#21
 24,032     Akershus     0
En slektning kjørte bil i 50 år uten vinterdekk! La på gammeldagse kjettinger ved behov. Hans siste bil, en Opel Rekord 1964 er i dag vintage-veteran. Det er ikke en ripe i hjulhuset på den!

Hva er årsaken når det her referes til skader i hjulhus? Feil montasje, brudd i kjetting, høy kjørefart?
Signatur

   #22
 24,032     Akershus     0

De skal gå greit for en tusenlapp. Er i praksis ikke brukt, bare testet.

Passer 185/65-14 - 165/70-14, adapter for 19mm mutter.

De strammer seg rundt dekket automatisk.


http://www.youtube.com/watch?v=7gf454wVxrg&feature=player_embedded


Det ble for smått.  :'(
Signatur
   #23
 5,111     Sørnorge     0

En slektning kjørte bil i 50 år uten vinterdekk! La på gammeldagse kjettinger ved behov. Hans siste bil, en Opel Rekord 1964 er i dag vintage-veteran. Det er ikke en ripe i hjulhuset på den!

Hva er årsaken når det her referes til skader i hjulhus? Feil montasje, brudd i kjetting, høy kjørefart?


Fadern har en Record fra 1971 i garasjen. Det er veldig god plass i hjulbuene på den.

Skader kommer av kombinasjonen lite plass og høy fart. Hva som regnes som høy fart avhenger av modell. Noen kombinasjoner av plass og kjetting bør kanskje ikke kjøres raskere enn gangfart, mens andre kombinasjoner kanskje kan klare helt opp til 50km/h.

Mitt generelle inntrykk er at lenker av firkantstål gir best grep på lite plass. Kjettinger med store pigger gir enda bedre grep, men krever mye mer plass. Kjetting med runde lenker uten pigg er billigst, men funker dårlig på lette kjøretøy på hard is (blir liggende oppå isen og skli). I snø og 0-føre med bløtt underlag er det lite forskjell på modellene.

Hvis du skal bruke kjettingen til å komme opp/ned en bratt bakke, eller komme løs fra en snøfonn, velg en modell med pigg.
Hvis du skal ha kjetting for å kjøre et stykke, velg firkantlenker med minst mulig avstand mellom kjedene som har kontakt med veibanen.
Hvis du regner med å måtte legge på kjetting etter å ha kjørt deg fast, velg kjetting som kan monteres uten at hjulet trenger å rulle.
   #24
 5,432     Akershus     0
All kjetting kan skade hvis den ikke er tilpasset/strammet nok. Kjørte 82 Passat med piggkjetting flere sesonger på en bratt hyttevei, korte turer også til butikk på hovedvei (man hører at kjettingen er på) og hadde aldri en skade på hjulbue.

Piggkjettingen tok kun kort tid å montere når en var øvet og gjorde at det kunne trekkes tunge hengere "til himmels".
   #25
 5,111     Sørnorge     0
Gamle biler har ofte mer plass i hjulbuene enn nye. Derfor må valget være avhengig av hvilken bil og behov man har.
   #26
 10,486     Akershus     0
Jeg har hatt kjetting på det greiene her, men det var ikke mer plass enn det måtte være :

http://www.ascona.no/bil/tdt/vinter1011/12.jpg


Høyden på bilen, og hvor langt ut hjulet stikker vil ha mye å si for om det er plass. Husk også å ta høyde for at hjulet fjærer.

Bilen på bildet er en 92-modell, med litt mer moderne setup. Dekkene er 30mm bredere enn originalt, og hjulet er 11mm lenger ut enn originalt. Dvs. at ytterkant av dekket er 24mm lenger ut mot hjulbuen enn hva den ble levert med ny.
Signatur