334    7    0  

Direktør stenger firmaets Facebook-konto: - Blir forsvarsløs

 4,148     Oslo Vest     0
Help forsikring stenger facebook konto på grunn av hetsing og usannheter.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10113289

Direktøren uttaler:
De skriver om oss, men forteller bare en halv sannhet, sier han.

Grunnen til det er at noen få enkeltpersoner i økende grad har brukt disse sidene på å tømme seg. Bokstavelig talt.

Vi kunne ikke gå inn i saken fordi vi har taushetsplikt, men det er jo likevel mange som ser disse usanne historiene og tror på dem.


Næringsliv og sosiale medier er ikke enkelt.
Signatur

   #1
 21,481     Enebolig     0
Det er helt klart ikke enkelt. Man vet jo hvem som yter mest for å bli hørt, det er de misfornøyde kundene. Disse skal også bli hørt, men så har man de som tøyer strikken maksimalt, lyver, kommer med usakligheter osv.

Jeg har mer tro på at man administrerer kontoen med stødig hånd enn at man sletter den. Man må være der det skjer.
   #2
 1,019     Rogaland     0
Jeg mener det å slette hele driten er en dårlig løsning. Sjikane og hetsing har de full mulighet for å slette fra siden. Kritikk bør de tåle og klare å snu til noe positivt. Å skylde på at tausehetsplikt gjør at de ikke kan forsvare seg er ikke bra. De bør ta kritikken til seg og unngå å prøve å forsvare seg og diskutere med kunder på et åpent forum og heller rette opp direkte med kunde som jo ikke er anonym.

EDIT:
Mange firma har null erfaring og kunnskap om sosiale medier og bør kansje alikevel vurdere å ikke bruke det. Aller hels;, lære seg å beherske kunsten.
Signatur
Tom
   #4
 1,545     Sørlandet     0
Fortell meg hvorfor det er en fordel å være på Facebook for en bedrift. Bedriftene har jo gjerne egne nettsider, så hva får de fra Facebook?

En kundeportal der de kan ta i mot klager og tilbakemeldinger?
En markedsføringskanal? Som viser seg å bli et klagerør for useriøse kunder og folk som hater deg eller firmaet?

Hva gir Facebook et firma som ikke en proff hjemmeside gir?

Noen her som kan opplyse en uopplyst?


Signatur
   #5
 21,481     Enebolig     0
Du får høre med Vollevik.

FB er en enorm ressurs for markedsføring. "Alle" er der, og "sperren" for å ta kontakt er langt mindre.
   #6
 3,210     Vestlandet     0
Det er nok lettere å få folk til å klikke innom facebook-siden sin. Enten ved hjelp av reklame på facebook, eller fordi venner "liker" siden, kommenterer på siden eller lignende. Sjansen er nok større for at jeg klikker på der, enn at jeg går inn på f.eks. glava.no på en tilfeldig tirsdag ettermiddag.
   #7
 5,568     0

Fortell meg hvorfor det er en fordel å være på Facebook for en bedrift. Bedriftene har jo gjerne egne nettsider, så hva får de fra Facebook?
(...)

Hva gir Facebook et firma som ikke en proff hjemmeside gir?


Tilstedeværelse på f.eks. Facebook er et supplement til en (statisk) webside. Mange integrerer sosiale mekanismer på sine egne nettsider, men Facebook leverer en ferdig plattform MED kundegruppen til stede. Via Facebook når man ekstreme mengder mennesker.

I tillegg kan man linke sin merkevare til ekte personer som du som kunde har et forhold til. Det skaper tillit.

Som sOPp sier: Facebook er i all hovedsak en markedsføringskanal. Det "vi" ser når vi interakterer med venner etc på Facebook er periferien av Facebook. Kjernen av Facebook er annonseadministrasjonen.

Google fungerer på samme måten. Ved å levere et produkt som tiltrekker seg mange mennesker, genereres et marked for reklame. Legg merke til annonsene som vises basert på hvilket søkeord du bruker. Facebook fungerer på samme måte, men i stedet for søkeord tilpasses annonsene til kjønn, alder, medlemskap i grupper, tilknytning til firmaer på Facebook samt en mengde andre demografiske data. En annonse for f.eks. Coca-Cola kan f.eks. vises kun til venner av personer som allerede er fan av Coca-Cola. Merkevaren Coca-Cola vises da sammen med navnet til en du stoler på, og dette overføres til merkevaren i din bevissthet.

På vegne av en organisasjon bruker jeg Facebook som markedsføringskanal. Jeg kan spisse annonsene mine til å vises KUN til riktig målgruppe. En mekanisme en plakat på bussen ikke kan tilby.