I dag har jeg vært innom fem sportsbutikker for å finne leggskinn til størstemann. Fire av dem hadde ikke fotballutstyr i det hele tatt! Men det var luftige og freshe lokaler fulle av løpesko og tights for enhver smak..
I dag var planen å gi sykkelen en overhaling. Nye dekk og slanger, noen nye vaiere og strømper, samt nye bremseklosser. Dette er en terrengsykkel som er noen år gammel, så er utstyrt med V-bremser. Alt gikk i grunnen fint helt til jeg så at det ikke var noe fjæring på den ene bremsearmen. Etter litt undersøkelse fant jeg ut at hullet på gaffelen (bremsebosset?) som en liten stoppepinne på bremsearmen skal inn i, var ødelagt. Dermed vil ikke stoppepinnen stå fast - og det blir null fjæring. Artig..
Har et gjerde som jeg visste var i elendig forfatning, men som jeg håpet kunnne skyves litt frem i tid, da jeg har nok prosjekter i år. Men tenkte bare å ta en liten statussjekk her en kveld. Tok tak i det å ristet litt i det, ble da stående med nesten en hel seksjon i hendene. Så da må det bli gjerdebygging i helgen..
Utrolig hva man kan løse med strips, eller min nyeste oppdagelse for reparasjoner av alt smått: superlim overstrødd med avklipp fra en glassfibertråd
Har tenkt på sånne typer løsninger, men er ikke helt komfortabel med det ettersom det er tale om bremser. I tillegg forbrems, som jo er den som brukes soleklart mest. Det passer alltid dårlig om Petter Smart-løsningen på bremsen plutselig ryker
Det var vel bare snakk om returfjæras mothold? Det har jo null betydning for bremsevirkningen under oppbremsing - kun betydning når bremsen er ubetjent. Og du bør ikke bekymre deg for om bremsen slutter å bremse når du slipper hendelen. De er faktisk designet for å ikke bremse når du ikke bremser, selv om man ofte ikke skulle tro det med klossebremser.
Det varmer forøvrig et sykkelhjerte å høre noen fortelle at forbremsen brukes soleklart mest.
Nja, når jeg tester fjæringa vil ikke bremsearmen fjære i det hele tatt. Verken på vei mot eller fra felgen. Stopp-pinnen sklir bare ut av det ødelagte hullet. Bremsearmen er muligens også litt sliten, så kanskje den trenger litt TLC . Med wire montert og alt strammet vil ikke denne bremsearmen bevege seg i det hele tatt. Men jeg er ingen mekke-ekspert på sykkel - og din forklaring høres jo tilforlatelig ut
Bakbremsen føles veldig unaturlig å bremse med. De fleste vil nok føle at det er litt rart i starten, men forbremsen er jo virkelig overlegent best for effektiv bremsing.
Bremsetest: trill ned bakke, gi full brems ved bestemt punkt, mål avstand fra bremsepunkt til stoppsted. Resultat: Kun bakbrems: 17m Kun forbrems: 5m Begge bremser: 4,5m Grunnen til at begge fungerte litt bedre enn bare forbrems var at bakhjulet hadde bakkekontakt noen cm etter at jeg begynte å bremse. Dette var vel 20 år siden. Med skivebremser er bakbremsen ubetydelig. Den brukes vel egentlig bare for at bakhjulet skal være låst slik at det ikke skal blande seg inn i styringen når det en gang i blant får bakkekontakt.
På is derimot, og andre føreforhold hvor man ikke har nok grep på framhjulet til at bakhjulet letter, da bidrar bakbremsen også til bremsing.
Spørs om den har stått parkert for nærme en tysk bil eller noe sånt
Byggebolig på Facebook |
Byggebolig på Facebook |
Har tenkt på sånne typer løsninger, men er ikke helt komfortabel med det ettersom det er tale om bremser. I tillegg forbrems, som jo er den som brukes soleklart mest. Det passer alltid dårlig om Petter Smart-løsningen på bremsen plutselig ryker
Byggebolig på Facebook |
Det varmer forøvrig et sykkelhjerte å høre noen fortelle at forbremsen brukes soleklart mest.
Bakbremsen føles veldig unaturlig å bremse med. De fleste vil nok føle at det er litt rart i starten, men forbremsen er jo virkelig overlegent best for effektiv bremsing.
Byggebolig på Facebook |
Resultat:
Kun bakbrems: 17m
Kun forbrems: 5m
Begge bremser: 4,5m
Grunnen til at begge fungerte litt bedre enn bare forbrems var at bakhjulet hadde bakkekontakt noen cm etter at jeg begynte å bremse. Dette var vel 20 år siden. Med skivebremser er bakbremsen ubetydelig. Den brukes vel egentlig bare for at bakhjulet skal være låst slik at det ikke skal blande seg inn i styringen når det en gang i blant får bakkekontakt.
På is derimot, og andre føreforhold hvor man ikke har nok grep på framhjulet til at bakhjulet letter, da bidrar bakbremsen også til bremsing.