Jeg fikk mappet bilen min, regner det som tryggere å ha et individuelt tilpasset program for blyfri 95 enn å ha en "universal" chip og kostnadsmessig så ble det ikke noe dyrere.
Kommer helt an på leverandørene. Individuelt map er ikke noe trygger hvis firmaet ikke kjenner eller respekterer sikkerhetsmekanismer eller grenser (moment for girkasse/clutch o.l.). Hyllevaretrim kan være helt supert da du i utgangspunktet kjører en bil med lik programvare som alle andre av din modell, og lik hardware.
Det er langt viktigere å ha en god leverandør heller enn at det er ferdig trimboks eller individuelt map.
Skal du ha noe som er skikkelig ræva å rygge henger med, så prøvd DSG (jeg har bare prøvd touran). Der er det ingen mellomting, den er enten på eller av.
Jeg har kjørt endel touran med DSG, 1,9 diesel. Det var den som fikk øynene mine opp for at jeg faktisk kan vurdere automat. Trikset er at man bruker venstrefoten på bremsen mens man gir gass, akkurat som med tradisjonelle automater i motbakke.
Nå har jeg kjørt et par timer i avensis - og vurderer å allerede å selge avensisen og reparere primeraen likevel. Jeg visste jo at primeraen var god, men at det skulle være så nedtur med noen timer i en 6 år nyere avensis hadde jeg ikke trodd.
Det er små irritasjonsmomenter, men det blir mange av dem: - Frontruta på avensisen føles som om den suger møkk. Jeg har brukt mer spylevæske på disse timene enn i hele vinter på primeraen!
- Jeg får ikke stilt setet slik at jeg kan kjøre 10+ timer i strekk uten å bli sliten i avensis. I primeraen har jeg blitt sliten kun en gang. Da ble jeg sliten i høyre kne etter 2200km med kun en pause.
- Forbruk på min vanlige teststrekning gamle E18, Sande - Holmestrand med CC på 80km/h bruker avensisen 30% mer enn primeraen. Avensisen bruker 6,2l/mil i følge kjørecomputeren. Primeraen går på 0,48l/mil i følge computer, og kontrollmålinger med faktisk forbruk tyder på at computeren viser 10% høyere enn virkelig forbruk på primera. Håper computeren viser altfor høyt på avensisen. (I primeraen er test tatt med varmeappart påslått, i avensis var varmen avslått.)
- Veigrep: Antispinn kobler seg inn veldig tidlig. Tyder ikke på allverdens evne til fremkommelighet.
- Navigasjonskjermen er irriterende. Hvorfor kan den ikke være av, så kan man heller slå den på ved behov. Ikke har den trafikkinfo heller, så da blir det en annen skjerm som brukes til navigasjon uansett.
- Kun plass til 6 lagrede kanaler på radioen
- Elendig lyd i radio. Måtte skru bass til minimum for å klare å høre hva som ble sagt på nyhetene.
- Ingen rask måte å slå av stereolyden på. Man må holde [vol -] inne en god stund for at det skal bli stillt.
- Innvendig speil blender ikke ned automatisk
- Har man bilnøkkelen på et nøkkelknippe, sparker man borti knippet med høyre kne hele tiden.
- Har man på varmeapparatet blir tomgangen veldig høy!
- Dørene låser seg automagisk når man kjører over 30? km/h. Som om noen skulle klare å bryte seg inn i den farta. Hvis man skal ha noen nytte av automagisk låsing skulle den låst ved stopp med motoren igang, som f.eks på rødt lys. Det er i slike situasjoner jeg har erfaring med at fremmede kommer inn i bilen. Og den låser ikke bakluka, så fremmede kan jo bare åpne den og forsyne seg av innholdet som faller ut.
- snøføyk samler seg på linsa til ryggekamera.
+ På den positive siden; I avensis skjer det noe når man ligger i 6. gir i 100km/h og trykker + på cruisekontrollen. På primeraen må man ha over 120 for å akselerere i 6. gir.
+ Avensisen har mindre traktorlyd når den er kald. Når motor er varm er lyden ganske lik primeraen.
Synes selv den nye avensisen ikke er god å sitte i, sitter veldig høyt. Jeg sitter bedre i den gamle T25 . Sitte komfort er viktig.... Men du får gi det litt tid,, det er uvant med en gang også vettu...
- Dørene låser seg automagisk når man kjører over 30? km/h. Som om noen skulle klare å bryte seg inn i den farta. Hvis man skal ha noen nytte av automagisk låsing skulle den låst ved stopp med motoren igang, som f.eks på rødt lys. Det er i slike situasjoner jeg har erfaring med at fremmede kommer inn i bilen. Og den låser ikke bakluka, så fremmede kan jo bare åpne den og forsyne seg av innholdet som faller ut.
Men låser dørene seg opp igjen når farten kommer under 30km/t f.eks inn mot lyskryss?
Men låser dørene seg opp igjen når farten kommer under 30km/t f.eks inn mot lyskryss?
Vet ikke når de låser seg opp, men på et eller annet tidspunkt gjør de åpenbart det. Jeg ser en utfordring å klare å teste dette alene - åpne dører i fart fra utsiden mens jeg kjører.
Jeg har kjørt endel touran med DSG, 1,9 diesel. Det var den som fikk øynene mine opp for at jeg faktisk kan vurdere automat. Trikset er at man bruker venstrefoten på bremsen mens man gir gass, akkurat som med tradisjonelle automater i motbakke.
Haha, ja jeg prøvde det også. Da fikk skrotet skikkelig panikk.
Dette er enn 2,0 raklegreie. Relativt ny, tror jeg. Det har (heldigvis) bare blitt med den ene gangen foreløpig.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dørlåsen er vel for at du eller unger i bilen ikke skal åpne døra i fart. Kan ofte deaktivere funksjonen på en del biler.
Autoblending på bakspeil er ekstrautstyr, at du velger å kjøpe en bil uten, er vel ikke bilens feil?
Dårlige seter/sittekomfort er et kjennetegn ved toyota.
Frontrute som suger møkk, kan være både aerodynamikk og sliten frontrute (møkka fester seg lett). Sistnevnte er vanlig på biler som har gått langt.
Høyt drivstofforbruk advarte jeg om lenger opp i tråden :)
Angående antall fm-stasjoner, har du ikke fm1 og fm2 med 6 presets på hver? Det var hvertfall det på vår 2007 modell.
I mangel av muteknapp, brukte vi mode-knappen på rattet, da gikk radioen til AM og ble stille. Må trykke et par ganger på mode etterpå for å komme til fm igjen.
På vår 2004 E-klasse kan vi skru av og på automatisk dørlås. Dørene låser seg opp når de åpnes innefra, men (selvsagt) ikke når de åpnes utenfra. Man trenger ikke aktivt låse dem opp, men de forblir låst inntil noen går ut.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Leser i instruksjonsboka at dørene låses opp nå "girspaken settes i 'P'-stilling". Fortsatt usikkert hva som faktisk skjer med manuell kasse.
Har noen av dere med en avensis diesel 126hk gjort noen praktiske målinger av forbruk? 30% over primeraen og 37% over oppgitt fra forhandler synes jeg indikerer at noe er galt. Testen ble altså gjort med CC i 80km/t på den flateste veien jeg vet om. Den gangen primeraen var oppe i tilsvarende forbruk var det en bremsekalipper som hadde satt seg fast. (Og årsaken til at de alle ble byttet.)
Det er langt viktigere å ha en god leverandør heller enn at det er ferdig trimboks eller individuelt map.
Jeg har kjørt endel touran med DSG, 1,9 diesel. Det var den som fikk øynene mine opp for at jeg faktisk kan vurdere automat. Trikset er at man bruker venstrefoten på bremsen mens man gir gass, akkurat som med tradisjonelle automater i motbakke.
Det er små irritasjonsmomenter, men det blir mange av dem:
- Frontruta på avensisen føles som om den suger møkk. Jeg har brukt mer spylevæske på disse timene enn i hele vinter på primeraen!
- Jeg får ikke stilt setet slik at jeg kan kjøre 10+ timer i strekk uten å bli sliten i avensis. I primeraen har jeg blitt sliten kun en gang. Da ble jeg sliten i høyre kne etter 2200km med kun en pause.
- Forbruk på min vanlige teststrekning gamle E18, Sande - Holmestrand med CC på 80km/h bruker avensisen 30% mer enn primeraen. Avensisen bruker 6,2l/mil i følge kjørecomputeren. Primeraen går på 0,48l/mil i følge computer, og kontrollmålinger med faktisk forbruk tyder på at computeren viser 10% høyere enn virkelig forbruk på primera. Håper computeren viser altfor høyt på avensisen. (I primeraen er test tatt med varmeappart påslått, i avensis var varmen avslått.)
- Veigrep: Antispinn kobler seg inn veldig tidlig. Tyder ikke på allverdens evne til fremkommelighet.
- Navigasjonskjermen er irriterende. Hvorfor kan den ikke være av, så kan man heller slå den på ved behov. Ikke har den trafikkinfo heller, så da blir det en annen skjerm som brukes til navigasjon uansett.
- Kun plass til 6 lagrede kanaler på radioen
- Elendig lyd i radio. Måtte skru bass til minimum for å klare å høre hva som ble sagt på nyhetene.
- Ingen rask måte å slå av stereolyden på. Man må holde [vol -] inne en god stund for at det skal bli stillt.
- Innvendig speil blender ikke ned automatisk
- Har man bilnøkkelen på et nøkkelknippe, sparker man borti knippet med høyre kne hele tiden.
- Har man på varmeapparatet blir tomgangen veldig høy!
- Dørene låser seg automagisk når man kjører over 30? km/h. Som om noen skulle klare å bryte seg inn i den farta. Hvis man skal ha noen nytte av automagisk låsing skulle den låst ved stopp med motoren igang, som f.eks på rødt lys. Det er i slike situasjoner jeg har erfaring med at fremmede kommer inn i bilen. Og den låser ikke bakluka, så fremmede kan jo bare åpne den og forsyne seg av innholdet som faller ut.
- snøføyk samler seg på linsa til ryggekamera.
+ På den positive siden; I avensis skjer det noe når man ligger i 6. gir i 100km/h og trykker + på cruisekontrollen. På primeraen må man ha over 120 for å akselerere i 6. gir.
+ Avensisen har mindre traktorlyd når den er kald. Når motor er varm er lyden ganske lik primeraen.
Sitte komfort er viktig.... Men du får gi det litt tid,, det er uvant med en gang også vettu...
Men låser dørene seg opp igjen når farten kommer under 30km/t f.eks inn mot lyskryss?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Vet ikke når de låser seg opp, men på et eller annet tidspunkt gjør de åpenbart det. Jeg ser en utfordring å klare å teste dette alene - åpne dører i fart fra utsiden mens jeg kjører.
Haha, ja jeg prøvde det også. Da fikk skrotet skikkelig panikk.
Dette er enn 2,0 raklegreie. Relativt ny, tror jeg. Det har (heldigvis) bare blitt med den ene gangen foreløpig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Autoblending på bakspeil er ekstrautstyr, at du velger å kjøpe en bil uten, er vel ikke bilens feil?
Dårlige seter/sittekomfort er et kjennetegn ved toyota.
Frontrute som suger møkk, kan være både aerodynamikk og sliten frontrute (møkka fester seg lett). Sistnevnte er vanlig på biler som har gått langt.
Høyt drivstofforbruk advarte jeg om lenger opp i tråden :)
Angående antall fm-stasjoner, har du ikke fm1 og fm2 med 6 presets på hver? Det var hvertfall det på vår 2007 modell.
I mangel av muteknapp, brukte vi mode-knappen på rattet, da gikk radioen til AM og ble stille. Må trykke et par ganger på mode etterpå for å komme til fm igjen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Fortsatt usikkert hva som faktisk skjer med manuell kasse.
Har noen av dere med en avensis diesel 126hk gjort noen praktiske målinger av forbruk? 30% over primeraen og 37% over oppgitt fra forhandler synes jeg indikerer at noe er galt. Testen ble altså gjort med CC i 80km/t på den flateste veien jeg vet om.
Den gangen primeraen var oppe i tilsvarende forbruk var det en bremsekalipper som hadde satt seg fast. (Og årsaken til at de alle ble byttet.)