381
7
0
Selveier rekkehus, felles avløpsledning
35
0
Hei,
Dette er ikke en nabokonflikt, enda. Søker råd om hvordan vi deler fellesutgifter i forbindelse med utbedring av felles avløpsledning/bunnledning i en rekke med selveierhus.
Under husene med adresse Selveiereveien 2, 4, 6 og 8 går det en felles bunnledning i støpejern. Mellom Selveierveien 2 og kommunen sin avløpsledning i veien er det en felles stikkledning i betong.
Etter tilbakeslag av kloakk i 2 og 4 viser det seg at det er problemer med felles stikkledning i betong mellom Selveierveien 2 og kommunen. Rørledningen er delvis sprukket og i ferd med å kollapse. Etter inspeksjon mellom 4 og kommunen viser det seg at også Soil/bunnledning under husene er i ferd å korrodere, men det er vanskelig å si om det er en umiddelbar fare.
Spørsmålet er om alle husene er "like" ansvarlig for røret under Selveierveien 2, 4, 6 og 8, selv om det er ulik slitasje i de ulike rørstrekkene? Dersom røret kollapser i 2, vil alle få tilbakeslag. Dersom røret kollapser i 8 vil kun Selveierveien 8 få tilbakeslag.
I tilfelle 2,4,6 og 8 ikke er "like ansvarlige" for de ulike strekken, hvordan ville i så fall kostnadsfordelingen bli fordelt preventivt vedlikehold med rørfornying for del 1 (felles), del 2 (Selveierveien 2), del 3 (Selveierveien 4), del 4 (Selveierveien 6) eller del 5 (Selveierveien 8)? Hvordan vil kostnadsfordelingen være dersom det i ettertid er problemer på Selveierveien 8 og de har i ettertid etablert bad i kjelleren med Italienske fliser som må meisles og tilbakeføres?
Mvh
Dette er ikke en nabokonflikt, enda. Søker råd om hvordan vi deler fellesutgifter i forbindelse med utbedring av felles avløpsledning/bunnledning i en rekke med selveierhus.
Under husene med adresse Selveiereveien 2, 4, 6 og 8 går det en felles bunnledning i støpejern. Mellom Selveierveien 2 og kommunen sin avløpsledning i veien er det en felles stikkledning i betong.
Etter tilbakeslag av kloakk i 2 og 4 viser det seg at det er problemer med felles stikkledning i betong mellom Selveierveien 2 og kommunen. Rørledningen er delvis sprukket og i ferd med å kollapse. Etter inspeksjon mellom 4 og kommunen viser det seg at også Soil/bunnledning under husene er i ferd å korrodere, men det er vanskelig å si om det er en umiddelbar fare.
Spørsmålet er om alle husene er "like" ansvarlig for røret under Selveierveien 2, 4, 6 og 8, selv om det er ulik slitasje i de ulike rørstrekkene? Dersom røret kollapser i 2, vil alle få tilbakeslag. Dersom røret kollapser i 8 vil kun Selveierveien 8 få tilbakeslag.
I tilfelle 2,4,6 og 8 ikke er "like ansvarlige" for de ulike strekken, hvordan ville i så fall kostnadsfordelingen bli fordelt preventivt vedlikehold med rørfornying for del 1 (felles), del 2 (Selveierveien 2), del 3 (Selveierveien 4), del 4 (Selveierveien 6) eller del 5 (Selveierveien 8)? Hvordan vil kostnadsfordelingen være dersom det i ettertid er problemer på Selveierveien 8 og de har i ettertid etablert bad i kjelleren med Italienske fliser som må meisles og tilbakeføres?
Mvh
Men istandsetting inne er alltid diskusjoner, dette gjelder internt i blokker både men sameier og borettslag. Men har ikke nr 8 søkt om dette f.eks. så er det få rettigheter en har.
Så det mest rettferdige her er uansett hva som blir gjort av nødvendig vedlikehold/reperassjoner og hvor på bunnledningen nå og i fremtiden så skal kostnad fordeles på 4?
Mvh
Da er det ikke snakk om å dele på 4 eller noe sånt (teknisk sett). Da er det sameiet som betaler, og eierne av sameiet dekker det via eierbrøk, som andre skriver over. Sannsynligvis er denne ideell 1/X der X er antall eiere. Evt har sameiet allerede midler oppspart, men høres ikke slik ut.
I praksis blir det delt på 4, men her er det viktig hvordan man ser på situasjonen. Fokuser på at sameiet betaler.
Totalkostnadene kommer på rundt 60-100.000 kr, så det er en del billigere enn "worst case" med graving osv. Da blir det det rundt 15 - 25.000 kr per hus.
Dette er ikke ett sameie siden det er 4 separate hus, men forstår det slik at etter sameieloven er selve rørledningen ett sameie. Forstår det slik at vi bør kalle til en ekstraordinær generalforsamling for å vedta utbedring av rørledningen og kostnadsfordelingen, selv om vi ikke har ett tradisjonelt etablert sameie med vedtekter osv.
Ett annet spørsmål: bør det huset som blir inngangsporten for rørfornying få ett slags ulempetillegg siden det blir en del entreprenører som går rundt i huset, støv/følgeskader som følge av pigging av gulv, osv.? Hvor mye bør denne være på?