7,140    17    2  

Bygge om båt til selvlensende

 9,677     Kysten     2
Tenker på å bygge om åpen båt til selvlensende. Plan er å heve opp dørken og gjennomgående rør ut bak med stengeventil når båten er i bruk. Hvor høyt over vannlinjen bør jeg bygge opp dørken?

HSt
   #1
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Vær forsiktig så du ikke drukner båten din i havna, Scan550 finnes i en åpen versjon med selvlenser og trolig når sjøen står på bakfra og det er mye nedbør så går disse ned grunnet selvlenser systemet.  Føreren på kranbåten som hevet båten til vår uheldige hyttenabo for noen år siden fortalte at det var den 2. Scan550 den dagen...  Som du ser så svarer jeg ikke på spørsmålet ditt, men å få tak i sen snitttegning av Scan550 og prøve å skjønne hva som er galt ville kanskje vært en ide. 
  (trådstarter)
   #2
 9,677     Kysten     0
Takker for den. Utfordringen er som du sier ved sjø bakfra. Men ved snøfall også blir båten tynget og senker seg i vannet.
   #3
 797     Nes, Akershus     0
Det er ikke sikkert du trenger så himla mange cm over vannlinjen, om du tar deg bryet med å montere tilbakeslagsventil i skroggjennomføringen. Da minsker risikoen endel for innrenning, selv om det skulle regne hardt. Såklart, dette kræsjer jo litt med hvor lang sesong du sikter til mtp snøen. Iogmed at du nevner snø, så antar jeg at du har laaaaang sesong? Isåfall bør du tenke på at det blir nullføre og nedover i eventuelle tilbakeslagsventiler (også stengeventilen) du setter inn, med sprengning og lekkasje som resultat. Bygger du dobbelt bunn, overdriv gjerne litt, og fyll den med skum, så får du ekstra oppdrift med på kjøpet om uhellet skulle være ute.

Om man ser på eks. nyere skjærgårsjeeper som det så fint heter (også kalt åpne små båter med styrekonsoll), så er de jo stort sett alltid selvlensende, og da kanskje også i trinn, slik at vannet renner fra "cockpit" og ut i motorbrønn, og derfra og ut i vannet. Noen har også direkte rør ut. I hovedsak kan de legge utløpet såpass lavt over vannlinjen fordi
1. De har dobbelt bunn/skrog, som også fylles med skum for oppdrift (ikke bare luft, ettersom denne lett kan erstattes av vann ved skade = synker veldig fort = ikke klasse C-godkjenning).
2. De er hovedsaklig ment for innaskjærs, eventuelt såvidt utaskjærs, klasse D og C, og dermed ikke skal være utsatt for så himla mye sjø.
3. De er ikke ment for å ligge ute og tynges ned av snø. Bortsett fra skandinaviske styrehusprodesenter, og kanskje Buster og en og annen vestlandsprodusent av småbåter, så er det ingen som har sånt i tankene, eventuelt de ignorerer tanken.
4. Selvlensingen går etter gravitasjonsprinsippet, dvs at fart = vann ut av båten. Ser du på små enklere selvlensede modeller, kommer det gjerne inn vann såsnart en voksen mann skritter ombord, og det blir bittelitt rulling og slagside.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 9,677     Kysten     0
Takk for tipsene. Det er allerede dobbel bunn, tenkte å legge på isopor og støpe på den. Ligger noe i mellom isopor og glassfiberen at det ikke blir noe reaksjon. Men det er ikke noen tommelfingerregel for hvor høyt over vannlinjen bunnen/dørken bør være?
   #5
 797     Nes, Akershus     0
Tjaa, om du går for "over nøytral" i vannet med ordinær belastning, så bør du være innafor. Dvs, at om du ser for deg båten, i ro, i vannet, med motor, tank, normal last (folk og bagasje), så bør utløpet( og dermed indre bunn) være litt over der vannlinjen da plasserer seg. Si? Om du ligger ute og fisker, så er det jo fint at det ikke kommer inn vann bare noen bytter plass, eller legger seg mot ripa for å dra inn et garn osv.
Signatur
   #7
 797     Nes, Akershus     0
Jepp.
Rask googling på selvlenser gav eksempelvis denne:
http://www.telmo.no/Nyheter/VVS-Utstyr/Lenseutstyr/Selvlenser.aspx

Med denne (for eksempel i ytterskrog, mot motorbrønn:


Eller denne (for slangemontering):


Signatur

   #8
 24,032     Akershus     0
En kan lett snakke forbi hverandre her. Det finnes to forskjellige former for selvlensere:

1) Det at båten kan ligge i ro i havn og uten kalesje. Regnvann forsvinner ut. Ev kun uten folk og bagasje, men fulle tanker etc.
2) Det at båten kvitter seg med vann under fart. Må ha utløp under vannlinjen og gjerne på "egnet sted". Ofte slik at du selv må åpne/lukke

1 baserer seg på gravitasjon, 2 på Bernoulli.
Signatur
   #10
 5,608     0
KjellG sitt system 2 kallast ejektor. Vanligvis legges ein slange fran bunnen og godt opp før den går ned i vatnet. Da må den ikkje stenges under normal bruk. Har hatt ein båt med dette systemet, men i dag er det vel knapt å få kjøpt pga. dei fleste båtane er sjølvlensande.
Har aldri hørt at dette kalles sjølvlensande.