Et annet verksted ville ikke slippe bilen min igjennom eu-kontroll. De estimerte reparasjonskostnader til kr 17.000. Jeg tok med bilen til bekjent som skrur endel bil. Han klarte ikke å finne noen av feilene verkstedet ville utbedre. Jeg tok den så til et annet verksted som heller ikke fant noen feil, og godkjente bilen.
Spørsmål: Er du like flink til å sjekke opp priser og ulike forslag/løsninger fra flere elektrikere ved behov? Det virker som at alle tar det for gitt at samtlige elektrikere skal settes i samme søkelys her - som useriøse bedragere i en råtten bransje.
Mange kunder vil ikke undersøke hva ting koster og velger gjerne det dyreste...Så er de sjokkerte over at gammel inntak kabel, hovedsikring og manglende jordfeilbryter påvirker pris.
Skulle skifte en bensinpumpe en gang, pris på verksted var 10 000 + eventuell kranbil (fast pris). Skiftet pumpen i veikanten på 45 minutter.Hadde med litt trening sikkert skiftet den på 10 minutter. Hadde samme opplevelsen med c4 i høst. Bremsefeil. Citroën anbefalte kranbil. Bremser i sikkerhets/nød funksjon ( blinket). Plugget på en ny abs sensor (uten å løsne en skrue). Testet den bare løst utenpå felgen, kun plugget i ledning. Rørte ikke den gamle før feil var funnet.Kjøpte en brukt sensor til 150 kroner før test. Feilen oppsto brått etter skifte av bremse skiver og klosser på merke verksted..(som kostet 10 000).verkstedet så ingen sammenheng..(brist i sensor som ligger beskyttet i sensor oppstår ikke av seg selv etter verksted) Min antagelse.
Få fast bris, be elektriker om å få rive gammelt anlegg etter det er frakoblet.Bruk litt tid på å begrense kostnad/ velg noe enkelt sammen med elektriker.
sOPp: jeg er faktisk enig med deg mye mer enn du tror ;
Til topic: Kunden i denne saken burde sjekket pris med flere, men var fornøyd med oppgitt timepris........ Dessverre så tok bare elektrikerfirma bare i bruk andre virkemidler for å svindle kunden.....
Har selv opplevd pris fra rørlegger med ok timepris, men spurte om resten og da tilkom rørdeler til 10000 kroner..... Bytte av vvb og tilkobling vbv 1 meter rørstrekk....... Spør alltid bilverksted om pris og evt avvik må varsles......
Bruker elektriker som er super seriøs, og bare har påslag på sine innkjøpspriser........ingen veiledende priser med store rabatter Og høyere timepris om jeg bruker av eget materiell........
I en ideell verden burde man kunne ringe håndtverker og bestille tjenester uten å føle at man blir svindlet.......
.......og per i dag kan jeg kun gjøre dette med..... elektrikern jeg bruker
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Spørsmål: Er du like flink til å sjekke opp priser og ulike forslag/løsninger fra flere elektrikere ved behov? Det virker som at alle tar det for gitt at samtlige elektrikere skal settes i samme søkelys her - som useriøse bedragere i en råtten bransje.
Hvordan kan man sjekke pris og seriøsitet på en elektriker? Jeg har vært så heldig å kjenne en elektriker som har kunnet ta jobben de gangene jeg har hatt behov for en.
Spørsmål: Er du like flink til å sjekke opp priser og ulike forslag/løsninger fra flere elektrikere ved behov? Det virker som at alle tar det for gitt at samtlige elektrikere skal settes i samme søkelys her - som useriøse bedragere i en råtten bransje.
For min del finnes det gode måter å ikke bli satt i "søkelyset", feks å innrømme at påslagene på deler er en uting som er dårlig for kundene.
Spørsmål: Er du like flink til å sjekke opp priser og ulike forslag/løsninger fra flere elektrikere ved behov? Det virker som at alle tar det for gitt at samtlige elektrikere skal settes i samme søkelys her - som useriøse bedragere i en råtten bransje.
For min del finnes det gode måter å ikke bli satt i "søkelyset", feks å innrømme at påslagene på deler er en uting som er dårlig for kundene.
En dum innrømmelse, spør du meg (ang. påslag generelt).
I en hver situasjon der du handler noe så finnes det et ukjent påslag. Om det er i en matbutikk, restaurant, bilverksted eller elektriker. Hva påslaget faktisk er er irrelevant så lenge sluttprisen man betaler ikke ligner svindel. De fysiske og nettbutikkene som tilbyr elmateriell til fornuftige priser har et påslag du ikke vet og det er helt greit. Problemet oppstår når melkekartongen, ELKO-boksen eller bremseskiven koster mangegangen det man klarer å oppdrive gjenstanden for som privatperson. Da er prismodellen for virksomheten for dårlig.
Jeg klarer ikke se at lover og regler vil ta knekken på virksomheter som opererer med denne typen svindel. Til det tror jeg forbrukere må ta egne grep. Jeg synes venner og bekjente som betaler mange titusener for å få skiftet bremser på biler blir svindlet, men hvilke regler skulle man innført for at de ikke skulle bli det? "Maks påslag" ser jeg ikke for meg er realiserbart hvis man må ta innover seg administrasjonskostnader som bestilling, lagerføring, frakt, utlegg og hva nå enn som tilkommer. Det blir et fordyrende ekstra byråkrati som ikke tar livet av virksomheter som i dag svindler kunder. Med byråkrati følger kontroller og administrasjon og det må vi som kunder dekke.
Nå er du virkelig ute og sykler. At folk ikke kjenner sin begrensning er noe jeg har svært god kjennskap til, og kan dokumentere.
Nettopp. Så hadde du tatt med resten av sitatet hadde du fått med at i en bransje hvor folk skremmes av hinsides regninger (altså din bransje) går de utenfor sine begrensninger. Det du kan dokumentere er altså hele avsnittet jeg skrev, bortsett fra den setningen du valgte å plukke ut av sammenhengen.
Jeg har allerede kommentert det utsagnet. Og jeg gjentar: Tenk så greit å kunne rettferdiggjøre lovbrudd, og sette hus, barn og kone på spill grunnet at det koster for mye. Den var fin......
Argumentene som dette er lavmål, og jeg ser ingen nytte i kommentere det ytterligere.
Spørsmål: Er du like flink til å sjekke opp priser og ulike forslag/løsninger fra flere elektrikere ved behov? Det virker som at alle tar det for gitt at samtlige elektrikere skal settes i samme søkelys her - som useriøse bedragere i en råtten bransje.
For min del finnes det gode måter å ikke bli satt i "søkelyset", feks å innrømme at påslagene på deler er en uting som er dårlig for kundene.
En dum innrømmelse, spør du meg (ang. påslag generelt).
I en hver situasjon der du handler noe så finnes det et ukjent påslag. Om det er i en matbutikk, restaurant, bilverksted eller elektriker. Hva påslaget faktisk er er irrelevant så lenge sluttprisen man betaler ikke ligner svindel.
Det er ikke irrelevant, for det første påvirker det sluttprisen, så den blir urettferdig for enkeltkunder (så man også i varmefolieeksemplet), for det andre så er prisen transparent og tydelig i en matbutikk. Det er det at folk de facto lures fordi de tror at deleprisene er edruelig som er problemet. Alt er ikke fastpris, og det er ikke når det er fastpris folk klager på deleprisene, det er når det er timeestimat, ekstraarbeid osv. Der påslaget ikke er irrelevant i det hele tatt.
Jo, påslaget er irrelevant når du ikke vet og ikke bryr deg om innkjøpspris for den du handler hos. Får jeg melk til 13,- hos Rema, mens det koster 14-19 kroner hos konkurrentene så driter jeg i om Rema har en gullkantet avtale med Tine som gjør at Rema har et høyere påslag enn Kiwi.
Hva du faktisk betaler er alt som betyr noe. Om elektrikeren fakturerer deg en pris på PR-kabel som tilsvarer det du klarer å skaffe "på byen", så kan elektrikeren ha et påslag på 80-90%. Du er like langt unna en innkjøpsprisen. Du får den ikke hos grossisten. Er timeprisen god og det ikke velter inn andre utgifter så er du strålende fornøyd. Hva det faktiske påslaget var er revnende likegyldig, akkurat som for kartongen med melk fra Rema.
Å bekymre seg om innkjøpspris eller påslag heller enn totalpris er irrasjonelt. Null påslag og dyr timepris vs. masse påslag og lav timepris kan godt ende opp på det samme. Man henger seg opp i en uviktig detalj hvis påslaget er det eneste man tenker på. Da kan jo svindlere sette ned påslaget og skru timeprisen opp i sky istedet, og vi er like langt.
Totalt uenig. Det du skisserer fungerer fint i de tilfellene der det er 100% klargjort på forhånd hva som skal gjøres og hva slags utstyr som skal monteres, men i de fleste tilfellene har kunden neppe peiling og oversikt nok til å vite hva jobben innebærer. Ditt eksempel forutsetter også at elektrikeren ender opp med å fakturere en fornuftig utstyrspris i forhold til markedet, mens det er nettopp dette som er roten til hele tråden her. Det er komplett umulig og urealistisk å forvente at kunde skal vite noe om hva som er fornuftig pris for de forskjellige delene, og det viser seg jo at elektrikerene vet å utnytte dette. Det eneste en kunde kan ha kontroll og følge med på er de faktiske timene som brukes, og da burde det vært det eneste stedet det ble hentet profitt.
Spørsmål: Er du like flink til å sjekke opp priser og ulike forslag/løsninger fra flere elektrikere ved behov? Det virker som at alle tar det for gitt at samtlige elektrikere skal settes i samme søkelys her - som useriøse bedragere i en råtten bransje.
Skulle skifte en bensinpumpe en gang, pris på verksted var 10 000 + eventuell kranbil (fast pris). Skiftet pumpen i veikanten på 45 minutter.Hadde med litt trening sikkert skiftet den på 10 minutter.
Hadde samme opplevelsen med c4 i høst. Bremsefeil. Citroën anbefalte kranbil. Bremser i sikkerhets/nød funksjon ( blinket). Plugget på en ny abs sensor (uten å løsne en skrue). Testet den bare løst utenpå felgen, kun plugget i ledning. Rørte ikke den gamle før feil var funnet.Kjøpte en brukt sensor til 150 kroner før test.
Feilen oppsto brått etter skifte av bremse skiver og klosser på merke verksted..(som kostet 10 000).verkstedet så ingen sammenheng..(brist i sensor som ligger beskyttet i sensor oppstår ikke av seg selv etter verksted) Min antagelse.
Få fast bris, be elektriker om å få rive gammelt anlegg etter det er frakoblet.Bruk litt tid på å begrense kostnad/ velg noe enkelt sammen med elektriker.
Til topic: Kunden i denne saken burde sjekket pris med flere, men var fornøyd med oppgitt timepris........ Dessverre så tok bare elektrikerfirma bare i bruk andre virkemidler for å svindle kunden.....
Har selv opplevd pris fra rørlegger med ok timepris, men spurte om resten og da tilkom rørdeler til 10000 kroner..... Bytte av vvb og tilkobling vbv 1 meter rørstrekk.......
Spør alltid bilverksted om pris og evt avvik må varsles......
Bruker elektriker som er super seriøs, og bare har påslag på sine innkjøpspriser........ingen veiledende priser med store rabatter
Og høyere timepris om jeg bruker av eget materiell........
I en ideell verden burde man kunne ringe håndtverker og bestille tjenester uten å føle at man blir svindlet.......
.......og per i dag kan jeg kun gjøre dette med..... elektrikern jeg bruker
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Hvordan kan man sjekke pris og seriøsitet på en elektriker? Jeg har vært så heldig å kjenne en elektriker som har kunnet ta jobben de gangene jeg har hatt behov for en.
For min del finnes det gode måter å ikke bli satt i "søkelyset", feks å innrømme at påslagene på deler er en uting som er dårlig for kundene.
En dum innrømmelse, spør du meg (ang. påslag generelt).
I en hver situasjon der du handler noe så finnes det et ukjent påslag. Om det er i en matbutikk, restaurant, bilverksted eller elektriker. Hva påslaget faktisk er er irrelevant så lenge sluttprisen man betaler ikke ligner svindel. De fysiske og nettbutikkene som tilbyr elmateriell til fornuftige priser har et påslag du ikke vet og det er helt greit. Problemet oppstår når melkekartongen, ELKO-boksen eller bremseskiven koster mangegangen det man klarer å oppdrive gjenstanden for som privatperson. Da er prismodellen for virksomheten for dårlig.
Jeg klarer ikke se at lover og regler vil ta knekken på virksomheter som opererer med denne typen svindel. Til det tror jeg forbrukere må ta egne grep. Jeg synes venner og bekjente som betaler mange titusener for å få skiftet bremser på biler blir svindlet, men hvilke regler skulle man innført for at de ikke skulle bli det? "Maks påslag" ser jeg ikke for meg er realiserbart hvis man må ta innover seg administrasjonskostnader som bestilling, lagerføring, frakt, utlegg og hva nå enn som tilkommer. Det blir et fordyrende ekstra byråkrati som ikke tar livet av virksomheter som i dag svindler kunder. Med byråkrati følger kontroller og administrasjon og det må vi som kunder dekke.
Jeg har allerede kommentert det utsagnet.
Og jeg gjentar: Tenk så greit å kunne rettferdiggjøre lovbrudd, og sette hus, barn og kone på spill grunnet at det koster for mye. Den var fin......
Argumentene som dette er lavmål, og jeg ser ingen nytte i kommentere det ytterligere.
Det er ikke irrelevant, for det første påvirker det sluttprisen, så den blir urettferdig for enkeltkunder (så man også i varmefolieeksemplet), for det andre så er prisen transparent og tydelig i en matbutikk. Det er det at folk de facto lures fordi de tror at deleprisene er edruelig som er problemet. Alt er ikke fastpris, og det er ikke når det er fastpris folk klager på deleprisene, det er når det er timeestimat, ekstraarbeid osv. Der påslaget ikke er irrelevant i det hele tatt.
Hva du faktisk betaler er alt som betyr noe. Om elektrikeren fakturerer deg en pris på PR-kabel som tilsvarer det du klarer å skaffe "på byen", så kan elektrikeren ha et påslag på 80-90%. Du er like langt unna en innkjøpsprisen. Du får den ikke hos grossisten. Er timeprisen god og det ikke velter inn andre utgifter så er du strålende fornøyd. Hva det faktiske påslaget var er revnende likegyldig, akkurat som for kartongen med melk fra Rema.
Å bekymre seg om innkjøpspris eller påslag heller enn totalpris er irrasjonelt. Null påslag og dyr timepris vs. masse påslag og lav timepris kan godt ende opp på det samme. Man henger seg opp i en uviktig detalj hvis påslaget er det eneste man tenker på. Da kan jo svindlere sette ned påslaget og skru timeprisen opp i sky istedet, og vi er like langt.