En slektning kjørte bil i 50 år uten vinterdekk! La på gammeldagse kjettinger ved behov. Hans siste bil, en Opel Rekord 1964 er i dag vintage-veteran. Det er ikke en ripe i hjulhuset på den!
Hva er årsaken når det her referes til skader i hjulhus? Feil montasje, brudd i kjetting, høy kjørefart?
En slektning kjørte bil i 50 år uten vinterdekk! La på gammeldagse kjettinger ved behov. Hans siste bil, en Opel Rekord 1964 er i dag vintage-veteran. Det er ikke en ripe i hjulhuset på den!
Hva er årsaken når det her referes til skader i hjulhus? Feil montasje, brudd i kjetting, høy kjørefart?
Fadern har en Record fra 1971 i garasjen. Det er veldig god plass i hjulbuene på den.
Skader kommer av kombinasjonen lite plass og høy fart. Hva som regnes som høy fart avhenger av modell. Noen kombinasjoner av plass og kjetting bør kanskje ikke kjøres raskere enn gangfart, mens andre kombinasjoner kanskje kan klare helt opp til 50km/h.
Mitt generelle inntrykk er at lenker av firkantstål gir best grep på lite plass. Kjettinger med store pigger gir enda bedre grep, men krever mye mer plass. Kjetting med runde lenker uten pigg er billigst, men funker dårlig på lette kjøretøy på hard is (blir liggende oppå isen og skli). I snø og 0-føre med bløtt underlag er det lite forskjell på modellene.
Hvis du skal bruke kjettingen til å komme opp/ned en bratt bakke, eller komme løs fra en snøfonn, velg en modell med pigg. Hvis du skal ha kjetting for å kjøre et stykke, velg firkantlenker med minst mulig avstand mellom kjedene som har kontakt med veibanen. Hvis du regner med å måtte legge på kjetting etter å ha kjørt deg fast, velg kjetting som kan monteres uten at hjulet trenger å rulle.
All kjetting kan skade hvis den ikke er tilpasset/strammet nok. Kjørte 82 Passat med piggkjetting flere sesonger på en bratt hyttevei, korte turer også til butikk på hovedvei (man hører at kjettingen er på) og hadde aldri en skade på hjulbue.
Piggkjettingen tok kun kort tid å montere når en var øvet og gjorde at det kunne trekkes tunge hengere "til himmels".
Høyden på bilen, og hvor langt ut hjulet stikker vil ha mye å si for om det er plass. Husk også å ta høyde for at hjulet fjærer.
Bilen på bildet er en 92-modell, med litt mer moderne setup. Dekkene er 30mm bredere enn originalt, og hjulet er 11mm lenger ut enn originalt. Dvs. at ytterkant av dekket er 24mm lenger ut mot hjulbuen enn hva den ble levert med ny.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hva er årsaken når det her referes til skader i hjulhus? Feil montasje, brudd i kjetting, høy kjørefart?
Det ble for smått. :'(
Fadern har en Record fra 1971 i garasjen. Det er veldig god plass i hjulbuene på den.
Skader kommer av kombinasjonen lite plass og høy fart. Hva som regnes som høy fart avhenger av modell. Noen kombinasjoner av plass og kjetting bør kanskje ikke kjøres raskere enn gangfart, mens andre kombinasjoner kanskje kan klare helt opp til 50km/h.
Mitt generelle inntrykk er at lenker av firkantstål gir best grep på lite plass. Kjettinger med store pigger gir enda bedre grep, men krever mye mer plass. Kjetting med runde lenker uten pigg er billigst, men funker dårlig på lette kjøretøy på hard is (blir liggende oppå isen og skli). I snø og 0-føre med bløtt underlag er det lite forskjell på modellene.
Hvis du skal bruke kjettingen til å komme opp/ned en bratt bakke, eller komme løs fra en snøfonn, velg en modell med pigg.
Hvis du skal ha kjetting for å kjøre et stykke, velg firkantlenker med minst mulig avstand mellom kjedene som har kontakt med veibanen.
Hvis du regner med å måtte legge på kjetting etter å ha kjørt deg fast, velg kjetting som kan monteres uten at hjulet trenger å rulle.
Piggkjettingen tok kun kort tid å montere når en var øvet og gjorde at det kunne trekkes tunge hengere "til himmels".
http://www.ascona.no/bil/tdt/vinter1011/12.jpg
Høyden på bilen, og hvor langt ut hjulet stikker vil ha mye å si for om det er plass. Husk også å ta høyde for at hjulet fjærer.
Bilen på bildet er en 92-modell, med litt mer moderne setup. Dekkene er 30mm bredere enn originalt, og hjulet er 11mm lenger ut enn originalt. Dvs. at ytterkant av dekket er 24mm lenger ut mot hjulbuen enn hva den ble levert med ny.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.