#11
 8,022     Bærum     2
Det beste er å bruke naf til eu kontroll. De har alt og tjene på at kontrollen blir riktig utført, slik at det ikke slurves eller
overrapporteres


Nei, IKKE bruk NAF, de vet ikke hvordan man f.eks skal teste en bil med LSD, så du kan risikere at de faktisk ødelegger bilen. NAF er like useriøse som alle andre og de som jobber der er mye mer opptatt av at de vet best siden de er NAF.


Dette gjelder for alle NAFs teststasjoner mener du? Eller bare for akkurat de du har forholdt deg til?
Vanskelig å ta den type innlegg seriøst når du generaliserer på så sviktende grunnlag.


pwb
   #12
 2,256     Ski     0
Det beste er å bruke naf til eu kontroll. De har alt og tjene på at kontrollen blir riktig utført, slik at det ikke slurves eller
overrapporteres


Nei, IKKE bruk NAF, de vet ikke hvordan man f.eks skal teste en bil med LSD, så du kan risikere at de faktisk ødelegger bilen. NAF er like useriøse som alle andre og de som jobber der er mye mer opptatt av at de vet best siden de er NAF.


Dette gjelder for alle NAFs teststasjoner mener du? Eller bare for akkurat de du har forholdt deg til?
Vanskelig å ta den type innlegg seriøst når du generaliserer på så sviktende grunnlag.



Ringte rundt til en del ja, samme erfaring med alle. Måtte velge ett lokalt verskted da han var klar over at slike ikke kunne tas på vanlig bremsetest men måtte tas på veien. Har også snakket med to importører av bremsetestutstyr og det er ikke mange i norge som har utstyr som kan teste biler med LSD, men de fleste driter i det og tvinger hjulene rundt på bremsetestmaskinen og de jeg snakket med hos NAF mente det var helt ok og at alle testet slik, men putter man en bil med LSD på en bremsetester og kjører den i 4x4 testmodus så sliter det og det kan også ødelgge LSDen. Er nok mange der ute som har kapput LSD etter møte med NAF eller andre som ikke vet hvordan man skal teste en slik bil.
   #13
 705     0
Men er det ikke mer naturlig og anta at faktisk alle bortsett fra ditt nærversksted ikke har peiling på lsd diff, enn at det er kun NAF som ikke har peiling?

Jeg mener hvertfall at sannsynligheten for at en tredjepart (NAF) utfører en test uten å la seg friste til å føre opp ekstra feil er lavere enn et utførende verksted. Bukken og havresekken har du sikkert hørt om.
   #14
 1,420     Oslo     0
Og så er det slik at single, kvinnelige bileiere blir lurt og ender opp med høyere verkstedregninger en vi gutta gjør. Vi er jo mer eller mindre interessert i bil og har ofte en god del greie på mekanikk/bilelektro og kan således diskutere med mekanikerne. Dette gir ofte gode samtaler/meningsutvekslinger og lavere regninger ...
Signatur
   #15
 10,486     Akershus     1
Alle feil rapporteres inn, og hvis et verksted er overrepresentert med en spesiell type feil, blir de fort luket ut og kontrollert nøye.

Den beste måten å få verksteder kontrollert på, er allikevel at vi forbrukere sender melding til Statens vegvesen når vi ikke er fornøyd med jobben som er gjort.
Signatur
  (trådstarter)
   #16
 5,111     Sørnorge     0
I motsatt ende av skalaen kan nevnes et verksted som tok etterkontroll for meg sist. Jeg ble stående ute og snakke i telefonen igjennom hele kontrollen, og verkstedporten var åpen slik at jeg kunne følge med på alt de foretok seg på bilen. Det de gjorde var å kjøre bilen inn i hallen, parkere den, vente en times tid og kjøre den ut igjen - godkjent. Hele tiden mens bilen sto der inne var det ikke en person i nærheten av den.

   #18
 3,010     Akershus     1
Ringte rundt til en del ja, samme erfaring med alle. Måtte velge ett lokalt verskted da han var klar over at slike ikke kunne tas på vanlig bremsetest men måtte tas på veien. Har også snakket med to importører av bremsetestutstyr og det er ikke mange i norge som har utstyr som kan teste biler med LSD, men de fleste driter i det og tvinger hjulene rundt på bremsetestmaskinen og de jeg snakket med hos NAF mente det var helt ok og at alle testet slik, men putter man en bil med LSD på en bremsetester og kjører den i 4x4 testmodus så sliter det og det kan også ødelgge LSDen. Er nok mange der ute som har kapput LSD etter møte med NAF eller andre som ikke vet hvordan man skal teste en slik bil.

Hvordan eksakt er det denne testen ødelegger? En LSD - https://en.wikipedia.org/wiki/Limited-slip_differential - utsettes jo for voldsomme krefter ved pådrag så hva gjør NAF for å ødelegge dem?

Jeg har begynt å kun bruke NAF selv om jeg har et par kandidater jeg nok kunne brukt. NAF på Lillestrøm er grundige. Gir jo meg litt hodebry i ny og ne, men da vet jeg de tester. Rust på skiver slites vekk, men det er ikke sikkert du merker at en skiva bak nesten ikke tar i forhold til de andre. Visuelt synes bare en skygge på skiva.
   #19
 5,410     Langhus     0
LSD for 4x4, da må en vel ha en bremsetester hvor alle fire hjul kan rulle.
Signatur
   #20
 705     0
Hvilke biler har egentlig lsd og firhjulstrekk? Det normale for firhjulstrekkere er mulighet for å kunne låse diffene, men til vanlig er de helt åpen eller eventuelt kjøres som tohjulstrekk. De bilene som har lsd er typisk litt mer motorsterke biler som m3 osv. Men at de må testes på landevei var nytt for meg.