Subber bremsene så blir det glovarmt enten det går opp eller nedoverbakke. Har jo sittet på med bekjent som hadde WV og vi kom aldri fra Trondheim til Oslo (med bil som hadde vært på bremsegaranti service hos Møller ...) Det var kun demonteting av bremseklosser og rens av av glideflater som trengtes. Hadde vi kjørt videre hadde bremsekalippere blitt svidd.
Det om er svært merkelig og utradisjonelt med bremsene foran på Berlingo 1.4 2002 model, er at nederste glideflatebolt har gummihylse på ca 1 cm av glideflaten. Denne glidebolten har blitt treg to ganger tidligere og jeg har da byttet gummihylsen. Dette er en svært dårlig løsning som jeg har aldri sett på biler før og som jeg nå tror kan være hovedårsak til både den knekte klossen og den svidde antivibrasjons platen. Det pga av at gummihylsen gjør at glidebolten er treg selv i nyrenset og smurt tilstand.
Praktisk sett vil øverste delen av kaliperen gli lett mens nederste del er treg og ikke følger bevegelsene. Klossene vil da få varmgang mest på nederste del. Det kan forklare at bruddet i bremsebelegget var usymetrisk.
Gummihylsen er en ca 1,5 mm tykk og ca 1 cm lang hysle som tres inn på glidde bolten på et nedfrest felt. Hva skjer med gummihylsen når kalipperen blir varm? Utvider den seg og glidebolten blir enda tregere? Har dere sett tilsvarende løsning som fungerer så dårlig på andre bilmerker?
Det var Passat for en god del år siden jeg beskrev men VW har god erfaring med bremser som ikke bremser som de skal. Noe av leamikken som legges inn er for selvjusterkng av klosseavstand til skive og dette fungerer sikkert ok på saltfrie veier men i Norge så er det ofte anderledes. Garanti service var for å rette problemer med bremser, det de glemte å gi beskjed om var at de konsentrerte seg om bremser foran mens varmgang med subbende klosser var bak ... Hva WV egentlig byttet er jeg ikke sikker på.
Nederste glidebolt hadde satt seg på den ene bilen min, mens den øver gled fint. Da jeg tok av klossene smuldret den ene klossen opp i småbiter. Dette var frambrems, originale klosser fra nissan, og 7000km siden kalipper og glidere var sjekket og klosser byttet på merkeverksted.
Jeg tok det som et hint om at glidebolter skal sjekkes minst ved hvert dekkskift. Klosser er nok ikke ment å slites skjevt.
På min Mercedes A klasse får jeg spørsmål på service om de skal ta seg ekstra betalt for å plukke ut klosser og rense opp og smøre. Pleier å være ca 2 år mellom hver gang de spør om dette. Jeg har inntrykk for at dette hjelper.
Fra teorien så har jeg antatt at luftkjølingen av bremsene foran øker lik som med luftmotstanden, dvs med kvadratet av hastigheten. Da bør kjølingen øke like mye som bremseenergien øker.
Som nevnt er varmeledning og varmestråling IKKE avhengig av hastigheten; det gjelder bare konveksjon. Alle tre metoder for forflytting av varme er vesentlige her. Antagelsen din er en smule tvilsom.
For å finne ut om det stemmer, monterer jeg en temperatursensor på bremseklossen.
For å få relevante data må du da borre deg inn i godset. Måler du på overflaten vil du få et tall som avviker vesentlig fra hva temperaturen er lenger inn. Du har varmetransport mot utsiden, altså må det være en temperaturgradient, altså må temperaturen inni godset være høyere enn på utsiden. Bremseklossene går ikke i stykker på grunn av overflatetemperaturen.
Det blir litt som å måle vindhastighet med en vindmåler montert helt ned på bakken, eller å måle strømningshastighet i en elv med en sensor montert helt inne ved elvebredden. Begge vil selvsagt måle noe ned mot null, selv om det er kuling oppe i lufta og flom i elva.
Signatur
Først var nicket mitt her Misfornøyd, men nå har jeg fått sagt det jeg ville si om FolloHus
For dem som fortsatt mener at deler fra biltema fortsatt holder mål, så kan de montere biltema på den ene siden og deler fra en kvalitetsprodusent på den andre siden. Da ser man utrolig stor forskjell. Ser at det er bred enighet om det her selv om feilen kan ha vært en annen, men det her skjer ikke med kvalitetsbremser uansett hvilket merke det skulle være. For å sette det på spissen, var det virkelig verdt det å spare de kronene? Spar heller penger på bildeler som ikke bidrar til å holde bilen på veien eller stopper den.
Utsnittet av undersøkelsen som kan sees på nettet: http://rdo.psu.ac.th/sjstweb/journal/35-6/35-6-8.pdf forteller oss at bremseskivene ikke får en økt kjøling med kvadratet av hastigheten som jeg har trodd i alle år. Det er bare noen få prosent økt kjøling fra 90 til 140km/t og da skjønner vi at forskjellen er enda mindre mellom f eks 50 og 80 km/t.
Det som ikke er nevnt foreløpig er at luftmotstand øker ganske kraftig med hastighet. Det kompenserer noe for økt belastning på bremser som følge av økt hastighet.
Forskjellen på energibehovet fra 60-80-90-100 er mye større enn folk tror. Spørsmålet er hvor fort man må kjøre før det er snillere for bremsene enn feks 60...
Praktisk sett vil øverste delen av kaliperen gli lett mens nederste del er treg og ikke følger bevegelsene. Klossene vil da få varmgang mest på nederste del. Det kan forklare at bruddet i bremsebelegget var usymetrisk.
Gummihylsen er en ca 1,5 mm tykk og ca 1 cm lang hysle som tres inn på glidde bolten på et nedfrest felt. Hva skjer med gummihylsen når kalipperen blir varm? Utvider den seg og glidebolten blir enda tregere? Har dere sett tilsvarende løsning som fungerer så dårlig på andre bilmerker?
Hva WV egentlig byttet er jeg ikke sikker på.
Jeg tok det som et hint om at glidebolter skal sjekkes minst ved hvert dekkskift. Klosser er nok ikke ment å slites skjevt.
Som nevnt er varmeledning og varmestråling IKKE avhengig av hastigheten; det gjelder bare konveksjon. Alle tre metoder for forflytting av varme er vesentlige her. Antagelsen din er en smule tvilsom.
For å få relevante data må du da borre deg inn i godset. Måler du på overflaten vil du få et tall som avviker vesentlig fra hva temperaturen er lenger inn. Du har varmetransport mot utsiden, altså må det være en temperaturgradient, altså må temperaturen inni godset være høyere enn på utsiden. Bremseklossene går ikke i stykker på grunn av overflatetemperaturen.
Det blir litt som å måle vindhastighet med en vindmåler montert helt ned på bakken, eller å måle strømningshastighet i en elv med en sensor montert helt inne ved elvebredden. Begge vil selvsagt måle noe ned mot null, selv om det er kuling oppe i lufta og flom i elva.
Ser at det er bred enighet om det her selv om feilen kan ha vært en annen, men det her skjer ikke med kvalitetsbremser uansett hvilket merke det skulle være.
For å sette det på spissen, var det virkelig verdt det å spare de kronene? Spar heller penger på bildeler som ikke bidrar til å holde bilen på veien eller stopper den.
God natt
forteller oss at bremseskivene ikke får en økt kjøling med kvadratet av hastigheten som jeg har trodd i alle år. Det er bare noen få prosent økt kjøling fra 90 til 140km/t og da skjønner vi at forskjellen er enda mindre mellom f eks 50 og 80 km/t.
Forskjellen på energibehovet fra 60-80-90-100 er mye større enn folk tror. Spørsmålet er hvor fort man må kjøre før det er snillere for bremsene enn feks 60...