1,216
20
1
Bilservice på ikke-merkeverksted
369
1
Skal ha bilen på 6.års service, og tenker i år å bruke et av de lokale godkjente verkstedene istedet for merkeverksted...Har alle verksteder tilgang til fullstendig serviceprogram for den enkelte biltype, eller er det noe ekstra som gjøres på merkeverksted?
Grunnen til at jeg spør er at merkeverkstedet priser denne servicen dobbelt i forhold til de andre jeg har sjekket med...Så dersom alt som gjøres ellers er av samme kvalitet, og i henhold til planlagt arbeid, så er jo valget lett...
Grunnen til at jeg spør er at merkeverkstedet priser denne servicen dobbelt i forhold til de andre jeg har sjekket med...Så dersom alt som gjøres ellers er av samme kvalitet, og i henhold til planlagt arbeid, så er jo valget lett...
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
På reparasjoner derimot her jeg merket at det kan være billigere på merkeverksted. Jeg antar det er noe med bedre erfaring med merket, bedre spesialverktøy og analyseverktøy osv.
Sier du litt om hva slags bilmerke det er snakk om, så er det kanskje enklere å si noe om hva som normalt finnes og trengs av diagnoseverktøy.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har fulgt alle servicer på merkeverksted, og har ikke noe å utsette i det hele tatt. Hverken på pris eller noe....Men akkurat denne gangen synes jeg de priset seg helt bort i natta.
Har sjekket i håndboka på planlagt vedlikehold, og det gjelder (utover vanlig service) er inspeksjon av ventilklaring. Dette skal i følge boka gjøres ved 72mnd/120K km.
I tillegg skifte av registerreim, men min bil har kjede og den ble uansett skiftet i fjor.
På de andre verkstedene har de ikke nevnt noe om kontroll av ventilklaring, når jeg spurte han ene så mente han det var unødvendig all den tid han trodde motoren har hydrauliske ventilløftere(?)... Men det står vel uansett på skjemaet av en grunn...
Og hvorfor i all verden skulle de det? Å rydde opp i bilprodusentens "tabber" er utelukkende importørens og merkeverksted-nettverket sin oppgave; om de tror de skal nytte anledningen til å gjennomføre sånne garantijobber sammen med ordinær service (som, som vi diskuterer her, ikke nødvendigvis tas på merkeverksted), uten at kunden får vite om det, så får de tro om igjen, og gjøre jobben sin skikkelig, det vil si å ta kontakt med bileier og fortelle at bilen må inn til garantiutbedring og hva som må/skal gjøres, ikke prøve å feie tabbene under teppet og late som feilen aldri har vært der.
Selv min '86 Mercedes-Benz 300E har hydrauliske ventilløftere, så jeg vil da tro at også Mazda hadde fått til det innen din bil ble laget.
Har du prøvd å si til merkeverkstedet at du gjerne ønsker å bruke dem, men at de priser seg ut på servicen? Kanskje de har litt å gå på?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.