Har sett problemene med måleren som Petter henviser til (E18 retning mot Asker, bro før vann), for meg viser skiltene 3km/t for høy fart i venstre felt, mens høyre viser 3-4km/t for lav. Det er rart at vegvesenet tillater denne feilen i høyre felt da de legger opp til at vi korrigerer spedometervisningen vår for mye. (Jeg kjører på cruisekontroll med GPS som ekstra referanse, min bil har 6km/t for lav fart på spedometeret). Jeg lurer også på hvordan de klarer denne feilen ...
Hvis det måles med induktive sløyfer i veibanen så kan disse kreve en justering en gang i blant. Men disse anleggene får antagelig lite eller ikke vedlikehold. De jeg har hatt med å gjøre (ikke fartsmåling) har også hatt problem med pålitelig detektering av alle typer kjøretøy.
Om de ikke har lagt ned 2 sløyfer, men beregner tiden fra første aksel til andre aksel så vil en bil med stor akselavstand "kjøre saktere". Noen ATK gjør oppslag i motorvognregisteret for å ta hensyn til dette. Men de tavlene er nok en billigversjon.
Håndholdte målinger skjer med Lidar. De fungerer som din laser avstandsmåler. Men de tar >40 avstandsmålinger på under et sekund. Så regner de ut farten etter forskjellen på de målte avstandene.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
"Hastigheten blir oftest målt med radar eller mikrobølger, men det kan også benyttes detektorsløyfer i vegbanen eller videodeteksjon. Teknisk sett er det mulig å måle høyde, bredde, lengde, vekt av et kjøretøy samt avstand mellom kjøretøy på vegen. Også trafikanter som fotgjengere, syklister og dyr kan detekteres.
Kjenner ikke til målemetoden, men nevnte måler virker som om den skulle stått på andre siden av Oslofjorden, nærmere beskrevet som høyvekta i Moss.
Jeg har passert der et uttall ganger og fått høyst forskjellige resultater. Tror den lar seg påvirke av annet enn bare akselavstand.
Det står en ved Biltema på Hvam/Skjetten også. Den viser forskjellige hastigheter etterhvert som du nærmer deg tavla. Virker mer forvirrende enn oppklarende.
Det står en ved Biltema på Hvam/Skjetten også. Den viser forskjellige hastigheter etterhvert som du nærmer deg tavla. Virker mer forvirrende enn oppklarende.
Samme gjelder en jeg passerer her i Bergen. Jeg tror den måler og viser hastigheten når du er et stykke unna, slik at du også ser målingene av bilen bak deg før du har passert..
Når du passere også ....?
Men seriøst.... Den på Lier pleier å vise 104 når jeg passere med 110 på cruise controllen. Står Cruisen på 120 så viser den "over 100".
Om de ikke har lagt ned 2 sløyfer, men beregner tiden fra første aksel til andre aksel så vil en bil med stor akselavstand "kjøre saktere". Noen ATK gjør oppslag i motorvognregisteret for å ta hensyn til dette. Men de tavlene er nok en billigversjon.
Håndholdte målinger skjer med Lidar. De fungerer som din laser avstandsmåler. Men de tar >40 avstandsmålinger på under et sekund. Så regner de ut farten etter forskjellen på de målte avstandene.
(link)
"Det tillates at det vises hastigheter som ligger 10% + 2 km/t over gjeldende fartsgrense.
Se også denne håndboken
Jeg har passert der et uttall ganger og fått høyst forskjellige resultater. Tror den lar seg påvirke av annet enn bare akselavstand.
Det står en ved Biltema på Hvam/Skjetten også. Den viser forskjellige hastigheter etterhvert som du nærmer deg tavla. Virker mer forvirrende enn oppklarende.
Samme gjelder en jeg passerer her i Bergen. Jeg tror den måler og viser hastigheten når du er et stykke unna, slik at du også ser målingene av bilen bak deg før du har passert..