1,216    20    1  

Bilservice på ikke-merkeverksted

 369     1
Skal ha bilen på 6.års service, og tenker i år å bruke et av de lokale godkjente verkstedene istedet for merkeverksted...Har alle verksteder tilgang til fullstendig serviceprogram for den enkelte biltype, eller er det noe ekstra som gjøres på merkeverksted?

Grunnen til at jeg spør er at merkeverkstedet priser denne servicen dobbelt i forhold til de andre jeg har sjekket med...Så dersom alt som gjøres ellers er av samme kvalitet, og i henhold til planlagt arbeid, så er jo valget lett...

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Har hørt om flere som må innom merkeverksted for å få satt på diverse små deler for at bilen skal gå etterpå. 3 parts verkstedet har da måttet betale dette. (vakuumslange ikke satt på plass var ene feilen). Men ja, de skal ha tilgang på beskrivelsene...
   #2
 6,009     Finnmark     0
De fleste verksteder som driver seriøst har tilgang på beskrivelser og deler.......Så er det selvsagt lokale forskjeller på hvilke bilmerker de "kan" best........

Signatur
   #3
 150     Nord-Trøndelag     0
På vanlig service har jeg aldri merket forskjell på mine biler bortsett fra at det gjerne er billigere utenom merkeverksted. Det er vel gjerne ganske standardiserte og enkle oppgaver på servicer.

På reparasjoner derimot her jeg merket at det kan være billigere på merkeverksted. Jeg antar det er noe med bedre erfaring med merket, bedre spesialverktøy og analyseverktøy osv.
Signatur
   #4
 10,486     Akershus     0
Sånne feil som HST snakker om kan skje uansett hva slags verksted du bruker.

Sier du litt om hva slags bilmerke det er snakk om, så er det kanskje enklere å si noe om hva som normalt finnes og trengs av diagnoseverktøy.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 369     0
Bilen det gjelder er Mazda 6, 2.2 diesel.
Jeg har fulgt alle servicer på merkeverksted, og har ikke noe å utsette i det hele tatt. Hverken på pris eller noe....Men akkurat denne gangen synes jeg de priset seg helt bort i natta.
Har sjekket i håndboka på planlagt vedlikehold, og det gjelder (utover vanlig service) er inspeksjon av ventilklaring. Dette skal i følge boka gjøres ved 72mnd/120K km.
I tillegg skifte av registerreim, men min bil har kjede og den ble uansett skiftet i fjor.

På de andre verkstedene har de ikke nevnt noe om kontroll av ventilklaring, når jeg spurte han ene så mente han det var unødvendig all den tid han trodde motoren har hydrauliske ventilløftere(?)... Men det står vel uansett på skjemaet av en grunn...


   #6
 797     østfold     0
Jeg tar servicene mine på mekonomen og er kjempe fornøyd... dem er ikke noe flinkere på merkeverksted.. syns selv det er forskjell fra verksted til verksted uansett merke eller ikke merkeforhandler... Det er folka som jobber der som betyr noe,😀
   #7
 92     akershus     0
Spurte teknisk avd på jobben om de hadde fått forespørsel om kampanjer eller innkallingskampanjer fra frittstående verksteder.Det hadde de aldri fått.Husk også at ved en garanti sak vil du som forbruker måtte bevise at frittstående verksted har reparert etter riktig veiledning .Ser at denne bilen sannsynligvis ikke har annet en rustgaranti igjen.

   #8
 2,718     0
Spurte teknisk avd på jobben om de hadde fått forespørsel om kampanjer eller innkallingskampanjer fra frittstående verksteder.Det hadde de aldri fått.


Og hvorfor i all verden skulle de det? Å rydde opp i bilprodusentens "tabber" er utelukkende importørens og merkeverksted-nettverket sin oppgave; om de tror de skal nytte anledningen til å gjennomføre sånne garantijobber sammen med ordinær service (som, som vi diskuterer her, ikke nødvendigvis tas på merkeverksted), uten at kunden får vite om det, så får de tro om igjen, og gjøre jobben sin skikkelig, det vil si å ta kontakt med bileier og fortelle at bilen må inn til garantiutbedring og hva som må/skal gjøres, ikke prøve å feie tabbene under teppet og late som feilen aldri har vært der.
   #10
 10,486     Akershus     0
Vel, det står i boka til vår 2004-modell at ett av servicepunktene er at soltaket skal smøres opp på XX km, selv om bilen ikke har soltak. Bilen vet selv at den ikke har soltak, så den ber heller ikke om det servicepunktet, det bare står i boka.

Selv min '86 Mercedes-Benz 300E har hydrauliske ventilløftere, så jeg vil da tro at også Mazda hadde fått til det innen din bil ble laget.

Har du prøvd å si til merkeverkstedet at du gjerne ønsker å bruke dem, men at de priser seg ut på servicen? Kanskje de har litt å gå på?
Signatur