Er det en offentlig vei så ringer man jo bare onkel så de fikser en kontroll der. Det kan du ikke på privat vei.
Hvorfor ikke? Fordi politiet ikke prioriterer ressursbruk på en vei hvor det kjører fem biler per døgn like høyt som som på en hvor det kjører 5000?
Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om den skjer på offentlig vei eller annet sted, og politiet vil rimeligvis kunne gripe inn om man bryter den selv inne i egen garasje...
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Finnes jo bønder som stenger veien med port el. pga. dyr. Har også vært på et par større hyttefelt hvor det brukes grind/bom. Et sted var det også slik at en måtte ha brikke for og bruke disse. (bompenger har også blitt krevd inn på slike steder i privat regi).
Har også vært borti flerne tilfeller hvor folk har porter/stengsler til sin boliger, men det blir vel litt anderledes siden det kun er en bolig.
Ellers så er min erfaring at på boligfelt etc. med 30 sone så kan en glemme og få noe kontroll mtp. fart og råkjøring fra politiets side. Både jeg selv og andre jeg vet om har prøvd og ta kontakt med politi pga. uvetig kjøring i slike 30 soner på boligfelt el. Svaret er altid at dem ikke utøver kontroll i 30 sone i boligfelt, og at en da må ta kontakt med kommune for tiltak da det er dem som har ansvaret for dette på disse stedene(!). Høres rart ut, men er alså min erfaring herfra.
Så at folk gjør egne tiltak har jeg stor forståelse for (så lenge det er med måtehold!). Har ikke noe med at ikke har respekt for lover & regler dette.
I.o.m. at det ikke er en vei for almen ferdsel er det kun allemannsretten jeg kjenner til som gir folk rett til å ferdes på veien. Og allemannsretten gir ingen rett til motorisert ferdsel. Dermed kan man sperre så mye man gidder, bare det er mulig å gå forbi sperringen.
I denne saken kommer også hevd inn, men hevd gir ingen rett til at det skal kjøres fort, så om veien lages for slalåmkjøring eller andre hindringer som ikke påfører den som har hevden skader om han kjører sakte. At de samme hindrene er til skade for vedkommende i høy hastighet har ingenting med hevden å gjøre.
Det man derimot må ta hensyn til er tilkomst for brannbil og ambulanse, som kanskje er et krav for å kunne bruke stedet som bolig.
Er det en offentlig vei så ringer man jo bare onkel så de fikser en kontroll der. Det kan du ikke på privat vei.
Hvorfor ikke? Fordi politiet ikke prioriterer ressursbruk på en vei hvor det kjører fem biler per døgn like høyt som som på en hvor det kjører 5000?
Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om den skjer på offentlig vei eller annet sted, og politiet vil rimeligvis kunne gripe inn om man bryter den selv inne i egen garasje...
Fordi de aldri utfører kontroller på private veier uansett. Ergo du kan ringe deg grønn og bli nedprioritert. Vegtrafikkloven gjelder men onkel har ikke ressurser til å håndheve den på privat vei. Dette er bekreftet av lensmann og up.
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Spørs vel om det hadde blitt så mye råkjøring dersom det stod en politibil på tunet. Dersom det er nabodattera som er den verste kan det vel også tenkes at hun får en liten advarsel per telefon dersom politiet rigger seg opp med laserkontroll hos naboen (som tidligere har klaget på råkjøring).
1. Dialog 2. Dialog 3. Dialog 4. Dialog 5. Advarsel 6. Lett handling 7. Lett handling 8. Tung handling Neste: 9. Enda tyngre handling
Fasit er vel at det ikke finnes noen fasit. Mitt neste trekk er å sette opp port. Dette skjer hvis naboen fyller igjen grøfta i mens jeg er på jobb. I og med at det ikke er noe veilag - ei heller noen bruksrett da naboen har sin egen vei - driter jeg LANGT i de juridiske problemstillinger. Jeg handler.
Signatur
Privatperson her inne, men jobber for Ridge Tool Company(RIDGID) og kan således litt om verktøy for rør/offshore.
1. Dialog 2. Dialog 3. Dialog 4. Dialog 5. Advarsel 6. Lett handling 7. Lett handling 8. Tung handling Neste: 9. Enda tyngre handling
Fasit er vel at det ikke finnes noen fasit. Mitt neste trekk er å sette opp port. Dette skjer hvis naboen fyller igjen grøfta i mens jeg er på jobb. I og med at det ikke er noe veilag - ei heller noen bruksrett da naboen har sin egen vei - driter jeg LANGT i de juridiske problemstillinger. Jeg handler.
Nå har du havnet der jeg er også. I stad sa leieboern min fra til et svin. Reaksjonen var hånlig latter mens han spant avgårde i enda høyere hastighet. Vi får se hvor tøff han er når pallegafla står i frontrutehøyde neste gang han kommer i samme fart.
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Dette er ikke ment som en avsporing, men denne klassikeren viser vel en situasjon ganske lik den TS beskriver. Sier ikke at en bjørk på tvers av veien nødvendigvis er riktig vei å gå, forøvrig.
Hvorfor ikke? Fordi politiet ikke prioriterer ressursbruk på en vei hvor det kjører fem biler per døgn like høyt som som på en hvor det kjører 5000?
Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om den skjer på offentlig vei eller annet sted, og politiet vil rimeligvis kunne gripe inn om man bryter den selv inne i egen garasje...
Har også vært borti flerne tilfeller hvor folk har porter/stengsler til sin boliger, men det blir vel litt anderledes siden det kun er en bolig.
Ellers så er min erfaring at på boligfelt etc. med 30 sone så kan en glemme og få noe kontroll mtp. fart og råkjøring fra politiets side. Både jeg selv og andre jeg vet om har prøvd og ta kontakt med politi pga. uvetig kjøring i slike 30 soner på boligfelt el. Svaret er altid at dem ikke utøver kontroll i 30 sone i boligfelt, og at en da må ta kontakt med kommune for tiltak da det er dem som har ansvaret for dette på disse stedene(!).
Høres rart ut, men er alså min erfaring herfra.
Så at folk gjør egne tiltak har jeg stor forståelse for (så lenge det er med måtehold!). Har ikke noe med at ikke har respekt for lover & regler dette.
I denne saken kommer også hevd inn, men hevd gir ingen rett til at det skal kjøres fort, så om veien lages for slalåmkjøring eller andre hindringer som ikke påfører den som har hevden skader om han kjører sakte. At de samme hindrene er til skade for vedkommende i høy hastighet har ingenting med hevden å gjøre.
Det man derimot må ta hensyn til er tilkomst for brannbil og ambulanse, som kanskje er et krav for å kunne bruke stedet som bolig.
Fordi de aldri utfører kontroller på private veier uansett. Ergo du kan ringe deg grønn og bli nedprioritert. Vegtrafikkloven gjelder men onkel har ikke ressurser til å håndheve den på privat vei. Dette er bekreftet av lensmann og up.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
1. Dialog
2. Dialog
3. Dialog
4. Dialog
5. Advarsel
6. Lett handling
7. Lett handling
8. Tung handling
Neste: 9. Enda tyngre handling
Fasit er vel at det ikke finnes noen fasit. Mitt neste trekk er å sette opp port. Dette skjer hvis naboen fyller igjen grøfta i mens jeg er på jobb. I og med at det ikke er noe veilag - ei heller noen bruksrett da naboen har sin egen vei - driter jeg LANGT i de juridiske problemstillinger. Jeg handler.
Nå har du havnet der jeg er også. I stad sa leieboern min fra til et svin. Reaksjonen var hånlig latter mens han spant avgårde i enda høyere hastighet. Vi får se hvor tøff han er når pallegafla står i frontrutehøyde neste gang han kommer i samme fart.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
[flash=420,315]http://www.youtube.com/v/jPVTdjiDyrM?version=3&hl=nb_NO&rel=0"[/flash]