#41
 10,486     Akershus     0
Er det først kommet gravrust på skivene, så må de byttes eller dreies ned. Å bremse litt hardt får dem kanskje til å se penere ut en liten stund, men gravrusten blir man ikke kvitt, og rust man ikke blir kvitt sprer seg fort.

Rustne skiver gir ikke det grepet de er ment å gi. Er man litt ekstra "heldig", så kan de bremse bedre enn normalt, noe som forstyrrer bremsebalansen og gjør bilen ustabil bak. En kraftig oppbremsing rundt en sving, så stikker bakparten ut.

Bremsedeler koster uansett ikke allverden, og er enkle å bytte, så det burde ikke være nødvendig å spare noen småkroner på å kjøre rundt med rustne skiver.


Det beste er å sette seg litt inn i ting, og være med selv når kontrollen tas. Ikke stol på at bukken fyller ut riktig på havreskjemaet, sørg for å få se hva som er feil selv.
Signatur

   #42
 876     Ut Mot Havet i Vest!     0
Er jo litt kjipt om en jobber i nordsjøen ellere noe og bilen står et par uker, da blir det litt overflate rust.

Skiftet trommler og hele dritten på arbeidsbilien i fjor. Den sto i ro i 2 månder. Kom hjem og kjørte den på EU og fikk beskjed om at dem måtte skiftes...  Da var det og jekke opp sette litt gass på den, i gir og bortpå med slipesmerglen noen strakser!  ;)


Kjøpte ny vifterem nettopp: pris oss merkeforhandler var nesten 600,- Bilextra 129,- Samme sak!  Tongue   Vi klager på trikkere som tar godtpåslag, men jaggu med så vet folk i bilbransjen hva dem skal ha...


Er vel slike forsjellere og nesten ran(!) som gjør at folk i denne verden blir forbannet og demonstrerer...  ::)
   #43
 10,486     Akershus     0
Overflaterust blir jo borte ved første ned bremsing, mens gravrust blir man ikke kvitt. Den graver fortere enn man rekker bremse den bort.

Det er nok stor forskjell på skiver også. Noen ruster knapt, mens andre ruster som besatt.
Signatur
   #44
 21,481     Enebolig     0


Er så glad jeg har et verksted jeg kan stole på, prisene dere nevner eksisterer ikke i min verden  :)

Bremseskivene kan bare slipes (som du igrunn gjorde) hvis de ikke er spes slitt.
Det er ikke helt sant. Jeg bruker NAF konsekvent (historien min over var fruen som fant "et godt tilbud") og de gav meg nesten kjøreforbud pga. rustne skiver bak. De var blitt ujevnt slitt pga. rust og var ingen vits i å forsøke å slipe opp igjen. (Skivene så ikke så ille ut, men man så sorte skygger etter grovrust som gav dårlig grep for klossene)

Ser ikke helt vitsen med å slipe skiver uansett hvis det er snakk om vanlige stålskiver på en "normal" bil. Standard skiver er liksom ikke den store investeringen og som regel ganske enkelt å skifte selv.



Hmmm, jeg vet om et par bilforhandlere/verksteder som sier dette. EU kontrollen godtar ikke mer enn ca 25% rust på skivene blir jeg fortalt. Det ble gjort på en bil jeg kjøpte for noen mnd siden, men det trenger selvsagt ikke være korrekt av den grunn.


Eu kontrollen fremstår mer og mer som en vits synes jeg, brems litt hardt og sett en teipbit på lykta, så er alt ok  ;D Jeg liker å tro at den er et positivt tiltak der utsatte deler sjekkes.

   #45
 3,210     Vestlandet     0
Det er vel som i alle bransjer. De fleste gjør en samvittighetsfull jobb, og så er det noen få tullinger som gir bransjen et dårlig rykte. 
   #46
 21,481     Enebolig     0
Det er en MEGET korrekt observasjon som mange ikke vil vedkjenne fordi de har vært uheldige selv.

Selv om jeg liker å tro at kirurger, ortopeder ol er av et annet kaliber.....jeg vil ikke vite mer enn det..  Wink
   #47
 3,010     Akershus     0

Hmmm, jeg vet om et par bilforhandlere/verksteder som sier dette. EU kontrollen godtar ikke mer enn ca 25% rust på skivene blir jeg fortalt. Det ble gjort på en bil jeg kjøpte for noen mnd siden, men det trenger selvsagt ikke være korrekt av den grunn.


Eu kontrollen fremstår mer og mer som en vits synes jeg, brems litt hardt og sett en teipbit på lykta, så er alt ok  ;D Jeg liker å tro at den er et positivt tiltak der utsatte deler sjekkes.
NAF sjekker ikke skiven som sådan (meg fortalt), de sjekker bremseevnen. Min bil klarte seg akkurat fra kjøreforbud og da sjekket de hvorfor. Jeg fikk dette fortalt fra karen som hadde gjort kontrollen på NAF (Lillestrøm). Husker ikke helt detaljene, men hvordan bremsene fungerer trumfer hvordan de ser ut.

Forøvrig en proff og serviceinnstilt gjeng som virkelig anbefales.

   #48
 10,486     Akershus     0
Det skal både sjekkes bremseevne, forskjell høyre/venstre (max 25% avvik) OG at ikke mer enn 25% av skiva er rusten.
Signatur
   #49
 3,010     Akershus     0
Ok, da husker jeg feil. Uansett, skiva så ikke rusten ut, men den var ødelagt pga. gravrust. Man så det ved nærmere inspeksjon at den var blitt litt ruglete.
   #50
 22,342     Akershus     0

Kjøpte ny vifterem nettopp: pris oss merkeforhandler var nesten 600,- Bilextra 129,- Samme sak!  Tongue   Vi klager på trikkere som tar godtpåslag, men jaggu med så vet folk i bilbransjen hva dem skal ha...


Er vel slike forsjellere og nesten ran(!) som gjør at folk i denne verden blir forbannet og demonstrerer...  ::)

Var på gatekjøkkenet. De skulle ha 45 kr for 1,5 l Pepsi. For den prisen får du en firpakk original vare på Reme (osv)

Det er ran 4* prisen, og så er det fake!

Hvem demonstrerer? Hva med hårreisende offentlige avgifter for kjepper i hjulstikking. Nordmenn godtar alt. Jeg var på kino og filmen stoppet pga teknisk svikt. Alle ble sittende lenge, det var først da en utlending (fra Singapore - hvor folk er meget pertentlige) at det ble action.