Det bør være kjent at det er strammet inn BETYDELIG på det å gi dispensasjoner. Det skal særlige grunner til, og det finnes presedens på hva som er særlige grunner.
Gammel advokat, jeg skjønner ikke hva du skriver så jeg kan ikke kommentere tåkeprat.
Neslo, jeg skjønner ikke helt hvor du vil iditt innlegg. Vi er vel alle enige om at plan og bygningsmyndighetene er vanskelige å forholde seg til. Det jeg har påpekt er at det er raskere å samarbeide enn å føre kriger om bagateller.
Og jeg kan fortsatt ikke se at denne tvisten skal føre til at plan og bygningsetaten skal engasjere seg noe vesentlig.
Og det jeg forøvrig gjorde et forsøk på å skrive, som tydeligvis ikke ble oppfattet, er at i stedet for å påklage noe vi VET VI VIL VINNE I RETTEN, prøver vi å finne en gylden middelvei med kommunen, det sparer alle tid og krefter på. Vi er dessverre IKKE i stand til å lefle med kommuen. Poenget er altså å være løsningsorientert når kommunen gjør feil, og ikke kjøre saken til retten for å vinne om flere år. Det er førvrig såpass store forhold i Oslo at vi ikke kjenner byggesaksbehandlerne og kan få en "kompis-dispensasjon" som gammel advokat insinuerer. Det kan godt hende det er slik i andre steder av landet, men ikke her i Osloområdet. Da hadde det vært MYE enklere å jobbe.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det bør være kjent at det er strammet inn BETYDELIG på det å gi dispensasjoner. Det skal særlige grunner til, og det finnes presedens på hva som er særlige grunner.
Hvor har du det fra? Føres det statistikk over antallet? Her tror jeg du er på viddene. Det er riktig at paragrafens eksistens diskuteres i fbm ny pbl. Det tror jeg er fornuftig fordi lokaldemokratiet i mange sammenhenger har vist seg å ikke være objektivt innrettet mot lovgivers intensjoner. Ta f.eks strandplanloven og tilstanden i strandsonen både på øst- og sørlandet.
Det jeg vil frem til at det i byggesaker alltid er flere parter. Den som vil ha tillatelse til ett eller annet, og noen som sitter i nærheten og eventuelt må ta ulempnen som følger av at regulering og annet regelverk ikke tas hensyn til. Er du nabo og protesterer på noe som er lovlig og forutsigbart skal du ha en dårlig sak. Er du nabo til noe som er ulovlig og uforutsigbart bør du være adskillig bedre stillt.
Trådstarter har så langt jeg kan se ikke fått avklaring fra kommunen på om naboens levegg er lovlig eller ulovlig. Til nå har han kun naboens oppfatning å forholde se til, og han mener selvsagt at dette har han lov til. Med andre ord opptrår han som om han utøver sin egen og kommunens bygningsmyndighet. Og så lenge kommunen forholder seg passiv bygger kommunen opp under denne oppfatningen. Det blir jo det samme som om domstolene overlot til den tiltalte å avgjøre sitt eget skyldspørsmål. Det bør være nokså elementært for alle og enhver at slik kan ikke samfunnet fungere. Det kjedelige er at han neppe er alene i denne situasjonen.
Du mener jeg er helt på jordet når jeg hevder at det er en betydelig skjerpelse i å gi dispensasjoner. Vi får bare fastslå at vi er uenige da. Det er jo nettopp det som vil skje i den nye loven, og her i Oslo er det en helt klar forståelse for at det skal VELDIG mye til for å kreve dispensasjon. Vi har forøvrig enhelt ny småhusplan her og med nye reguleringer er det selvsagt enda vanskeligere å få dispensasjon.
Hvilken bakgrunn har du for å hevde det du gjør?
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
man må ta et forum som dette for det det er. Vil være mange som uttaler seg om ting de ikke burde og ting de ikke har kunnskaper nok om til å uttale seg om. har lest noen foskjellige tråder og er en person som går igjen som greier å være sakelig, svare godt for seg og hittil ikke sett et innlegg der han uttaler noe han ikke kan svare for. Mange her som har noe å lære av den personen.
Vet dette ikke har noe med tråden å gjøre, men syntes det er unødvendig å starte en ny tråd på dette da det også er unødvendig å komme med innspill til denne kommentaren
Signatur
Utdannet tømrer, våtromsertifikat, ekstra kompetanse innen fukt, råte og soppskader.(sanering), næringsdrivende
Som representant for byråkratane (søker dekning), så må eg seie at det er faktisk ein ganske meiningsfull jobb. Måtte berre sei det til Incognito, som var stolt over aldri å ha jobba i offentlig forvaltning Du høyres forøvrig ut som ein mann som har forstått ein god del; i alle fall om kva som lønner seg.
Når det gjeld dispensasjonar; dette varierer veldig. Frå sentralt hold har ein skjerpa inn veldig, men i praksis, ute i kommunane, blir det gitt svært mange dispensasjonar. I Oslo derimot har ein greid å praktisere dei nye reglane. Og Oslo er berre ein liten del av Norge
Kjære Kjersti, du fortjener et saklig svar i fra meg. Jeg er klar over at vi må ha et byråkrati og jeg mener faktisk at MANGE i byråkratiet gjør en god jobb. Det er ofte så i min jobb at jeg MÅ jobbe og slite for å få igjennom prosjekter og ser på plan og bygningsmyndighetene som definert fiende. MEN, hadde alle i tilsvarende jobb som jeg fått gjøre som vi ville hadde det skapt kaos, og man hadde kun tatt hensyn til utbygging for kun å tjene penger. Å la utbyggerne regjere, som kun ønsker maks profitt vil føre til de undrligste og mest kreative løsninger, som ingen på sikt er tjent med. At vi har byplanleggere som sørger for åpne plasser, som setter grenser for hvor høyt vi kan bygge, som åpner opp Oslo havn slik at ALLE får tilgang til den har jeg både respekt og sans for. Jeg aksepterer uten problemer den nye og strenge småhusplanen i Oslo, og ser at eplehageutbyggingen i Norge ikke har ført så mye med seg.
De jeg har latt det gå utover her er nok spesielt saksbehandlerne i plan og bygningsetaten, og det på grunn av opplevelser jeg har der. Dessverre så generlaliserer jeg nok i kampens hete, og blir sikkert veldig unyansert. Det kan hende at jeg ved å slite og jobbe 12 til 15 timer hver dag og helger føler at jeg er med å skape noe, og at en byråkrat, som jeg tror bare jobber 7,5 timer ikke skaper noe bare motarbeider meg, dvs bransjen. Det fører også til at jeg blir unyansert og generaliserende.
Så til de offentlige ansatte som jeg muligens har fornærmet for andre gang skal jeg prøve å nyansere meg i de innleggende som kommer. Vi er nok begge avhengig av hverandre.
Det som i mine øyne mange ganger får meg til å reagere er når det offentlige på grunn av liten evne til å snu seg rundt hurtig skaper STORE problemer som får økonomiske konsekvenser. Jeg skal gi et par eksempler: Tomt utenfor Oslo, i en liten og fattig kommune, iht ny regulering kan man bygge 40 leiligheter. Tomten består av bare fjell og er dyr å opparbeide. Byggegrenser er gitt. En av norges største rådgivende ingeniørfirma tegner forslag iht regulering. Kommunen gir avslag fordi tilførselsvei ligger på feil side av prosjektet. De krever at veien skal komme på andre siden, noe som medfører et betydelig større terrenginngrep og betydelig mer sprenging. Dette prosjekteres om, nye kostnader, og så mener saksbehandler at prosjektet er for trangt og godkjenner bare 32 leiligheter. Når investor kjøpte tomten av kommunen var det nettopp for at han kunne bygge 40 leiligheter. Nå er saken snart for retten, kommunen nekter å heve kjøpet og investor taper millioner.
Et annet eksempel er utbyggingen på gamle Fornebu flyplass. Investorer kjøpte og prosjekterte når det ble lagt ut for salg, vi snakker om investeringer i milliardklassen, men det gis ikke igansettingstillatelse før Oslo og Bærum kommune har bestemt seg for hvordan skal fordele utgifter til infrastruktur. Imens taper investorene millioner. Det er vel noen politikere som spiller en rolle her også, men for inverstorene fører det ofte til konkurs.
Jeg ser helt klart at vi trenger sykehus, skoler, og alt annet vi har av offentlige etater, men innmellom føler man at man som menneske kun er et nummer i køen og at den som prøver å skape noe blir motarbeidet av enten prisnsipper eller manglende kompetanse eller evne til å gjøre noe.
Det gjelder absolutt ikke alle i offentlig sektor. Jeg bøyer meg og beklager at jeg har vært unyansert og håper jeg nå har nyansert mitt syn litt bedre.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Gammel advokat, jeg skjønner ikke hva du skriver så jeg kan ikke kommentere tåkeprat.
Neslo, jeg skjønner ikke helt hvor du vil iditt innlegg. Vi er vel alle enige om at plan og bygningsmyndighetene er vanskelige å forholde seg til. Det jeg har påpekt er at det er raskere å samarbeide enn å føre kriger om bagateller.
Og jeg kan fortsatt ikke se at denne tvisten skal føre til at plan og bygningsetaten skal engasjere seg noe vesentlig.
Og det jeg forøvrig gjorde et forsøk på å skrive, som tydeligvis ikke ble oppfattet, er at i stedet for å påklage noe vi VET VI VIL VINNE I RETTEN, prøver vi å finne en gylden middelvei med kommunen, det sparer alle tid og krefter på. Vi er dessverre IKKE i stand til å lefle med kommuen. Poenget er altså å være løsningsorientert når kommunen gjør feil, og ikke kjøre saken til retten for å vinne om flere år. Det er førvrig såpass store forhold i Oslo at vi ikke kjenner byggesaksbehandlerne og kan få en "kompis-dispensasjon" som gammel advokat insinuerer. Det kan godt hende det er slik i andre steder av landet, men ikke her i Osloområdet. Da hadde det vært MYE enklere å jobbe.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Hvor har du det fra? Føres det statistikk over antallet? Her tror jeg du er på viddene. Det er riktig at paragrafens eksistens diskuteres i fbm ny pbl. Det tror jeg er fornuftig fordi lokaldemokratiet i mange sammenhenger har vist seg å ikke være objektivt innrettet mot lovgivers intensjoner. Ta f.eks strandplanloven og tilstanden i strandsonen både på øst- og sørlandet.
Det jeg vil frem til at det i byggesaker alltid er flere parter. Den som vil ha tillatelse til ett eller annet, og noen som sitter i nærheten og eventuelt må ta ulempnen som følger av at regulering og annet regelverk ikke tas hensyn til. Er du nabo og protesterer på noe som er lovlig og forutsigbart skal du ha en dårlig sak. Er du nabo til noe som er ulovlig og uforutsigbart bør du være adskillig bedre stillt.
Trådstarter har så langt jeg kan se ikke fått avklaring fra kommunen på om naboens levegg er lovlig eller ulovlig. Til nå har han kun naboens oppfatning å forholde se til, og han mener selvsagt at dette har han lov til. Med andre ord opptrår han som om han utøver sin egen og kommunens bygningsmyndighet. Og så lenge kommunen forholder seg passiv bygger kommunen opp under denne oppfatningen. Det blir jo det samme som om domstolene overlot til den tiltalte å avgjøre sitt eget skyldspørsmål. Det bør være nokså elementært for alle og enhver at slik kan ikke samfunnet fungere.
Det kjedelige er at han neppe er alene i denne situasjonen.
Hvilken bakgrunn har du for å hevde det du gjør?
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det er bare å følge med i pressen
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Vet dette ikke har noe med tråden å gjøre, men syntes det er unødvendig å starte en ny tråd på dette da det også er unødvendig å komme med innspill til denne kommentaren
Det ble altfor krokete for meg, jeg smatt ut mellom to bisteninger tidlig i løypa og landet knurrende på zzofaen.
Når det gjeld dispensasjonar; dette varierer veldig. Frå sentralt hold har ein skjerpa inn veldig, men i praksis, ute i kommunane, blir det gitt svært mange dispensasjonar. I Oslo derimot har ein greid å praktisere dei nye reglane. Og Oslo er berre ein liten del av Norge
De jeg har latt det gå utover her er nok spesielt saksbehandlerne i plan og bygningsetaten, og det på grunn av opplevelser jeg har der. Dessverre så generlaliserer jeg nok i kampens hete, og blir sikkert veldig unyansert. Det kan hende at jeg ved å slite og jobbe 12 til 15 timer hver dag og helger føler at jeg er med å skape noe, og at en byråkrat, som jeg tror bare jobber 7,5 timer ikke skaper noe bare motarbeider meg, dvs bransjen. Det fører også til at jeg blir unyansert og generaliserende.
Så til de offentlige ansatte som jeg muligens har fornærmet for andre gang skal jeg prøve å nyansere meg i de innleggende som kommer. Vi er nok begge avhengig av hverandre.
Det som i mine øyne mange ganger får meg til å reagere er når det offentlige på grunn av liten evne til å snu seg rundt hurtig skaper STORE problemer som får økonomiske konsekvenser. Jeg skal gi et par eksempler: Tomt utenfor Oslo, i en liten og fattig kommune, iht ny regulering kan man bygge 40 leiligheter. Tomten består av bare fjell og er dyr å opparbeide. Byggegrenser er gitt. En av norges største rådgivende ingeniørfirma tegner forslag iht regulering. Kommunen gir avslag fordi tilførselsvei ligger på feil side av prosjektet. De krever at veien skal komme på andre siden, noe som medfører et betydelig større terrenginngrep og betydelig mer sprenging. Dette prosjekteres om, nye kostnader, og så mener saksbehandler at prosjektet er for trangt og godkjenner bare 32 leiligheter. Når investor kjøpte tomten av kommunen var det nettopp for at han kunne bygge 40 leiligheter. Nå er saken snart for retten, kommunen nekter å heve kjøpet og investor taper millioner.
Et annet eksempel er utbyggingen på gamle Fornebu flyplass. Investorer kjøpte og prosjekterte når det ble lagt ut for salg, vi snakker om investeringer i milliardklassen, men det gis ikke igansettingstillatelse før Oslo og Bærum kommune har bestemt seg for hvordan skal fordele utgifter til infrastruktur. Imens taper investorene millioner. Det er vel noen politikere som spiller en rolle her også, men for inverstorene fører det ofte til konkurs.
Jeg ser helt klart at vi trenger sykehus, skoler, og alt annet vi har av offentlige etater, men innmellom føler man at man som menneske kun er et nummer i køen og at den som prøver å skape noe blir motarbeidet av enten prisnsipper eller manglende kompetanse eller evne til å gjøre noe.
Det gjelder absolutt ikke alle i offentlig sektor. Jeg bøyer meg og beklager at jeg har vært unyansert og håper jeg nå har nyansert mitt syn litt bedre.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.