I de østligste kommunene i Finnmark har skattetaten hatt litt "razzia" for å "ta" de kriminelle som kjører firmabil privat....de fleste har fått advarsel med beskjed om å parkere på arbeidsplass, og ikke bruke bilene privat. Kjenner 3-4 stykker som måtte kjøpe seg egen "privatbil" pga dette(Ja, de har brukt firmabiler også privat i flere år).
Det synes jeg er den rette måten å gjøre det på. Forøvrig så var det en innskjerping for 2 år siden der det ble sendt ut info/holdt møter med regskapsførere om hvordan reglene er skal følges, bla så kan firmaets leder bli holdt personlig ansvarlig og de kan miste momsfradraget på bilene. Da ble det endringer hos oss:)
Tror forøvrig at å bruke firmabil privat er en dårlig løsning på alle måter: Ofte varebiler uten kjørekomfort, lite tilpasset familiebruk.....og veldig streng straff om man blir tatt for det.............
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Dårlig løsning kansje, men det er en catch 22 her: Man kan gjerne ikke velge om man vil ha en yrkesbil med seg hjem. Dette er en ordning som arbeidsgiver dikterer. Arbeidsgiver tillater ikke privat bruk uansett hvordan du skatter, mens futen legger verdien av bilen på ligningen din om du gjør stopp på hjemveien. Dermed blir du enten kriminell, eller fanget på "jobb" en ekstra time hver dag.
Det blir litt som jobbtelefon/pc, men der er skatteulempen til å leve med.
Dårlig løsning kansje, men det er en catch 22 her: Man kan gjerne ikke velge om man vil ha en yrkesbil med seg hjem. Dette er en ordning som arbeidsgiver dikterer. Arbeidsgiver tillater ikke privat bruk uansett hvordan du skatter, mens futen legger verdien av bilen på ligningen din om du gjør stopp på hjemveien. Dermed blir du enten kriminell, eller fanget på "jobb" en ekstra time hver dag.
Det blir litt som jobbtelefon/pc, men der er skatteulempen til å leve med.
Yrkesbil trenger man ikke skatte for. Er du pålagt å ha en yrkesbil fordi du har en vaktordning så er den gjerne utformet slik at den ikke kan brukes til noe annet enn det yrke du bedriver. Bil full av rørleggerutstyr og som er dritmøkkete inni kan ikke brukes til vanlig kjøring.
pwb , er nok ikke sånn lengre at det er nok at den utstyrt med innredning OL.
Lovdata sier noe annet
"b. biler som etter sin konstruksjon eller innredning i liten grad er egnet og heller ikke ment for privat bruk og som ikke brukes privat utover arbeidsreise. "
pwb , er nok ikke sånn lengre at det er nok at den utstyrt med innredning OL.
Lovdata sier noe annet
"b. biler som etter sin konstruksjon eller innredning i liten grad er egnet og heller ikke ment for privat bruk og som ikke brukes privat utover arbeidsreise. "
Problemet er at dette kan tolkes og de velger å tolke det slik at de fleste håndverkerbiler kan brukes privat
Teksten under fra skatteetatens sider
3.3.2 I liten grad egnet til privat bruk – kriterier
Om bilen i liten grad er egnet til privat bruk vil i de fleste tilfeller bero på en helhetsvurdering hvor det må tas hensyn til flere forhold. Vurderingen skal gjelde forhold vedrørende bilen som sådan, dvs. at forhold hos den enkelte skattyteren ikke er relevant. Nedenfor er det gitt anvisning på de viktigste momentene ved avgjørelsen av spørsmålet om en bil i liten grad er egnet til privat bruk. Oppregningen er ikke uttømmende.
Bilens størrelse og vekt tillegges betydning. Jo større og tyngre bilen er, desto lettere vil bilen kunne karakteriseres som i liten grad egnet til privat bruk. Det må imidlertid ses hen til bilens beskaffenhet. Visse biltyper er konstruert og utstyrt på en måte som gjør de godt egnet til privat bruk til tross for at de er forholdsvis store og tunge.
Biltyper som varevogn, pick-up o.l. er ikke i seg selv i liten grad egnet til privat bruk. Andre biler med dominerende lasteplan vil ofte i liten grad være egnet til privat bruk. Det må her foretas en konkret vurdering hvor det ses hen til de øvrige momentene.
Biler som inneholder faste innredninger og store mengder av verktøy/utstyr, vil ofte i liten grad være egnet til privat bruk. Det må imidlertid vurderes om innredningen er lett å demontere og/eller om verktøyet/utstyret er lett å fjerne. Hvis bilen kun har lasteplan og det av den grunn er nødvendig å ha verktøy/utstyr av et visst omfang inne i førerhuset, taler dette for at bilen i liten grad er egnet til privat bruk.
En bil som etter ombygging, bare har sitteplass til føreren, vil i utgangspunktet i liten grad være egnet til privat bruk.
Spesialbiler av typen renovasjonsbiler, tankbiler mv. vil aldri være egnet til privat bruk.
Smuss, lukt og støy er forhold som kan tale for at bilen i liten grad er egnet til privat bruk. Dersom setene i kupe/førerhus jevnlig må dekkes til for å unngå at fører/passasjer får flekker på klærne, vil dette være et tungtveiende moment.
Ved vurderingen av om bilen er egnet til privat bruk, kan det til en viss grad ses hen til bilens alder og slitasjegrad.
Dere er inne på noe vesentlig. Det er vanskelig å skattekontoret og skatteoppkrever til å akseptere at en "håndtverksbil" ikke kan brukes privat. Poenget er ikke om den kan erstatte familiestasjonsvogna i alle henseende, men om den kan brukes til noen private gjøremål, handle grandis på butikken, kjøre til fotballtreninga, tur til Ikea ol.
For å unngå beskatning må man heller satse på at det ikke kjøres privat, man må innrette seg etter regelverket om hva som er yrkesreiser hvis man har med seg bilen hjem. Kjørebok er veldig lurt og man kan vel snart bare "tanke" GPSen over i en elektronisk kjørebok, eller kanskje noen har en app?
Abax satser hardt på å komme inn i enhver varebil i disse dager.. -Jeg klarer å styre min begeistring..
I teorien er det enkelt å "innrette seg" ved å la bilen stå utenfor arbeidstid og ikkejobbe sammenhengende på samme sted i mer en to uker. Problemet er at man har et liv å leve og ofte har ærend som må gjøres på vei hjem fra jobb. (Lege, advokat, rimi, osv..) I teorien kan tydeligvis noen få avstikkere gjøre deg til "vinner" av en helt ny brødbil i futens øyne, mens du i praksis bare oppbevarer den for arbeidsgiveren din.. >
er det noen løsning på når man ikke har arbeidssted/plass?
dvs jobber i oslofirma (offisielt ivaffall), men jobbene er i fredrikstadområdet så er aldri i oslo
møtes gjerne på grossist sammen med "sjefen", dvs han som ordner jobber, og hvor/når etc,
blir da grossisten definert som arbeidssted/plass? (sånn firmabil-skattemessig)
kan jo liksom ikke kjøre bilen til oslo hver dag for å sleppe skatt heller (parkere på arbeidsplass), og grossisten/sjefen er nok ikke begeistret om bilen står på grossisten hele tia, ender garantert med innbrudd da)
hakke jobba der så lenge så per nå har jeg ingen form for kjørebok elns, (kan jo ikke få så ille skatt alikevell)
Det synes jeg er den rette måten å gjøre det på.
Forøvrig så var det en innskjerping for 2 år siden der det ble sendt ut info/holdt møter med regskapsførere om hvordan reglene er skal følges, bla så kan firmaets leder bli holdt personlig ansvarlig og de kan miste momsfradraget på bilene.
Da ble det endringer hos oss:)
Ofte varebiler uten kjørekomfort, lite tilpasset familiebruk.....og veldig streng straff om man blir tatt for det.............
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Man kan gjerne ikke velge om man vil ha en yrkesbil med seg hjem. Dette er en ordning som arbeidsgiver dikterer.
Arbeidsgiver tillater ikke privat bruk uansett hvordan du skatter, mens futen legger verdien av bilen på ligningen din om du gjør stopp på hjemveien. Dermed blir du enten kriminell, eller fanget på "jobb" en ekstra time hver dag.
Det blir litt som jobbtelefon/pc, men der er skatteulempen til å leve med.
Yrkesbil trenger man ikke skatte for. Er du pålagt å ha en yrkesbil fordi du har en vaktordning så er den gjerne utformet slik at den ikke kan brukes til noe annet enn det yrke du bedriver. Bil full av rørleggerutstyr og som er dritmøkkete inni kan ikke brukes til vanlig kjøring.
Lovdata sier noe annet
"b. biler som etter sin konstruksjon eller innredning i liten grad er egnet og heller ikke ment for privat bruk og som ikke brukes privat utover arbeidsreise. "
Problemet er at dette kan tolkes og de velger å tolke det slik at de fleste håndverkerbiler kan brukes privat
Teksten under fra skatteetatens sider
3.3.2 I liten grad egnet til privat bruk – kriterier
Om bilen i liten grad er egnet til privat bruk vil i de fleste tilfeller bero på en helhetsvurdering hvor det må tas hensyn til flere forhold. Vurderingen skal gjelde forhold vedrørende bilen som sådan, dvs. at forhold hos den enkelte skattyteren ikke er relevant. Nedenfor er det gitt anvisning på de viktigste momentene ved avgjørelsen av spørsmålet om en bil i liten grad er egnet til privat bruk. Oppregningen er ikke uttømmende.
Bilens størrelse og vekt tillegges betydning. Jo større og tyngre bilen er, desto lettere vil bilen kunne karakteriseres som i liten grad egnet til privat bruk. Det må imidlertid ses hen til bilens beskaffenhet. Visse biltyper er konstruert og utstyrt på en måte som gjør de godt egnet til privat bruk til tross for at de er forholdsvis store og tunge.
Biltyper som varevogn, pick-up o.l. er ikke i seg selv i liten grad egnet til privat bruk. Andre biler med dominerende lasteplan vil ofte i liten grad være egnet til privat bruk. Det må her foretas en konkret vurdering hvor det ses hen til de øvrige momentene.
Biler som inneholder faste innredninger og store mengder av verktøy/utstyr, vil ofte i liten grad være egnet til privat bruk. Det må imidlertid vurderes om innredningen er lett å demontere og/eller om verktøyet/utstyret er lett å fjerne. Hvis bilen kun har lasteplan og det av den grunn er nødvendig å ha verktøy/utstyr av et visst omfang inne i førerhuset, taler dette for at bilen i liten grad er egnet til privat bruk.
En bil som etter ombygging, bare har sitteplass til føreren, vil i utgangspunktet i liten grad være egnet til privat bruk.
Spesialbiler av typen renovasjonsbiler, tankbiler mv. vil aldri være egnet til privat bruk.
Smuss, lukt og støy er forhold som kan tale for at bilen i liten grad er egnet til privat bruk. Dersom setene i kupe/førerhus jevnlig må dekkes til for å unngå at fører/passasjer får flekker på klærne, vil dette være et tungtveiende moment.
Ved vurderingen av om bilen er egnet til privat bruk, kan det til en viss grad ses hen til bilens alder og slitasjegrad.
For å unngå beskatning må man heller satse på at det ikke kjøres privat, man må innrette seg etter regelverket om hva som er yrkesreiser hvis man har med seg bilen hjem. Kjørebok er veldig lurt og man kan vel snart bare "tanke" GPSen over i en elektronisk kjørebok, eller kanskje noen har en app?
I teorien er det enkelt å "innrette seg" ved å la bilen stå utenfor arbeidstid og ikkejobbe sammenhengende på samme sted i mer en to uker. Problemet er at man har et liv å leve og ofte har ærend som må gjøres på vei hjem fra jobb. (Lege, advokat, rimi, osv..)
I teorien kan tydeligvis noen få avstikkere gjøre deg til "vinner" av en helt ny brødbil i futens øyne, mens du i praksis bare oppbevarer den for arbeidsgiveren din.. >
er det noen løsning på når man ikke har arbeidssted/plass?
dvs jobber i oslofirma (offisielt ivaffall), men jobbene er i fredrikstadområdet så er aldri i oslo
møtes gjerne på grossist sammen med "sjefen", dvs han som ordner jobber, og hvor/når etc,
blir da grossisten definert som arbeidssted/plass? (sånn firmabil-skattemessig)
kan jo liksom ikke kjøre bilen til oslo hver dag for å sleppe skatt heller (parkere på arbeidsplass), og grossisten/sjefen er nok ikke begeistret om bilen står på grossisten hele tia, ender garantert med innbrudd da)
hakke jobba der så lenge så per nå har jeg ingen form for kjørebok elns, (kan jo ikke få så ille skatt alikevell)