Om du til nå ikke har havarert, så går det fint det her med for mye olje.
Fordi for mye olje burde gitt havari i løpet av den første timen? (Har kjørt ca 30 mil denne uka)
Har du ikke registrert varmgang, redusert trekkraft, ujevn trekkraft, oljelekkasje (Ny?), nye lyder, blårøyk, uvanlig tomgang sammen med bruken du beskriver, lange jevne kjøreturer uten overdreven last, så overlever din japsemotor uten problemer. Men selvfølgelig, peilepinnens skala bør man etterleve, men at en bilmotor tar skade av for mye olje uten at man opplever noe "nytt" i opptreden fra motor er i mitt hode en umulighet. Spesielt en japsemotor som har gått såpass som din. Med det sagt, det er din bil og ditt valg.
En Nissan P12 har vel forventet levetid på 200.000km :D
Ja, man skulle tro det. Det er jo en renault-motor som sitter i haugevis av bilmodeller. Da jeg bytta kam (på 350k) fikk jeg høre at det til nå bare var solgt 6 kamakslinger til den motoren i hele skandinavia. Det kan jo tyde på at dens brødre ikke holder like lenge. Så er den da også pent kjørt. Sjelden med tung last eller henger, sjelden på turer som er kortere enn 3 mil, og bytta olje ca hver 10.000km.
Hvilke skader kan oppstå av for mye olje?
Mente det ikke så veldig seriøst, den motoren sitter vel i gammle Volvo V40 også. Rimelig driftsikker sak.
For mye olje kan skade stempler,veiv toppakning osv. Det er ikke bra i det hele tatt. Men det skal normalt mer enn 0.5L til før motoren tar skade, men hvor mye er forskjellig fra motor til motor. ser VW nærmest utelukkende fyller på mer olje enn max, men så har mange VAG motorer et voldsomt oljeforbruk. Vanlig sier verkstedet..
Som regel pipler det olje ut hvis du løsner på tappepluggen til den nærmest er ute. Bruk gjerne fingrene når pluggen har løsnet så du kan sikre den hvis du skrur for langt. Tapp av en desiliter eller noe slikt, la oljen synke, peil igjen.
Hva har det seg av VAG motorer bruker så mye olje egentlig? Min nylig avdøde SAAB (snufs) rundet 200kkm for en stund siden og brukte ikke en dråpe mellom oljeskift. Iallefall så lite at jeg ikke trengte å etterfylle mellom skift.
VW har ikke særlig høyt oljeforbruk etter min erfaring. At det forsvinner en liter eller to etter 15000 km er vel normalt? Det var noen som klaget til Subaru og Opel pga oljeforbruk på 1l 1000km og fikk beskjed om at det var innenfor spekken. Det synes jeg er mye.
Hadde en Ford der ventil stamme tettningene løsnet. Den brukte olje og hadde tåkeeffekt.
Det gjelder i allefall visse motorer, en kompis har en A6 men jeg husker ikke hvilken motor det var, her går det fort en liter pr 1-2000km. Verkstedet sier det er innenfor toleransen..
Jeg har selv en VW 1.9TD som så og si ikke bruker olje og den har rundet 355.000km siden '93.
Etter min mening er en motor som bruker så mye defekt. Litt forbruk skal det være fordi det skal ligge igjen en oljehinne i sylindrene som forsvinner/brenner/fordamper. Forsvinner det ikke "olje" tyder det på at det kommer noe inn som erstatter oljen.
Er ikke direkte lett å se hvor mye ekstra det er fylt på. Utenfor skalaen renner jo olja ned til øverste strek før man får dratt den opp.
Men er det slik at pakninger som får overbelastning pga for mye olje ryker med en gang, eller sprekker de litt etterhvert?
Trekkkraften har økt. Det er ikke uvanlig da jeg bruker en tynnere olje om vinteren, som ser ut til å gjøre at turboen får fart på et litt lavere turtall enn med sommeroljen.
Jeg har aldri sett noe oljeforbruk. Den har vært fylt til like under max-merket, og der har den også vært ved oljeskift 10.000km senere. Men det er flekker som tyder på at det kommer noe ut - det ser vått ut, men kjennes ikke vått. Servo'n derimot lekker litt ved mye rattbruk (=lukeparkering)
Jeg ser at pinnen har olje ca en halv cm over maksmerket med en gang jeg tar den opp, og jeg ser at den kryper ned mot maksmerket får jeg rekker å se nærmere på den. Så hvor mye den har krøpet ned på veien opp er ikke godt å si.
Fordi for mye olje burde gitt havari i løpet av den første timen?
(Har kjørt ca 30 mil denne uka)
Har du ikke registrert varmgang, redusert trekkraft, ujevn trekkraft, oljelekkasje (Ny?), nye lyder, blårøyk, uvanlig tomgang sammen med bruken du beskriver, lange jevne kjøreturer uten overdreven last, så overlever din japsemotor uten problemer.
Men selvfølgelig, peilepinnens skala bør man etterleve, men at en bilmotor tar skade av for mye olje uten at man opplever noe "nytt" i opptreden fra motor er i mitt hode en umulighet. Spesielt en japsemotor som har gått såpass som din.
Med det sagt, det er din bil og ditt valg.
Mente det ikke så veldig seriøst, den motoren sitter vel i gammle Volvo V40 også. Rimelig driftsikker sak.
For mye olje kan skade stempler,veiv toppakning osv. Det er ikke bra i det hele tatt.
Men det skal normalt mer enn 0.5L til før motoren tar skade, men hvor mye er forskjellig fra motor til motor. ser VW nærmest utelukkende fyller på mer olje enn max, men så har mange VAG motorer et voldsomt oljeforbruk. Vanlig sier verkstedet..
Hva har det seg av VAG motorer bruker så mye olje egentlig? Min nylig avdøde SAAB (snufs) rundet 200kkm for en stund siden og brukte ikke en dråpe mellom oljeskift. Iallefall så lite at jeg ikke trengte å etterfylle mellom skift.
Hadde en Ford der ventil stamme tettningene løsnet. Den brukte olje og hadde tåkeeffekt.
Jeg har selv en VW 1.9TD som så og si ikke bruker olje og den har rundet 355.000km siden '93.
Så det er ikke bare Opel og Subaru.
Men er det slik at pakninger som får overbelastning pga for mye olje ryker med en gang, eller sprekker de litt etterhvert?
Trekkkraften har økt. Det er ikke uvanlig da jeg bruker en tynnere olje om vinteren, som ser ut til å gjøre at turboen får fart på et litt lavere turtall enn med sommeroljen.
Jeg har aldri sett noe oljeforbruk. Den har vært fylt til like under max-merket, og der har den også vært ved oljeskift 10.000km senere. Men det er flekker som tyder på at det kommer noe ut - det ser vått ut, men kjennes ikke vått.
Servo'n derimot lekker litt ved mye rattbruk (=lukeparkering)