#21
 545     Øvre Romerike     1
Vurderte å kjøpe brukt bilfrakter, men alle er jo overpriset så endte opp med ny  Wink På brukte større hengere må man jo betale relativt høy regavgift også så da ble det nesten samme pris som ny  Wink

   #22
 5,608     0
Den som eg linka til nedunder er ein 2009 modell, tipper eg får den for ned mot 30000 som er rundt 60% av nypris.
Den ser ubrukt ut og er lite brukt, så eg synes iallfall ikkje bruktprisene er så hakkende galne.
   #24
 10,486     Akershus     0

oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...


Jeg tror den blygre viser til er 2,6-tonn (totalvekt). Min 3,5-tonn har støttebein bak, og det kan være lurt å ha. Noen paller med pallekarmer kan være greit å ha når "småting" som stein og sånt skal flyttes med såpass stor henger. Mangel på karmer er veldig upraktisk når det skal kjøres søppel, ved osv, så jeg har planer om å bygge noe greier til min. Karmer kan også kjøpes fra Tysse. Ca. 9000 for 20-cm og 12.000 for 30-cm.
Grunnen til at jeg byttet, var at jeg ofte har bruk for bilhenger. Jeg ville da ha en som jeg også kunne frakte graveren på, slik at jeg slapp å ha to stykker. Ifor Williams maskinhenger jeg hadde var vanvittig solid bygget og ypperlig til å frakte graver, men ganske liten. Tyssen er også solid laget og absolutt ikke liten. Ypperlig til graver og biler, litt mindre til "alt annet". Alle hullene i planet kan brukes til å feste jekkestropper, så det er aldri noe problem å sikre lasten. Min var del av byttehandel, så eksakt pris var litt vanskelig å fastslå. Den var annonsert for 27.000,-. 10 år gammel, og nyprisen på tilsvarende er 54.000 i dag.

@Vegard : Er det aktuelt med pent brukt gaupen-henger? Ca. samme prisklasse, 2-tonn, høye karmer, noe lenger.



heller kjøper noe nytt med tre års garanti.

Da har jeg henger resten av livet.


Dårlige utsikter??
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 360     Røyken     0


oblygre, kan du ikke bare spørre frodes om hans erfaringer? Han leier jo ut gravern sin, og frakter den på en sånn type du viser bilde av. Minns jeg rett hadde han vel maskinhenger før, men han har jo litt stjernebil-fetish, så det var kanskje enklere sånn...


Jeg tror den blygre viser til er 2,6-tonn (totalvekt). Min 3,5-tonn har støttebein bak, og det kan være lurt å ha. Noen paller med pallekarmer kan være greit å ha når "småting" som stein og sånt skal flyttes med såpass stor henger. Mangel på karmer er veldig upraktisk når det skal kjøres søppel, ved osv, så jeg har planer om å bygge noe greier til min. Karmer kan også kjøpes fra Tysse. Ca. 9000 for 20-cm og 12.000 for 30-cm.
Grunnen til at jeg byttet, var at jeg ofte har bruk for bilhenger. Jeg ville da ha en som jeg også kunne frakte graveren på, slik at jeg slapp å ha to stykker. Ifor Williams maskinhenger jeg hadde var vanvittig solid bygget og ypperlig til å frakte graver, men ganske liten. Tyssen er også solid laget og absolutt ikke liten. Ypperlig til graver og biler, litt mindre til "alt annet". Alle hullene i planet kan brukes til å feste jekkestropper, så det er aldri noe problem å sikre lasten.

@Vegard : Er det aktuelt med pent brukt gaupen-henger? Ca. samme prisklasse, 2-tonn, høye karmer, noe lenger.


Hei du. Ja forsåvidt. Men har ikke funnet noe på nettet.  Har du noe konkret i tankene? Kontakt meg gjerne på PM Smile
Signatur
   #26
 379     Lillesand     0
Til andre som skal gå til anskaffelse eller bare låne henger i forbindelse med bygging og Opp-pussing:

Ligg unda hengere med faste sidelemmer.  Er så mye greiere å kjappere når vi bare kan lempe varene du har bestillt oppå hengeren, istedenfor å måtte lempe de over i kassa.
Vi har og teknikk (de fleste med litt truck erfaring ihvertfall) på å få lurt det inpå hengere bakfra, men er veldigt greit når en slipper :)

Mvh. 
Til tider frustrert maur i byggevarebransjen.
Signatur
   #27
 1,076     1484     0
Har to hengere som skal vekk, forutsatt at jeg får en levebar pris.
En Gaupen 2030 og en Brenderup 5375

Gaupen 2030
Plan 144x294
Totalvekt 1995, egenvekt 350
Høye lemmer, pressenning, pressenningstativ. Bra stand, nytt støttehjul og støttehjulbrakett.
Alt av lys, dekk og bremser er 100%. 2 år gammel.
Pris ca 18000kr

Brenderup 5375
Plan 180x375cm
Totalvekt 2500kg , egenvekt ca 500kg
Kasse på drag, ellers standard henger.
Alt av lys, bremser og dekk er 100%. Ca 4 år gammel
Pris ca 26000kr.

Begge selges da jeg vil ha en enda større kombi maskin / vare / biltrallehenger, og vurderer en Anssems MSX3000
Signatur

  (trådstarter)
   #28
 360     Røyken     0

Har to hengere som skal vekk, forutsatt at jeg får en levebar pris.
En Gaupen 2030 og en Brenderup 5375

Gaupen 2030
Plan 144x294
Totalvekt 1995, egenvekt 350
Høye lemmer, pressenning, pressenningstativ. Bra stand, nytt støttehjul og støttehjulbrakett.
Alt av lys, dekk og bremser er 100%. 2 år gammel.
Pris ca 18000kr

Brenderup 5375
Plan 180x375cm
Totalvekt 2500kg , egenvekt ca 500kg
Kasse på drag, ellers standard henger.
Alt av lys, bremser og dekk er 100%. Ca 4 år gammel
Pris ca 26000kr.

Begge selges da jeg vil ha en enda større kombi maskin / vare / biltrallehenger, og vurderer en Anssems MSX3000


Jeg er jo på hengerjakt, men jeg tror at for 18.000 så kjøper jeg nytt. Med garanti. 

På Gaupen din, er det ett sett 50cm karmer, eller er det 35+35 tilleggskarmer?
Og hvorfor møtte du bytte bytte nesehjul og -brakett etter bare to år? Fikk du dette på garantien?
Signatur
   #29
 379     Lillesand     0
Har sett mange som har kjørt med nesehjulet litt for lavt satt opp i "transport" modus, og last på hengeren.  I løpet av kjøre turen skal de over en humpel som er litt for spiss , og hjulet tar nedi, oftest går bare hjulet, men er ikke så mye mer som skal til før spindel og evt brakett ryker og.
Signatur
  (trådstarter)
   #30
 360     Røyken     0

Har sett mange som har kjørt med nesehjulet litt for lavt satt opp i "transport" modus, og last på hengeren.  I løpet av kjøre turen skal de over en humpel som er litt for spiss , og hjulet tar nedi, oftest går bare hjulet, men er ikke så mye mer som skal til før spindel og evt brakett ryker og.


Ja det tenkte jeg ikke på.  Det kan være fort gjort Smile
Signatur