#11
 223     0

Er nok litt misforståelser her.

Problem: Varmepumpen fungerer ikke.

Kunde: Ringer til Varmepumpemontør

Eneste kunden skal vite er at PUMPEN FUNGERER IKKE. Det er "bevisbyrde" nok for kundens del.

Da er det opp til varmepumpemontør å BEVISE om feilen ligger innenfor eller utenfor garantikrav.

For det er nemmelig varmepumpemontør som sitter med 5 år reklamasjonsrett og 3 år garanti på produktet og dermed SKAL stille til ansvar for kunden. Dette er kjernen i forbrukerkjøpsloven og liker man ikke norsk lovverk så kan man heller gjøre andre forretninger, f.eks pusse sko.

Ligger den utenfor garantikrav, f.eks feil montering, er det kunde som skal betale. Er det innenfor garantikrav, f.eks motor har brent opp, er det varmepumpemontør som skal betale.


Ja, dette kan jeg si meg enig i... Feil på produkter skal dekkes av garanti, evt. reklamasjon. Men som mitt første innlegg viser er det en viss fare for at kunde må belage seg på å betale og dekke kostnader HVIS feilen ikke er relatert til selve produktet...
Reklamasjonsrett: 5 år på produkter ment å vare vesentlig lengre enn 2 år (dvs varmepumper har 5 års reklamasjonsrett)
Garanti: Det er det opp til produsentene å gi. Noen importører gir utvidet garanti i opptil 5 år for enkelte merker har jeg sett. Det er ikke "krav" om at alle omsatte varer av forskjellige produkter skal ha 5 års garanti...

Mvh
Pumpemontør
Signatur

   #13
 223     0

Hvilke merker er det du monterer; Pumpemontør?




Send meg heller en privat mail (PM) hvis du er interessert i å kjøpe varmepumpe og priser for disse. Men jeg monterer Mitsubishi Electric. I tilegg kjøper jeg inn både LG og Panasonic. Håper dette var et greit svar?

Mvh
Pumpemontør
Signatur
   #14
 79     0
Bare lurte.
Fikk montert en CTC luft/vann for 18mnd siden og nå har beina begynnt å ruste kraftig. Pumpen står under et halv tak på støpt plate. Det eneste vannet som kommer er avrimingen fra pumpa.
Signatur
   #15
 3,109     Norge     0
Det er kunden som må fortelle selgar at pumpa ikkje virkar, det er peanuts.
Selgar må dekke reparasjon, dersom han ikkje kan bevise at det er ein "brukarfeil/ekstern feil)
Produkter som har ein forventa levetid på meir enn 5 år, gjelder 5års reklamasjon, dette gjelder ikkje på normale slitedelar i produktet. (dermed er f.eks kompressor dekka av 5 års "garanti"
   #16
 223     0

Bare lurte.
Fikk montert en CTC luft/vann for 18mnd siden og nå har beina begynnt å ruste kraftig. Pumpen står under et halv tak på støpt plate. Det eneste vannet som kommer er avrimingen fra pumpa.


Da anbefaler jeg deg å kontakte din installatør for å informere om tilstanden på beina. Kjenner ikke til CTC annet enn det jeg har lest om dette merket. Har forøvrig ingen kompetanse innen luft/vann, desverre. Men som sagt, det er nok viktig for deg å gjøre selger oppmerksom på denne rusten, noe som fort kan utvikle seg å bli værre innen relativt kort tid.

Mvh
Pumpemontør
Signatur
   #17
 7,685     Bærum     0
Problemet er ofte at leverandører ikke kan kjøpsloven eller ikke forholder seg til den. Jeg har opplevd flere tilfeller hvor det påstås at feil ikke er reklamasjonsgrunn av forskjellige årsaker. Det er derfor viktig at man har kompetanse nok til ikke å bli avfeid av leverandører som "prøver seg". Forøvrig sier loven at det er 5 års reklamasjonstid på varer som er ment å være lenger enn 2 år.