#11
 3,109     Norge     0

Ser på bildene at motoren står i bilen. Blir litt vanskelig å planfrese den der...


Toppen på blokka skal ikkje planfresast med våte sylinderforingar i.
Dei skal stikke nokre hundredelar til en tidel (sjekk verkstedhandboka) over blokka.

Og som Einar skriver, det er sjeldant nødvendig.

Når det er problemer med toppakninga på motortar med våte sylinderforingar, er det nettop fordi foringane står forlavt.
Då må dei skimsast opp.

   #12
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hvis foringene står for lavt så er eneste årsak jeg kjenner til at motoren har vært overhetet (lite kjølevann). Men da skal motorverkstedet som planer toppen varsle deg (forutsatt at de er våkne). Hvis det er ringformede "søkk" i toppen etter sylinderforingene så må foringer/blokk kontrolleres mht. høyde.

Glassplate kan ikke brukes som måleplate her. Om toppen er vridd så vil glassplata uten videre vri seg mot toppen så alt ser vakkert ut, selv om det ikke er det. Glassplate kan brukes til enkelte ting innen metrologi. Dette er ikke en av dem.
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 3,210     Vestlandet     0
Vet ikke om bilen er verdt så mye at jeg spanderer på planing av toppen, særlig når jeg tror den er plan. (Noen som vet hva det kan koste?) Jeg må jo uansett klare å rengjøre blokka, og da får jeg vel til toppen også. Tenkte å se om jeg kan få tak i permatex eller 3M pakningsfjerner og bruke noen timer.
pwb
   #14
 2,256     Ski     0

Hvis foringene står for lavt så er eneste årsak jeg kjenner til at motoren har vært overhetet (lite kjølevann). Men da skal motorverkstedet som planer toppen varsle deg (forutsatt at de er våkne). Hvis det er ringformede "søkk" i toppen etter sylinderforingene så må foringer/blokk kontrolleres mht. høyde.

Glassplate kan ikke brukes som måleplate her. Om toppen er vridd så vil glassplata uten videre vri seg mot toppen så alt ser vakkert ut, selv om det ikke er det. Glassplate kan brukes til enkelte ting innen metrologi. Dette er ikke en av dem.


Det er det som gjør det så mye bedre å diskutere på utenlandske forumer. Der vet ikke alle at de er verdensmestre og kommer med løsninger som har fungert mens her så blir løsninger dømt nedom og hjem fordi en verdensmester vet bedre.
   #15
 3,010     Akershus     0
Da henger du på andre forum enn meg, pwb. Jeg har til gode å se et eneste forum som er som Kardemommeby der alle er enige eller er lykkelig enige om å være uenige. BB, med sin relativt voksne brukermasse, oppfatter jeg som veldig høflig for å være et åpent forum.

Ad hominem-argumenter, uansett form, tilfører ingenting produktivt til en diskusjon. Det kan være god popkornunderholdning, men som du selv påpeker "så blir løsninger dømt nedom og hjem fordi en verdensmester vet bedre".
   #16
 3,258     Akershus     0

Det blir sagt at det var svake toppakninger på disse motorene, jeg vet ikke. Har ikke vært overopphetet såvidt jeg vet, men det var olje i kjølevæska ihvetfall.


Hadde selv en 1,4 i motor i en zx med samme problemet. Fikk olje i kjølevannet, men ikke store mengder så jeg kjørte på og hadde egentlig ikke noen problemer med det. Bilen gikk godt og alt var velstand.

Dette er noen år siden og jeg vurderte det også dithen at det ikke var noe poeng å legge penger i bilen, selv om jeg må si at jeg faktisk syns den kjørte veldig godt. Kjapp og morsom i svingene med sin rare bakaksel som ga litt "mersving" så den ble overstyrt.
Signatur
   #17
 4,110     Akershus (Follo)     0

Der vet ikke alle at de er verdensmestre og kommer med løsninger som har fungert mens her så blir løsninger dømt nedom og hjem fordi en verdensmester vet bedre.

Beklager, jeg visste ikke at dette er et mesterskap.
Men du bor ikke langt unna. Ta med en egnet glassplate så har jeg surface plates og måleinstrumenter.
Så kan du være "mythbuster".  ;)
Signatur