Takk for alle gode svar og visdom. Ordla meg litt diffust med tanke på fult lass. Det var uten henger men ca 400 kg i bilen. Bremset nedover på 3.dje giret slik som på alle de andre billigbilene jeg har kjørt uten problemer i 80 nedover der.
Fra teorien så har jeg antatt at luftkjølingen av bremsene foran øker lik som med luftmotstanden, dvs med kvadratet av hastigheten. Da bør kjølingen øke like mye som bremseenergien øker. For å finne ut om det stemmer, monterer jeg en temperatursensor på bremseklossen.
Jeg bør vel ikke nevne hvor jeg har kjøpt klossene til bremsene på forhjulene, billige altså og de var nye i august ifjor. Omtrent ikke slitt da dette skjedde.
Det kom ikke som noen stor overraskelse, enkelte har nok allerede tippet det. Det er ikke første gang, og helt sikkert ikke siste gang, bremser fra Biltema svikter, selv om det i dette tilfellet også var delvis sjåførens skyld.
Burde ikke statens biltilsyn teste kvaliteten på så viktige deler som det bremser er og forby salg av det som ikke holder en god standard? Bremser som ikke tåler 150 meter nedstigning er direkte farlig. På bremseklossen var endel mm av bremsebelegget igjen på metallet på halvparten av overflaten. Resten var delen av belegget som hadde løsnet.
Ser ingen grunn til at dette er bileiers feil. Denne bakken er det helt normalt å begynne i cirka 60 på toppen, trille nedover i tredje gir og bremse litt når en er i rundt 80. Det er noen svinger på strekningen der en gjerne bremser litt i tillegg. Nedstigningen er på cirka 1,5 km med ingen bremsebehov den siste milen før denne. Tåler ikke bremsene dette mener jeg de aldri skulle vert i salg. Personlig blir jeg ikke overrasket om det viser seg at belegget er løsnet på grunn av rust mellom metall og belegg, og ikke på grunn av lim som har smeltet. Det er tross alt ikke Måbødalen det er snakk om.
Spørsmål er om bremsene alt var glovarme på toppen ? Hvis bremseklosser ikke sklir godt i føringene sine så subber de innpå (bare spør WV eiere) og bremser og hjullagre blir veldig varme. Det virket jo som det var en termisk generert skade som er beskrevet. Jeg kjenner ikke strekningen for øvrig.
Fra teorien så har jeg antatt at luftkjølingen av bremsene foran øker lik som med luftmotstanden, dvs med kvadratet av hastigheten. Da bør kjølingen øke like mye som bremseenergien øker. For å finne ut om det stemmer, monterer jeg en temperatursensor på bremseklossen.
Jeg bør vel ikke nevne hvor jeg har kjøpt klossene til bremsene på forhjulene, billige altså og de var nye i august ifjor. Omtrent ikke slitt da dette skjedde.
Det kom ikke som noen stor overraskelse, enkelte har nok allerede tippet det.
Det er ikke første gang, og helt sikkert ikke siste gang, bremser fra Biltema svikter, selv om det i dette tilfellet også var delvis sjåførens skyld.
Man får gjerne det man betaler for.
Denne bakken er det helt normalt å begynne i cirka 60 på toppen, trille nedover i tredje gir og bremse litt når en er i rundt 80.
Det er noen svinger på strekningen der en gjerne bremser litt i tillegg.
Nedstigningen er på cirka 1,5 km med ingen bremsebehov den siste milen før denne.
Tåler ikke bremsene dette mener jeg de aldri skulle vert i salg.
Personlig blir jeg ikke overrasket om det viser seg at belegget er løsnet på grunn av rust mellom metall og belegg, og ikke på grunn av lim som har smeltet.
Det er tross alt ikke Måbødalen det er snakk om.
Byggebolig på Facebook |