Oljepumpen suger fra bunnpannen og presser oljen inn ytre del av oljefilteret.
Oljen kommer så ut fra sentrum av oljefilteret og skal her distribueres ut i motoren.
Hvis oljefilteret ikke er skrudd til skikkelig, så vil oljepumpen presse oljen ut ved pakningen til oljefilteret og du er i fare for å miste oljetrykket totalt, siden det er ganske mye motstand ved å presse oljen rundt motorens deler. Det er derfor det har sprutet så j...
Ergo: Oljepumpen tømmer bunnpannen og motoren har ikke nok oljetrykk til å løfte akslinger fra lagrene.
Hvordan ville du reagert hvis dette skjedde på din bil? Smile & le?
Kommer nok til å lukte olje av denne bilen i LANG tid. Hvis motorrommet er sprayet med olje og motorvask (whitespirit), så vil det fordame og siden innsuget til kupeluft ligger ved bunnen av ruten så vil TS kunne nyte herlig kreftframkallende luft i tiden framover.
Du får ikkje lavt oljetrykk før oljepumpa suger luft, med andre ord kan du mista ca 1,5 liter olje på en bilmotor før det skjer. (Med mindre at oljen har fossa ut, ei oljepumpe har bra kappasitet når det kjem til volum, så ei lita lekasje har minimalt å seie for oljetrykket).
Eg har sikkert meir utdanning og erfaring på dette området er deg, men du har vel alltid rett!
Eg har faktisk målt oljetrykket ved slike lekasjer, og det var fortsatt laangt over minimumsgrensa.
Så konklusjonen er at jeg bare skal kjøre litt, og sjekke peilepinnen ofte? Hvis nivået holder seg bra så er alt greit. Bilen passerte 375000km i dag, så det kan jo bli kranglete å få frem at et kommende oljeforbruk skyldes verkstedet.
Så konklusjonen er at jeg bare skal kjøre litt, og sjekke peilepinnen ofte?
Kjør som vanlig og sov godt om natta. Å peile olje regelmessig er ingen uvane uansett. Dette syns jeg har blitt ganske tabloid. Men en skikkelig motorvask syns jeg de bør spandere på deg.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Oljepumpen suger fra bunnpannen og presser oljen inn ytre del av oljefilteret.
Oljen kommer så ut fra sentrum av oljefilteret og skal her distribueres ut i motoren.
Hvis oljefilteret ikke er skrudd til skikkelig, så vil oljepumpen presse oljen ut ved pakningen til oljefilteret og du er i fare for å miste oljetrykket totalt, siden det er ganske mye motstand ved å presse oljen rundt motorens deler. Det er derfor det har sprutet så j...
Ergo: Oljepumpen tømmer bunnpannen og motoren har ikke nok oljetrykk til å løfte akslinger fra lagrene.
Hvordan ville du reagert hvis dette skjedde på din bil? Smile & le?
Kommer nok til å lukte olje av denne bilen i LANG tid. Hvis motorrommet er sprayet med olje og motorvask (whitespirit), så vil det fordame og siden innsuget til kupeluft ligger ved bunnen av ruten så vil TS kunne nyte herlig kreftframkallende luft i tiden framover.
Elendige amatører, rett og slett ;D
Eg har faktisk målt oljetrykket ved slike lekasjer, og det var fortsatt laangt over minimumsgrensa.
Dette er vel trykket rett ut av pumpa? Det blir jo ikke noe større trykk på vitale deler når olja fosser ut før det kommer inn i filteret.
Man kan vel sjekke oljen for spon, men det vil kanskje være vanskelig å se med blotte øyne iallefall. Å få et konkret svar på om det har oppstått skader nå må man demontere motoren helt for å finne ut. Dessuten vet man jo aldri helt tilstanden før heller.
Siste redigering: Wednesday, October 3, 2012 8:44:39 PM av Logiman
Uansett vil nok verkstedet si lampen aldri lyste, og da er det ingen ting ä gjöre, lavt olje trykk eller ikke.
Skal like ä se den som er villig til ä si at, joda her har nok motoren kanskje tatt skade av lekasjen og verkstedet skal betale for ekstra slitasje.. Blir bare tull i det hele tatt ä diskutere.
Hva du har av utdannelse og erfaring betyr ingenting for meg, fordi du:
1. Vet ikke hvor lenge motoren til TS faktisk har kjørt.
2. Vet ikke omfanget av lekkasjen.
Tabloid kan man si, men en ting er du sikkert enig i, motoren vil ikke godt av dette, så kan graden av alvorlighet og synsing av omfanget diskuteres i det uendelige.
Jeg hadde ikke funnet meg i dette, men det gjør sikkert andre. Gjør som dere vil ;)
Oljepumpen suger fra bunnpannen og presser oljen inn ytre del av oljefilteret.
Oljen kommer så ut fra sentrum av oljefilteret og skal her distribueres ut i motoren.
Hvis oljefilteret ikke er skrudd til skikkelig, så vil oljepumpen presse oljen ut ved pakningen til oljefilteret og du er i fare for å miste oljetrykket totalt, siden det er ganske mye motstand ved å presse oljen rundt motorens deler. Det er derfor det har sprutet så j...
Ergo: Oljepumpen tømmer bunnpannen og motoren har ikke nok oljetrykk til å løfte akslinger fra lagrene.
Hvordan ville du reagert hvis dette skjedde på din bil? Smile & le?
Kommer nok til å lukte olje av denne bilen i LANG tid. Hvis motorrommet er sprayet med olje og motorvask (whitespirit), så vil det fordame og siden innsuget til kupeluft ligger ved bunnen av ruten så vil TS kunne nyte herlig kreftframkallende luft i tiden framover.
Du får ikkje lavt oljetrykk før oljepumpa suger luft, med andre ord kan du mista ca 1,5 liter olje på en bilmotor før det skjer. (Med mindre at oljen har fossa ut, ei oljepumpe har bra kappasitet når det kjem til volum, så ei lita lekasje har minimalt å seie for oljetrykket).
Eg har sikkert meir utdanning og erfaring på dette området er deg, men du har vel alltid rett!
Eg har faktisk målt oljetrykket ved slike lekasjer, og det var fortsatt laangt over minimumsgrensa.
Dette er vel trykket rett ut av pumpa? Det blir jo ikke noe større trykk på vitale deler når olja fosser ut før det kommer inn i filteret.
PÅ dei fleste motorar er oljetrykksbrytar og/eller manometer montert etter filteret, dette for at man skal ha kontroll om filteret er tett og by-pass ventilen er blokkert, dersom ikkje detter halve vitsen med dette "kontrollorganet" vekk.
Større motorar måler endatil trykkfallet over filteret for å gi alarm i god tid før det er fare for tilstopping.
(men alt dette veit selvfølgeligvis alle dei proffe synsarane i denne tråden, fin poppcorntråd)
Eg har sikkert meir utdanning og erfaring på dette området er deg, men du har vel alltid rett!
Eg har faktisk målt oljetrykket ved slike lekasjer, og det var fortsatt laangt over minimumsgrensa.
Bilen passerte 375000km i dag, så det kan jo bli kranglete å få frem at et kommende oljeforbruk skyldes verkstedet.
Forøvrig lukta det ikke olje i kupeen i dag.
Kjør som vanlig og sov godt om natta.
Å peile olje regelmessig er ingen uvane uansett.
Dette syns jeg har blitt ganske tabloid.
Men en skikkelig motorvask syns jeg de bør spandere på deg.
Dette er vel trykket rett ut av pumpa? Det blir jo ikke noe større trykk på vitale deler når olja fosser ut før det kommer inn i filteret.
Man kan vel sjekke oljen for spon, men det vil kanskje være vanskelig å se med blotte øyne iallefall. Å få et konkret svar på om det har oppstått skader nå må man demontere motoren helt for å finne ut. Dessuten vet man jo aldri helt tilstanden før heller.
Skal like ä se den som er villig til ä si at, joda her har nok motoren kanskje tatt skade av lekasjen og verkstedet skal betale for ekstra slitasje..
Blir bare tull i det hele tatt ä diskutere.
1. Vet ikke hvor lenge motoren til TS faktisk har kjørt.
2. Vet ikke omfanget av lekkasjen.
Tabloid kan man si, men en ting er du sikkert enig i, motoren vil ikke godt av dette, så kan graden av alvorlighet og synsing av omfanget diskuteres i det uendelige.
Jeg hadde ikke funnet meg i dette, men det gjør sikkert andre. Gjør som dere vil ;)
Derimot lekker servopumpa litt - ca 0,5 dl pr 100 lukeparkeringer = etterfylling månedlig mens jeg bodde i Oslo, og årlig når jeg ikke bor i Oslo.
PÅ dei fleste motorar er oljetrykksbrytar og/eller manometer montert etter filteret, dette for at man skal ha kontroll om filteret er tett og by-pass ventilen er blokkert, dersom ikkje detter halve vitsen med dette "kontrollorganet" vekk.
Større motorar måler endatil trykkfallet over filteret for å gi alarm i god tid før det er fare for tilstopping.
(men alt dette veit selvfølgeligvis alle dei proffe synsarane i denne tråden, fin poppcorntråd)