7,140
17
2
Bygge om båt til selvlensende
9,677
Kysten
2
Tenker på å bygge om åpen båt til selvlensende. Plan er å heve opp dørken og gjennomgående rør ut bak med stengeventil når båten er i bruk. Hvor høyt over vannlinjen bør jeg bygge opp dørken?
Om man ser på eks. nyere skjærgårsjeeper som det så fint heter (også kalt åpne små båter med styrekonsoll), så er de jo stort sett alltid selvlensende, og da kanskje også i trinn, slik at vannet renner fra "cockpit" og ut i motorbrønn, og derfra og ut i vannet. Noen har også direkte rør ut. I hovedsak kan de legge utløpet såpass lavt over vannlinjen fordi
1. De har dobbelt bunn/skrog, som også fylles med skum for oppdrift (ikke bare luft, ettersom denne lett kan erstattes av vann ved skade = synker veldig fort = ikke klasse C-godkjenning).
2. De er hovedsaklig ment for innaskjærs, eventuelt såvidt utaskjærs, klasse D og C, og dermed ikke skal være utsatt for så himla mye sjø.
3. De er ikke ment for å ligge ute og tynges ned av snø. Bortsett fra skandinaviske styrehusprodesenter, og kanskje Buster og en og annen vestlandsprodusent av småbåter, så er det ingen som har sånt i tankene, eventuelt de ignorerer tanken.
4. Selvlensingen går etter gravitasjonsprinsippet, dvs at fart = vann ut av båten. Ser du på små enklere selvlensede modeller, kommer det gjerne inn vann såsnart en voksen mann skritter ombord, og det blir bittelitt rulling og slagside.
Rask googling på selvlenser gav eksempelvis denne:
http://www.telmo.no/Nyheter/VVS-Utstyr/Lenseutstyr/Selvlenser.aspx
Med denne (for eksempel i ytterskrog, mot motorbrønn:
Eller denne (for slangemontering):
1) Det at båten kan ligge i ro i havn og uten kalesje. Regnvann forsvinner ut. Ev kun uten folk og bagasje, men fulle tanker etc.
2) Det at båten kvitter seg med vann under fart. Må ha utløp under vannlinjen og gjerne på "egnet sted". Ofte slik at du selv må åpne/lukke
1 baserer seg på gravitasjon, 2 på Bernoulli.
Har aldri hørt at dette kalles sjølvlensande.