gjort. Tabben er gjort uansett når den oppdages.
Det er så klart et poeng i at reklamasjon kommer sent i følge bustadsoppføringsloven, og det er dette leverandør holder fast på. Omdømmemessig synes jeg derimot de scorer lavt nå ved å ikke komme oss i møte på noe som hadde kostet de betydelig mer om vi hadde vært en måned tidligere ute..