#171
 3,216     2
Hvorfor er man så besatt av å sjekke delepriser? Siste måneden har jeg levert inn bil og tv dekoder. For meg er totalt irrelevant hva delene koster. For meg er det en selvfølge at jeg etterspør den totale kostnaden.

Jeg ser at enkelte på forumet ønsker høyere timepris, og lavere priser på materiell. Mer oversiktlig i forhold til Megaflis, nettbutikker osv...ja.. Men for den totale prisen er det irrelevant. Det er ikke urimelig med påslag når produktet inkluderer montering og garanti/reklamasjon. Denne tråden omhandler folk som bestiller et stykke arbeid uten å etterspørre pris, og at enkelte firmaer velger å utnytte slike kunder. Dette er man forøvrig beskyttet mot via lovverket.


Det er en totalt urealistisk framstilling at alle jobber er fastpriser, og hadde de vært det, så hadde det vært en ulempe.

Og det er ikke irrelevant for totalprisen heller, det er irrelevant for den gjennomsnittlige totalprisen. Folk som vil ha høykvalitetsutstyr betaler mer, folk som vil ha drittutstyr betaler mindre. God jobb, bransje....

Det er ikke "enkelte firmaer" som utnytter kunder med latterlige delpriser innen elektro, det gjøres konsekvent av nesten alle.

   #172
 3,216     1
Generelt sett burde vel de fleste bli flinkere til å innhente priser fra flere entreprenører før et arbeid påbegynnes. Er det flere dagers arbeid, så er det ikke urimelig å be entreprenøren komme på en befaring for å avtale fastpris. Dersom det er et mindre arbeid, kan man be om priser pr telefon på både timer og deler av materiellet, for eksempel priser på komfyrvakt, dimmere, brytere, stikkontakter og lignende. Ved å sammenligne disse prisene med flere entreprenører kan man danne seg et greit bilde av hvilken entreprenør man bør velge.

Jeg har en oppfatning av at når Ola Normann skal ut å kjøpe ny TV for eksempel, så går man ikke inn på en tilfeldig butikk og kjøper det første man ser. De fleste har nok vært innom flere butikker og nettsider for å sammenligne priser og produkter. Det er nok kjent for de fleste at priser på identiske eller tilsvarende produkter kan sprike stort mellom ulike kjeder og utsalgssteder. Når Ola Nordmann skal benytte seg av entreprenører derimot, til både rør og elektrotjenester, så benytter man gjerne en lokal entreprenør fra nærområdet, eller en entreprenør man har benyttet tidligere. Ola Nordmann burde gjerne bli flinkere til å ta kontakt med flere entreprenører for å sjekke opp priser, på lik linje som man gjør ved andre innkjøp.


Ola nordmann kunne svært enkelt ha sammenliknet priser om alle hadde et neglisjerbart påslag på deler, og priset seg med timerater, men bransjen er ikke interessert i en slike forutsigbar enkelt sammenliknbar prising.
   #173
 2,435     Hordaland     0
Ola nordmann kunne svært enkelt ha sammenliknet priser om alle hadde et neglisjerbart påslag på deler, og priset seg med timerater, men bransjen er ikke interessert i en slike forutsigbar enkelt sammenliknbar prising.

Det er ikke helt enket med et neglisjerbart påslag.

Jeg kan trekke frem et eksempel med en Sensio smarthus-kontroller jeg tenkte å kjøpe brukt på Finn.no. Selgeren hadde betalt over kr. 12.000,- + MVA for kontrolleren, som var innkjøpsprisen gjennom elektrikerfirmaet hvor han var ansatt. I følge prislisten stemmer dette, men bedriften hvor han var ansatt hadde dårlig rabattavtale. Dersom jeg kjøpte kontrolleren selv direkte fra grossist gjennom bedriften hvor jeg er ansatt, ville jeg fått den for kr. 5500,- + MVA grunnet gode rabattavtaler med grossist.

Slike differanser i innkjøpspriser fra grossist gjør at elektrikerbedriftene stiller ulikt i markedet.
Signatur
   #174
 21,481     Enebolig     0
Hvorfor er man så besatt av å sjekke delepriser? Siste måneden har jeg levert inn bil og tv dekoder. For meg er totalt irrelevant hva delene koster. For meg er det en selvfølge at jeg etterspør den totale kostnaden.

Jeg ser at enkelte på forumet ønsker høyere timepris, og lavere priser på materiell. Mer oversiktlig i forhold til Megaflis, nettbutikker osv...ja.. Men for den totale prisen er det irrelevant. Det er ikke urimelig med påslag når produktet inkluderer montering og garanti/reklamasjon. Denne tråden omhandler folk som bestiller et stykke arbeid uten å etterspørre pris, og at enkelte firmaer velger å utnytte slike kunder. Dette er man forøvrig beskyttet mot via lovverket.


Det er en totalt urealistisk framstilling at alle jobber er fastpriser, og hadde de vært det, så hadde det vært en ulempe.

Og det er ikke irrelevant for totalprisen heller, det er irrelevant for den gjennomsnittlige totalprisen. Folk som vil ha høykvalitetsutstyr betaler mer, folk som vil ha drittutstyr betaler mindre. God jobb, bransje....

Det er ikke "enkelte firmaer" som utnytter kunder med latterlige delpriser innen elektro, det gjøres konsekvent av nesten alle.


Hvorfor er det urealistisk at kunden bør be om fastpris/prisoverslag når man gjør nettopp det ved alle andre innkjøp som koster mer enn et par hundrelapper?

Type utstyr har ingen betydning i denne sammenheng. Dersom man ønsker bedre kvalitet, så er man likevel tjent med å vite hva total kostnad utgjør.

At nesten samtlige firmaer konsekvent utnytter kunder som ikke spør om pris, er svada. Mulig man kan holde på slik i Oslobygda, men ikke i mer grisegrendte strøk.
Det faller på sin egen urimelighet, da "samtlige" blir sammenfallende med "gjengs pris" i lovverket. Man har til enhver tid mulighet til å kontrollere pris opp mot andre tilbydere i markedet. Folk mener det er for dyrt, totalt uavhengig av hva som er opplyst, og hva slags materiell som benyttes.
   #175
 1,293     Nordpolen     1
Generelt sett burde vel de fleste bli flinkere til å innhente priser fra flere entreprenører før et arbeid påbegynnes. Er det flere dagers arbeid, så er det ikke urimelig å be entreprenøren komme på en befaring for å avtale fastpris. Dersom det er et mindre arbeid, kan man be om priser pr telefon på både timer og deler av materiellet, for eksempel priser på komfyrvakt, dimmere, brytere, stikkontakter og lignende. Ved å sammenligne disse prisene med flere entreprenører kan man danne seg et greit bilde av hvilken entreprenør man bør velge.

Jeg har en oppfatning av at når Ola Normann skal ut å kjøpe ny TV for eksempel, så går man ikke inn på en tilfeldig butikk og kjøper det første man ser. De fleste har nok vært innom flere butikker og nettsider for å sammenligne priser og produkter. Det er nok kjent for de fleste at priser på identiske eller tilsvarende produkter kan sprike stort mellom ulike kjeder og utsalgssteder. Når Ola Nordmann skal benytte seg av entreprenører derimot, til både rør og elektrotjenester, så benytter man gjerne en lokal entreprenør fra nærområdet, eller en entreprenør man har benyttet tidligere. Ola Nordmann burde gjerne bli flinkere til å ta kontakt med flere entreprenører for å sjekke opp priser, på lik linje som man gjør ved andre innkjøp.

problemet er at det ikke bare lett å få pris på jobben, bor i en mindre by, tipper det er 10-12 elektrofirmaer her, har en kompis som driver et eiendomselskap som ville ha pris på en liten leilighet, selv med ok tegninger/underlag så sliter han med å få priser. Samme når han skulle ha snøsmelte annlegg, inviterte 4 firmaer til å komme på befaring, fikk 1 ett på besøk, de fikk jobben(som ble elendig utført)
   #176
 2,435     Hordaland     0
problemet er at det ikke bare lett å få pris på jobben, bor i en mindre by, tipper det er 10-12 elektrofirmaer her, har en kompis som driver et eiendomselskap som ville ha pris på en liten leilighet, selv med ok tegninger/underlag så sliter han med å få priser. Samme når han skulle ha snøsmelte annlegg, inviterte 4 firmaer til å komme på befaring, fikk 1 ett på besøk, de fikk jobben(som ble elendig utført)

Det er absolutt en problemstilling - ja. Har selv vært ute for flere problemstillinger hvor man ikke ønsker å gi et fastpristilbud pga usikkerhet. I slike tilfeller kan man avtale fast timepris med et overslag på antall timer, samt en fastpris på materiellet. Dersom man har tegninger og underlag burde det være en enkel sak å komme frem til mengder og antall, for å gi et fastpristilbud på materiellet. Dersom entreprenøren ikke vil gå med på det så hadde jeg valgt en annen.
Signatur
   #177
 3,216     3
Hvorfor er det urealistisk at kunden bør be om fastpris/prisoverslag når man gjør nettopp det ved alle andre innkjøp som koster mer enn et par hundrelapper?

Type utstyr har ingen betydning i denne sammenheng. Dersom man ønsker bedre kvalitet, så er man likevel tjent med å vite hva total kostnad utgjør.

At nesten samtlige firmaer konsekvent utnytter kunder som ikke spør om pris, er svada. Mulig man kan holde på slik i Oslobygda, men ikke i mer grisegrendte strøk.
Det faller på sin egen urimelighet, da "samtlige" blir sammenfallende med "gjengs pris" i lovverket. Man har til enhver tid mulighet til å kontrollere pris opp mot andre tilbydere i markedet. Folk mener det er for dyrt, totalt uavhengig av hva som er opplyst, og hva slags materiell som benyttes.


Om du tror det er fastpris på alle jobber for over et par hundrelapper, så tar du feil, det er urealistisk fordi det er en mangde jobber som er lite egnet for fastpris, feks fordi omfanget er uforutsigbart i tilbudsfasen.

Men de som ønsker bedre kvalitet må betale mer med dagens system, fordi utstyret har så mye påslag, de som vil ha drittutstyr må betale mindre, selv om snittet for hele markedet er det samme.

Jaha? Hvilke elektrikerfirma har et påslag på la oss si mindre enn 15% på den faktiske innkjøpsprisen? Problemet er ikke om folk "mener det er for dyrt", problemet er at man lurer folk, dyre timepriser er ikke gøy, men man vet ihvertfall hvor landet ligger.

Jeg synes det er ganske urovekkende at så mange i bransjen her inne forsvarer denne praksisen, den er umoralsk.

   #178
 21,481     Enebolig     0
Nå er det på tide å klargjøre en del ting:

- Fastpris vil si at det inngås avtale om et konkret beløp, hvilket innebærer at det legges til en sikkerhetsmargin basert på usikkerhetsmomenter.

- Prisoverslag vil si at man får opplyst et antatt beløp om hva tjenesten vil koste. Kunden er beskyttet av lovverk (Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere § 32) og skal gis beskjed dersom total kostnad overstiger avtalt beløp vesentlig, og aldri mer enn 15%.

- Forøvrig gir § 32 også beskyttelse der det ikke foreligger avtale om pris (gjengs pris)

- De tjenestene man ikke vil gi fastpris/prisoverslag på er utvilsomt unntak, og ikke regelen. Her kan man selvsagt benytte avtalt timepris, og opplyse kunden om hvorfor det ikke kan gis fastpris/prisoverslag. Kunden kan evt forhøre seg med andre tilbydere.


Jeg har aldri uttalt at det er fastpris på alle jobber over et par hundrelapper, da må du lese hva jeg skriver, og ikke hva du ønsker å tolke.

Samtlige firma vil ha mer enn 15% avanse på de fleste produkter fra grossist. Dette har jeg aldri benektet, og har også forklart årsaken til at det er slik. Jeg har aldri forsøkt å bortforklare noe som helst.

Hva du legger i "latterlige delepriser fra nesten samtlige firma" er ikke lett å si. Men du kan være helt sikker på at det utgjør "gjengs pris" i lovverket.

Ja, forbrukeren er absolutt mer opplyst om konkret pris feks ved kjøp i en møbelforretning, dette til tross for ca 200-300% avanse. Men det er også utvilsomt langt enklere å prise et ferdig produkt.

La meg ta et eksempel på "svindel" i en bransje der opplysninger er tilstede.
Selgeren på Elkjøp ønsker å selge produktet med størst fortjeneste. Dette er selvsagt i bedriftens interesse, samt at selgeren kan få en påskjønnelse ved å bli utnevnt til "månedens selger." Kalibrering av TV betyr at man betaler en tusenlapp for en vilkårlig justering av farge, lys og kontrast. Sistnevnte er i mine øyne ren svindel, samt at Elkjøp har langt mer enn 15% avanse på produktet. Produktet er med viten og vilje priset vesentlig høyere i butikk kontra nettsiden, og dette gjelder tilnærmet samtlige produkter. Jeg kjenner svært mange "eldre" mennesker som føler seg lurt når jeg forteller dem hva de kunne spart på å ha kjennskap til dette.

Dessverre har samfunnet utviklet seg slik at det ikke anses som uheldig om forbrukeren ledes til å betale for mye, dersom man ikke overskrider angitt lovverk. Dog er ikke elektrobransjen enerådende på dette, slik det fremstilles på BB.

2rgeir har etterspurt råd om hvordan dere forbrukere ønsker at bransjen skal fremstå, men det virker som at elektrobransjen skal i gapestokken for enhver pris.

Jeg har flere ganger presisert at man ikke skal bedrive det som oppfattes som svindel, uavhengig av kommunikasjon med kunden. Jeg har således heller aldri forsvart fakturaer utover gjengs pris, selv om du oppfatter det slik. Jeg prøver å forklare hvorfor deleprisene via et firma er vesentlig høyere enn div andre utsalg. For meg personlig er det likegyldig hvor de nødvendige kronene tjenes inn, det være materiell eller timepris.
   #179
 3,216     1
Nå er det på tide å klargjøre en del ting:

- Fastpris vil si at det inngås avtale om et konkret beløp, hvilket innebærer at det legges til en sikkerhetsmargin basert på usikkerhetsmomenter.

- Prisoverslag vil si at man får opplyst et antatt beløp om hva tjenesten vil koste. Kunden er beskyttet av lovverk (Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere § 32) og skal gis beskjed dersom total kostnad overstiger avtalt beløp vesentlig, og aldri mer enn 15%.

- Forøvrig gir § 32 også beskyttelse der det ikke foreligger avtale om pris (gjengs pris)

- De tjenestene man ikke vil gi fastpris/prisoverslag på er utvilsomt unntak, og ikke regelen. Her kan man selvsagt benytte avtalt timepris, og opplyse kunden om hvorfor det ikke kan gis fastpris/prisoverslag. Kunden kan evt forhøre seg med andre tilbydere.


Jeg har aldri uttalt at det er fastpris på alle jobber over et par hundrelapper, da må du lese hva jeg skriver, og ikke hva du ønsker å tolke.

Samtlige firma vil ha mer enn 15% avanse på de fleste produkter fra grossist. Dette har jeg aldri benektet, og har også forklart årsaken til at det er slik. Jeg har aldri forsøkt å bortforklare noe som helst.

Hva du legger i "latterlige delepriser fra nesten samtlige firma" er ikke lett å si. Men du kan være helt sikker på at det utgjør "gjengs pris" i lovverket.

Ja, forbrukeren er absolutt mer opplyst om konkret pris feks ved kjøp i en møbelforretning, dette til tross for ca 200-300% avanse. Men det er også utvilsomt langt enklere å prise et ferdig produkt.

La meg ta et eksempel på "svindel" i en bransje der opplysninger er tilstede.
Selgeren på Elkjøp ønsker å selge produktet med størst fortjeneste. Dette er selvsagt i bedriftens interesse, samt at selgeren kan få en påskjønnelse ved å bli utnevnt til "månedens selger." Kalibrering av TV betyr at man betaler en tusenlapp for en vilkårlig justering av farge, lys og kontrast. Sistnevnte er i mine øyne ren svindel, samt at Elkjøp har langt mer enn 15% avanse på produktet. Produktet er med viten og vilje priset vesentlig høyere i butikk kontra nettsiden, og dette gjelder tilnærmet samtlige produkter. Jeg kjenner svært mange "eldre" mennesker som føler seg lurt når jeg forteller dem hva de kunne spart på å ha kjennskap til dette.

Dessverre har samfunnet utviklet seg slik at det ikke anses som uheldig om forbrukeren ledes til å betale for mye, dersom man ikke overskrider angitt lovverk. Dog er ikke elektrobransjen enerådende på dette, slik det fremstilles på BB.

2rgeir har etterspurt råd om hvordan dere forbrukere ønsker at bransjen skal fremstå, men det virker som at elektrobransjen skal i gapestokken for enhver pris.

Jeg har flere ganger presisert at man ikke skal bedrive det som oppfattes som svindel, uavhengig av kommunikasjon med kunden. Jeg har således heller aldri forsvart fakturaer utover gjengs pris, selv om du oppfatter det slik. Jeg prøver å forklare hvorfor deleprisene via et firma er vesentlig høyere enn div andre utsalg. For meg personlig er det likegyldig hvor de nødvendige kronene tjenes inn, det være materiell eller timepris.


Prisoverslag er ikke det samme som fastpris, man skal ikke ha jobbet lenge i byggebransjen før man vet godt at fastpris er lite egnet for mange jobber, man kan såklart prise veldig høyt så man er sikker på å ikke drite seg ut på en faspris, men det er ikke til kundens gunst i det hele tatt. Du framstiller det som man kan ha fastpris på alt uten problemer, det er ikke riktig, og jeg mistenker at du vet det godt.

Årsaken til at det høy avanse er for å tjene penger, og fortsatt framstå som det er billigere enn det er, hverken mer eller mindre.

Latterlig delepriser er priser som bidrar til en vesentlig inntjenging for firmaet. Dere selger TJENESTER det er det det burde ta betalt for.

Avansen er så sin sak i møbelbransjen, der er prisen kjent, istedet for uforutsigbar, brukerene vet ikke hvor mye utstyr som brukes, og mange er ikke opplyst om deleprisene. At du ikke synes det er verd å kjøpe endel produketer er din sak, de er ihvertfall noenlunde ærlig når de opplyser prisene, jeg ber ikke om noe mer.

Ja, dessverre har samfunnet utviklet seg dit, og det virker som du synes det er greit når det er din egen bransje.

Denne saken handler om elektrobransjen, det er ingen vits å late som andre bransjer ikke får kritikk, det får de, og det er ingen unnskyldning for å drive med tullball i "egen bransje". Jeg har gitt konkrete råd. Pris ting ærlig, hverken mer eller mindre. Avanse på deler skal ikke brukes til å øke overskuddet, drit i service-bil og annen skjult timepris, ha en timepris, ferdig med det.

Som sagt, prisen er høy for å tjene penger på folks uvitenhet, gratulerer med det, bransjen tjener sikkert på det, men omdømmet er i beste fall ikke speiselt godt.

Ellers virker det ikke som du skjønner at for KUNDEN så er det ikke likegyldig hvor kronene tjenes inn. Kundene dere faktisk selger til.
   #180
 1,806     Trondheim     1
Topicen på tråden legger opp til at det blir utfordrende å holde nivået på ett konstruktivt plan.