Luftenippelen bruker å være sånn noenlunde på det høyeste punktet i selve slavesylinderen -men luftboblene i _røret_ vil også helst opp til det høyeste punktet, som er hovedsylinderen. Men vanligvis lar de seg jo trykke ned til slavesylinder og ut/opp gjennom luftenippelen der.
2.6 For bremseanlegg hvor slitasje i anlegget medfører at betjeningsinnretningens betjeningsveg øker, skal foreskreven bremsevirkning oppnås uten at betjeningsinnretningen tilbakelegger mer enn 2/3 av full vandring.
Gjelder altså ikke selvjusterende bremser
Min forståelse av denne paragrafen er følgende:
Bremsepedalen skal på alle biler ta så tidlig som mulig. På biler der pedalen flytter seg pga manglende selvjustering for slitasje, aksepteres noe lavere pedal, dog ikke lavere enn 1/3 av full vandring.
Minimumskravet på 1/3 gjelder absolutt alle biler, ventelig ved panikkbremsingstrykk på pedalen.
På Transporteren, skiver fremme, tromler bak, ingen ABS, stopper pedalen tydelig på ca 30% inntrykning, videre synker pedalen ca 1cm ved markant fottrykk fra stoppet motor til startet motor.
Jeg tror feilkilden er funnet! Jeg dristet meg til en prøvetur i nabolaget for å teste bremsevirkningen, samt slite bort den rusten som har kommet på skivene etter nesten halvt års utendørs parkering. Ved inspeksjon etter en liten tur var det lite tegn til rustsliting på skivene foran. Jekka opp og så at det ikke gjaldt innsiden, kun utsiden. Jeg satt så igang å demontere kalippere, og oppdaget at alle 4 gliderne foran satt dønn fast. Selv ikke med det sterkeste klemmeverktøyet jeg har ( http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Kuleboltverktoy-2000030788/ ) ble det mulig å flytte gliderene. Da må nye bremseklaver og glidere på plass før det evt er vits å feilsøke videre. (Kalipperstemplene ser ut til å funke.)
Høres bra ut. Vær oppmerksom på at bremseklosser nok klarer å pusse av brun farge på skivene, men dersom de er blit ru, så kan det hende at du i stedet bare pusser bort bremseklosser.
2.4 Full bremsevirkning skal oppnås ved en gangs betjening av betjeningsinnretningen.
Full bremsevirkning er ikke ensbetydende med fullt utslag av betjeningsinnretningen. F.eks vil bremsepedalen kunne trykkes vesentlig lenger inn etter at abs-bremsene har begynt sitt arbeid med å redusere bremsevirkningen.
Når bilen står i ro, så er ABS ikke virksom. Det vil ikke være mulig for føreren å vite om bilen har ABS eller ikke. Under kjøring der ABS trer i funksjon, vil pedalen IKKE synke, men pulsere noe. Pedalen synker ørlite når ABS reduserer trykket i en kurs, men slår straks tilbake når ABS-pumpa skyver overskuddsvæske tilbake mot hovedsylinderen og foten.
Tenkte å lå være å bytte klosser selv om man bør det når gliderene har satt seg fast. Grunnen er at jeg er rimelig sikker på at disse har satt seg mens bilen har stått parkert slik at det ikke har vært noen skjevslitasje utover gårsdagens prøvetur. Klossene ser jevne ut (i motsetning til den andre bilen hvor en glider hadde satt seg og en kloss kunne pirkes i småbiter med fingeren, og skive hadde fått stygge spor.)
Skulle det vise seg at rusten på skivene ikke lar seg bremse bort må jeg jo nye skiver og klosser til uansett, så da spiller det ingen rolle om nåværende klosser slites bort i et forsøk på rustsliping.
Nå er klave på høyre side byttet, og normaliseringen av pedalvandring er formidabel. Klave til den andre siden har noen dagers leveringstid. For å få løs den gamle klaven ble det innføring av nytt verktøy i bilskruing: Traktor. http://byggebolig.no/off-topic-chitchat/losne-fastrustet-mutter/msg658741
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Min forståelse av denne paragrafen er følgende:
Bremsepedalen skal på alle biler ta så tidlig som mulig.
På biler der pedalen flytter seg pga manglende selvjustering for slitasje, aksepteres noe lavere pedal, dog ikke lavere enn 1/3 av full vandring.
Minimumskravet på 1/3 gjelder absolutt alle biler, ventelig ved panikkbremsingstrykk på pedalen.
På Transporteren, skiver fremme, tromler bak, ingen ABS, stopper pedalen tydelig på ca 30% inntrykning, videre synker pedalen ca 1cm ved markant fottrykk fra stoppet motor til startet motor.
ABS/ESP Peugeoten vet jeg ikke enda.
Jeg dristet meg til en prøvetur i nabolaget for å teste bremsevirkningen, samt slite bort den rusten som har kommet på skivene etter nesten halvt års utendørs parkering. Ved inspeksjon etter en liten tur var det lite tegn til rustsliting på skivene foran. Jekka opp og så at det ikke gjaldt innsiden, kun utsiden. Jeg satt så igang å demontere kalippere, og oppdaget at alle 4 gliderne foran satt dønn fast. Selv ikke med det sterkeste klemmeverktøyet jeg har ( http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Kuleboltverktoy-2000030788/ ) ble det mulig å flytte gliderene. Da må nye bremseklaver og glidere på plass før det evt er vits å feilsøke videre. (Kalipperstemplene ser ut til å funke.)
Når bilen står i ro, så er ABS ikke virksom. Det vil ikke være mulig for føreren å vite om bilen har ABS eller ikke. Under kjøring der ABS trer i funksjon, vil pedalen IKKE synke, men pulsere noe. Pedalen synker ørlite når ABS reduserer trykket i en kurs, men slår straks tilbake når ABS-pumpa skyver overskuddsvæske tilbake mot hovedsylinderen og foten.
Skulle det vise seg at rusten på skivene ikke lar seg bremse bort må jeg jo nye skiver og klosser til uansett, så da spiller det ingen rolle om nåværende klosser slites bort i et forsøk på rustsliping.
For å få løs den gamle klaven ble det innføring av nytt verktøy i bilskruing: Traktor.
http://byggebolig.no/off-topic-chitchat/losne-fastrustet-mutter/msg658741
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.