#21
 682     0
Hvilke biler har egentlig lsd og firhjulstrekk? Det normale for firhjulstrekkere er mulighet for å kunne låse diffene, men til vanlig er de helt åpen eller eventuelt kjøres som tohjulstrekk. De bilene som har lsd er typisk litt mer motorsterke biler som m3 osv. Men at de må testes på landevei var nytt for meg.


Navara d22, toyota 4runner, hilux etc etc.
Å kunne låse bakdiffen er blitt mer og mer vanlig på litt nyere biler.

pwb
   #22
 2,256     Ski     0
LSD for 4x4, da må en vel ha en bremsetester hvor alle fire hjul kan rulle.


Ene svaret jeg fikk fra de som leverer disse testene var at man muligens kan teste slike biler hvis man har frirulle på fremhjulene og tester bakhjulene som en vanlig bil med bakhjulsdrift og ikke benytter seg av 4x4 muligheten på apparatet.

Hva som kan gå galt TiaZzz vet jeg ikke, men mange sier at hvis man har en litt eldre bil så kan det være den dråpen som får LSDen til å ryke, at den da ville gjort det samme hvis man hadde tatt den på en offroad tur er nok sikkert, men bruker man bilen pent/normalt så er det jo dumt at en slitt del skal ryke bare pga. en bremsetest som man ikke skulle gjort i utgangspunktet. En annen ting er at bilen kan hoppe av rullene og kan treffe andre ting inne på verksted hvis LSDen virker bra. Man vil heller ikke få riktige verdier så derfor skal den kjøres på vei med ett akselerasjonsmeter? som måler bremsevirkningen, eller at man tar den på en prøvetur og bruker sunn fornuft. Når jeg ringte NAF så opplyste jeg om dette med LSD og at jeg ikke ville at den skulle tas på en vanlig rulle og istedenfor å si at de skulle sjekke opp så var det bare at nei det hadde de aldri hørt om og at den ble tatt på vanlig test som alle andre biler. Sjekket også med Jeep forhandler og der fikk jeg to forskjellige svar, så der ville de nok kunne testet den riktig hvis jeg hadde levert den til rett person, men en hyggelig kar på ett lokalt lite verksted hadde full kontroll og stilte ingen spørsmål når jeg sa at den måtte testes på vei pga. LSD, han var klar over det sa han.
Dette gjaldt en Jeep GC 1993 med Dana 35 bak.
   #23
 10,486     Akershus     1
Hvordan skal dette gå utover LSD? Den får da vel ikke noe mer juling på rulla enn den vil få i første sving ute på veien?
Signatur
   #24
 5,410     Langhus     0
LSD på senterdiffen, regner jeg med det er snakk om.
Signatur
   #25
 394     Strömstad     0
Jeg hadde en Skropel på EU kontroll på merke verksted, og fikk beskjed om at det var rust på et bensinrør mellom tank og motor tror jeg det var. Siden hele tanken måtte av for å utbedre det ville det koste over 6000. Dagen etter kjørte jeg til et uavhengig verksted for EU kontroll, nevnte selvfølgelig ikke at jeg hadde tatt en kontroll dagen før, og de godkjente bilen uten problem. Året etter var det et annet uavhengig verksted som tok kontroll, gikk gjennom da også. Så det er ikke alltid merkeverksted er best. Eventuelt har de andre slurvet...

Forøvrig er EU kontroll i Sverige mye enklere å forholde seg til. Det er kun bilprovningen som utfører det, og man får bli med og se på hele veien. Er det noe som blir underkjent kan du altså se selv hva problemet er
Signatur
  (trådstarter)
   #27
 5,111     Sørnorge     0
Hva skal man gjøre når man kommer over slike verksteder? Enten de rapporterer falske feil, ikke gidder å undersøke som de skal, eller skader bilen med sine testmetoder. Skal man melde fra til vegvesenet?

   #28
 32     1
Og så er det slik at single, kvinnelige bileiere blir lurt og ender opp med høyere verkstedregninger en vi gutta gjør. Vi er jo mer eller mindre interessert i bil og har ofte en god del greie på mekanikk/bilelektro og kan således diskutere med mekanikerne. Dette gir ofte gode samtaler/meningsutvekslinger og lavere regninger ...


Ja, for det finnes jo ikke en eneste singel kvinnelig bileier med mer eller mindre interesse for bil...

Heldigvis har jeg blitt møtt med mer respekt enn dette når jeg har vært på eu-kontroll og påpekt at jeg har tenkt å utbedre manglene selv.
   #29
 10,486     Akershus     0
Hva skal man gjøre når man kommer over slike verksteder? Enten de rapporterer falske feil, ikke gidder å undersøke som de skal, eller skader bilen med sine testmetoder. Skal man melde fra til vegvesenet?

Ja
Signatur
   #30
 10,486     Akershus     0
Ja, for det finnes jo ikke en eneste singel kvinnelig bileier med mer eller mindre interesse for bil...

Knappast Smile

Signatur