(trådstarter)
   #21
 308     Lofoten     0
Du verden,Her ble det liv etter hvert,ja.Diskusjonen om hvem som fletter hvem kan dere ta selv.Har fått vite det jeg trenger iværtfall Smile
Signatur

   #23
 142     Oslo     0
Jeg skjønte det.

At Touran er en grei varebil er riktig, men det blir likevel helt uinteressant i en tråd om biler på hvite skilter. Og jeg synes at "den kjører fletta av BMW 520d"-kommentaren din vitner om at du legger noe helt annet i ordet "kjøre", enn hva jeg gjør.

Du får selvsagt ikke en ny BMW til VW-pris, i hvertfall ikke til varebilpris. Det er

At du opplever 170HK diesel som sprekere enn 180HK bensin skyldes bare at dieselturboen har en bratt momentkurve som tar slutt like fort som den startet. Det vil gi følelsen av at det går unna i det smale turtallsområde. En lavtrykksturbo bensinmotor, med mer lineær momentkurve vil ikke gi det samme "kicket". Denne karakteristikken på momentkurven har ført til at mange kaller dette for "diesel-hester", et absurd begrep. Effekt er effekt. Den raskeste bilen av disse er selvfølgelig A4 2.0 Bensinturbo.

(Den eneste grunnen til å velge dieselmotor er økonomi. Bensin er det foretrukne valget. Dessverre er diesel forfordelt i avgiftssystemet. )
   #24
 874     Østfold     0
Touran 170HK'er TDI 2007mod. gjør orginalt 0-100 på 9,1sek. ifg. fabrikk. Min A4 2.0T 180 HK'er går 0-100 på den samme tiden ifg. fabrikktall. Audien har 10HK'er mer, men mindre moment.

Når jeg sier "kjører fletta" av, så mener jeg at den fysisk kjører ifra. Ikke at den kjører ifra en BMW rundt og rundt på en bane. Vi snakker om riksveier her nå :)

Kan vel konkludere med at vi er delvis enige alikevel... ?
Signatur
   #25
 10,486     Akershus     0
Det er heldigvis mye som er mer interessant enn 0-100-tider...
Signatur
   #26
 874     Østfold     0
Aksellerasjon mener jeg sier noe om bilens generelle effekt og selv om man har mange hester så bør ikke aksellerasjonen være imponerende. Kommer jo ann på oppsett av girkasse etc. og hva produsent har prioritert som viktig.

Men som du sier er det mye annet som er interessant også og det er vel for min del kombinasjonen mellom god plass/utseende/motor. En Touran kan man trille en sykkel rett inn i bilen og legge den ned. (Varebil) Utrolig praktisk. Bilen ser ganske bra ut og går som en kule.

En personbil som BMW/Audi ser bra ut og går ofte som en kule, men plassen er ikke noe særlig å skryte av (pris tatt i betraktning)

Jeg sammenligner ikke Touran og BMW her, selv om det ser slik ut. Jeg prøver bare noen ganger å se på alternativer og koble dem opp mot pris.

En kollega av meg har en 2008 mod. Touran 170HK'er DSG (orginal) og han kjører så vidt fra meg på rettstrekket (aksellerasjonsfelt på E6) selv om jeg har 10HK'er mer.
Signatur
   #27
 22,342     Akershus     0

(Den eneste grunnen til å velge dieselmotor er økonomi. Bensin er det foretrukne valget. Dessverre er diesel forfordelt i avgiftssystemet. )
Jeg var heller ikke så glad i diesel før jeg tilfeldigvis kjøpte en dieselbil med VW/Audi 1,9 TDI 90 hk. Jeg syntes den gikk bra og dro godt fra lavt turtall. At du ikke kunne dra den så langt var ikke noe problem fordi et nytt passende gir var da tilgjengelig. Funket bedre for meg enn bensinmotorene uten turbo fra samme firma.

taz
   #28
 3,840     Haugesund     0

Ørlite grann mer jobb da jeg gjorde dette i Oslo for et par år siden. Time hos biltilsynet. Deretter måtte jeg finne utslippstall for bilen (var før CO2 var noe man tok avgift på, så ingen offisielle tall) som de registrerte på biltilsynet. Deretter bar det ned til tollvesenet for å betale "bota", og så tilbake til biltilsynet for å få nye skilter. Ikke allverden med jobb og papirarbeid iirc.

Da er jeg kanskje feilinformert av makta selv. Skal til å omregistrere en 98 G.voyager, fra 5s kombi, til 7s.

Bestill, sett inn seter, og betal 740,-, var beskjeden jeg fikk. Et utspringende poeng er kanskje at denne er 10 år+.
Men nå er ikke makta kjent for å kjøre samme politikk i hele landet heller... ::)
Signatur
   #29
 22,342     Akershus     0
For ti år siden hadde jeg en transit som var femseter kombi. Denne skulle til EU kontroll. Den gang hadde bare varebiler EUkontroll mens personbiler slapp. Dro til biltilsynet og den ble personbil uten kostnad. Den var da ti år. Sikkert nye regler nå.
   #30
 10,486     Akershus     0


Da er jeg kanskje feilinformert av makta selv. Skal til å omregistrere en 98 G.voyager, fra 5s kombi, til 7s.

Bestill, sett inn seter, og betal 740,-, var beskjeden jeg fikk. Et utspringende poeng er kanskje at denne er 10 år+.
Men nå er ikke makta kjent for å kjøre samme politikk i hele landet heller... ::)


Det har ingen avgiftsmessige konsekvenser om bilen er 5- eller 7-seter. Det er mellom varebil og personbil det er forskjell. De 740,- må ha vært for selve kontrollen.
Signatur