Tror at alle blir pålagt utbedring pga godkjenning. VW valgte å jukse fordi det var enklest...... Tror ikke at det er mulig å utbedre dette uten vesentlig reduksjon i effekt på motoren; kanskje så mye som 10-20 %. Som mange påpeker; hadde dette vært enkelt så ville juks vært unødvendig.......
Regner med tilbakekjøp/erstatning i USA, Sveits og Japan. ....og omprogrammering i EU og Norge. Blir dette umulige biler på bruktmarkedet?
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg vil tippe at omprogrammeringen blir at motoren går i "testmodus" ved normal kjøring, men at den bytter til det som idag er "driftsmodus" dersom gasspedalen trykkes lenger ned enn en ett fastsatt nivå. Dermed vil brukere ha samme effekt som i dag, de må bare trykke pedalen litt lenger ned før kreftene kommer.
Hvordan testes biler med 4wd? Hvis det er slik at jukset er basert på at en sensor sjekker om bakhjulene står stille eller beveger seg, og ut av det avgjør om motoren skal gå i "testmodus" eller "driftsmodus", så må vel biler med 4wd ha blitt testet med ruller på alle hjul? I så fall burde jukset vært avslørt ganske raskt. Eller kanskje de ikke har jukset på 4wd nettopp av den grunn? I så fall kan jo omprogrammeringen av 2wd'ene bli å bare overføre programmet fra 4wd'ene. (4wd har jo litt høyere utslipp, litt høyere forbruk, litt lavere akselerasjon.)
Jeg vil tippe at omprogrammeringen blir at motoren går i "testmodus" ved normal kjøring, men at den bytter til det som idag er "driftsmodus" dersom gasspedalen trykkes lenger ned enn en ett fastsatt nivå. Dermed vil brukere ha samme effekt som i dag, de må bare trykke pedalen litt lenger ned før kreftene kommer.
Hvordan testes biler med 4wd? Hvis det er slik at jukset er basert på at en sensor sjekker om bakhjulene står stille eller beveger seg, og ut av det avgjør om motoren skal gå i "testmodus" eller "driftsmodus", så må vel biler med 4wd ha blitt testet med ruller på alle hjul? I så fall burde jukset vært avslørt ganske raskt. Eller kanskje de ikke har jukset på 4wd nettopp av den grunn? I så fall kan jo omprogrammeringen av 2wd'ene bli å bare overføre programmet fra 4wd'ene. (4wd har jo litt høyere utslipp, litt høyere forbruk, litt lavere akselerasjon.)
Det siste med 4wd håper jeg stemmer. Da jeg er redd for at jeg har en av disse bilene med "juksemotor" Audi a4 2l tdi. Vil jo ikke miste noen av de 170 og no hestene enn har, bilen går liksom ikke like bra om enn får noen tusen i kompensasjon. Men da ender det jo med at de som driver med chip trimming får mye å gjøre neste år ??
Har selv hatt biler med 4wd jeg har bremset i rulle for å få riktig bensin/luft osv ved trimming, så vet jo at åle hjula må svive rundt i benken/rulla.
Meg forklart av folk med kjennskap til bilers elektronikk så har bilen akselerometer innebygget for stabilitetsprogrammet. GPS for den del, så det er enkel logikk å fange for å bestemme om bilen kjører eller ikke uavhengig om hvilke hjul aller aksler som roterer.
Meg forklart av folk med kjennskap til bilers elektronikk så har bilen akselerometer innebygget for stabilitetsprogrammet. GPS for den del, så det er enkel logikk å fange for å bestemme om bilen kjører eller ikke uavhengig om hvilke hjul aller aksler som roterer.
....og rattutslag indikerer også om bilen kjører;)
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
VW valgte å jukse fordi det var enklest......
Tror ikke at det er mulig å utbedre dette uten vesentlig reduksjon i effekt på motoren; kanskje så mye som 10-20 %.
Som mange påpeker; hadde dette vært enkelt så ville juks vært unødvendig.......
Regner med tilbakekjøp/erstatning i USA, Sveits og Japan.
....og omprogrammering i EU og Norge.
Blir dette umulige biler på bruktmarkedet?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Moralen er at det er dumt å jukse hvis du blir tatt.
Hvordan testes biler med 4wd?
Hvis det er slik at jukset er basert på at en sensor sjekker om bakhjulene står stille eller beveger seg, og ut av det avgjør om motoren skal gå i "testmodus" eller "driftsmodus", så må vel biler med 4wd ha blitt testet med ruller på alle hjul? I så fall burde jukset vært avslørt ganske raskt. Eller kanskje de ikke har jukset på 4wd nettopp av den grunn? I så fall kan jo omprogrammeringen av 2wd'ene bli å bare overføre programmet fra 4wd'ene. (4wd har jo litt høyere utslipp, litt høyere forbruk, litt lavere akselerasjon.)
Han var vel forhåndsprogrammert til det.
Det siste med 4wd håper jeg stemmer. Da jeg er redd for at jeg har en av disse bilene med "juksemotor" Audi a4 2l tdi. Vil jo ikke miste noen av de 170 og no hestene enn har, bilen går liksom ikke like bra om enn får noen tusen i kompensasjon. Men da ender det jo med at de som driver med chip trimming får mye å gjøre neste år ??
Har selv hatt biler med 4wd jeg har bremset i rulle for å få riktig bensin/luft osv ved trimming, så vet jo at åle hjula må svive rundt i benken/rulla.
....og rattutslag indikerer også om bilen kjører;)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til