#51
 967     Stavangerområdet     0
Dette er ikke DSG, men VAG relatert. Min erfaring med Møller er at de ikke nødvendigvis er de flinkeste til å oppsøke kunder dersom noe må byttes:

En av dieseldysene på Touranen røyk midt på motorveien med påfølgende (ufrivillig) tauing til Møller. Først skulle de ha 10k for jobben. Så fant de ut at det var en garantijobb (bilen var da 5,5 år gammel). En måned senere fant de så ut at de skulle bytte resten av dysene også. Det var visst en produksjonsfeil i dysene fra Bosch.

Så: Dersom du har Touran Diesel 2.0L 1997-ish, så kan det være en ide å sjekke opp om denne har feil i dysene og skal byttes. Jeg tror de snakket om at fabrikkgarantien var utvidet til 7 år på denne type feil.

   #55
 340     0
dobbeltmasse svinghjul er ikke noe nytt og heller ikke bare for diesel.. men gjerne lettere de tar kveld raskere på en diesel pga generelt høyere dreiemoment.
Tror vag begynte med dette på utvalgte modeler på tidlig 90 talllet? da både bensin og diesel.

kommer litt an på hvordan bilen kjøres også.
chipping drar også ned holdbarheten kraftig..

Tror problemet med svinghjul er noe som går igjen på de fleste merker..?
Mitt inntrykk er at vag er gode på å lage effektive motorer som har max moment på veldig lavt turtall, så at noen andre merker med "gammeldagse" seige dieselmotorer, merker gjerne ikke så mye til problemet..?

Noen som vet om de lages ettermarkeds enkle svingjul for DSG?
   #56
 1,429     Enebolig     0
z3011, å chiptrimme en bil med DSG-kasse er ikke bare å be om trøbbel. Det er bokstavelig talt å bestille et girkassehavari innen 50 000 (mener jeg å huske, det kan ha vært 75 000). Jeg har fra en kjenning som importerer trimchip at nærmere 90 % av chiptrimmede biler med DSG-kasser raste kassa i løpet av den perioden, fram til folk forsto at det var noe man bare ikke måtte gjøre.
   #57
 340     0
Igjen kommer det mye an på bruken.. og selfølgelig velge en seriøs tuner som har program spesielt utviklet til disse.
Er ikke så inne på dette, men programmer som samarbeider med kassen og som ikke øker dreiemomentet på for lavt turtal foreksempel.
Bruker man fornuft så holder de ofte i de lengste:)

   #58
 1,429     Enebolig     0
Det må være første gang jeg ser ordet "fornuft" brukt i en diskusjon av chiptuning av en bil med DSG-kasse!  ;D Problemet er at man ikke kan overskride dreiemomentet i det hele tatt på grunn av virkemåten til en sånn kasse, og da er det ingen vits i å tune.
   #59
 1,293     Nordpolen     0

Det må være første gang jeg ser ordet "fornuft" brukt i en diskusjon av chiptuning av en bil med DSG-kasse!  ;D Problemet er at man ikke kan overskride dreiemomentet i det hele tatt på grunn av virkemåten til en sånn kasse, og da er det ingen vits i å tune.

Tipper at det er slik med DSG som med andre kasser, det brukes samme kasse på samme motorer men som det tas ut forskjellige effekter tilpasset marked/avgifter, trimmes det innenfor disse rammene så går det bra.
   #60
 967     Stavangerområdet     0
Er det noen som vet om sport modus i DSG kassene også endrer momentuttaket av motoren, eller om det kun er turtallsregulering? "Girer senere og tidligere på turtall"