#21
 6,009     Finnmark     0
Tror at alle blir pålagt utbedring pga godkjenning.
VW valgte å jukse fordi det var enklest......
Tror ikke at det er mulig å utbedre dette uten vesentlig reduksjon i effekt på motoren; kanskje så mye som 10-20 %.
Som mange påpeker; hadde dette vært enkelt så ville juks vært unødvendig.......

Regner med tilbakekjøp/erstatning i USA, Sveits og Japan.
....og omprogrammering i EU og Norge.
Blir dette umulige biler på bruktmarkedet?
Signatur

pwb
   #22
 2,256     Ski     0
Blir vel en del annonser nå på finn hvor f.eks en Golf som aldri har utført service på merkeverksted er dyrere enn en som har fulgt alle servicer.
   #23
 7,685     Bærum     0
Slik jeg har forstått det er det tre muligheter:
  • Man lar det være som det er, og VW betaler eventuelle avgiftsøkninger.

  • VW omprogrammerer bilene, noe som vil medføre effektreduksjon. Da må VW kompensere kundene på en eller annen måte.

  • VW monterer ureautstyr på bilene. Dette blir antagelig en dyr løsning. Om det tilfredsstiller kravene vet jeg ikke.



Moralen er at det er dumt å jukse hvis du blir tatt.
   #24
 3,210     Vestlandet     0
Sjefen for Harald a Møller snakka bare om programmering da han var på dagsrevyen.
  (trådstarter)
   #25
 5,111     Sørnorge     0
Jeg vil tippe at omprogrammeringen blir at motoren går i "testmodus" ved normal kjøring, men at den bytter til det som idag er "driftsmodus" dersom gasspedalen trykkes lenger ned enn en ett fastsatt nivå. Dermed vil brukere ha samme effekt som i dag, de må bare trykke pedalen litt lenger ned før kreftene kommer.

Hvordan testes biler med 4wd?
Hvis det er slik at jukset er basert på at en sensor sjekker om bakhjulene står stille eller beveger seg, og ut av det avgjør om motoren skal gå i "testmodus" eller "driftsmodus", så må vel biler med 4wd ha blitt testet med ruller på alle hjul? I så fall burde jukset vært avslørt ganske raskt. Eller kanskje de ikke har jukset på 4wd nettopp av den grunn? I så fall kan jo omprogrammeringen av 2wd'ene bli å bare overføre programmet fra 4wd'ene. (4wd har jo litt høyere utslipp, litt høyere forbruk, litt lavere akselerasjon.)
   #26
 3,210     Vestlandet     0
De må vel strupes hele tiden for å få godkjenningen vil jeg tro.

   #28
 248     Telemark     0
Jeg vil tippe at omprogrammeringen blir at motoren går i "testmodus" ved normal kjøring, men at den bytter til det som idag er "driftsmodus" dersom gasspedalen trykkes lenger ned enn en ett fastsatt nivå. Dermed vil brukere ha samme effekt som i dag, de må bare trykke pedalen litt lenger ned før kreftene kommer.

Hvordan testes biler med 4wd?
Hvis det er slik at jukset er basert på at en sensor sjekker om bakhjulene står stille eller beveger seg, og ut av det avgjør om motoren skal gå i "testmodus" eller "driftsmodus", så må vel biler med 4wd ha blitt testet med ruller på alle hjul? I så fall burde jukset vært avslørt ganske raskt. Eller kanskje de ikke har jukset på 4wd nettopp av den grunn? I så fall kan jo omprogrammeringen av 2wd'ene bli å bare overføre programmet fra 4wd'ene. (4wd har jo litt høyere utslipp, litt høyere forbruk, litt lavere akselerasjon.)

Det siste med 4wd håper jeg stemmer. Da jeg er redd for at jeg har en av disse bilene med "juksemotor" Audi a4 2l tdi. Vil jo ikke miste noen av de 170 og no hestene enn har, bilen går liksom ikke like bra om enn får noen tusen i kompensasjon. Men da ender det jo med at de som driver med chip trimming får mye å gjøre neste år ??

Har selv hatt biler med 4wd jeg har bremset i rulle for å få riktig bensin/luft osv ved trimming, så vet jo at åle hjula må svive rundt i benken/rulla.
   #29
 2,302     Trondheim     0
Meg forklart av folk med kjennskap til bilers elektronikk så har bilen akselerometer innebygget for stabilitetsprogrammet. GPS for den del, så det er enkel logikk å fange for å bestemme om bilen kjører eller ikke uavhengig om hvilke hjul aller aksler som roterer.
Signatur
   #30
 6,009     Finnmark     0
Meg forklart av folk med kjennskap til bilers elektronikk så har bilen akselerometer innebygget for stabilitetsprogrammet. GPS for den del, så det er enkel logikk å fange for å bestemme om bilen kjører eller ikke uavhengig om hvilke hjul aller aksler som roterer.

....og rattutslag indikerer også om bilen kjører;)
Signatur