I svaret som forsvant skrev jeg at jeg har prøvd maksimal nødbremsing med min Tysse henger i fjor høst da en hjort sto å så på meg når jeg kom rundt en sving. Når jeg sto stille 2m foran dyret så gløttet jeg i speilet og hengeren sto pent rett bak bilen. Men hengeren, Tysse, er ny så den viste bare at den var korrekt justert. Noen mulighet for at noen kan ha justert på midt koblingen der du ser ujevnt drag?
Min vurdering er at dersom midtarmen i utgangspunktet var justert slik at den sto tverr ved bremsing og nå er markant skjev, så indikerer det slitte bremsebånd en side. Med nye bremsesko og rett justert i hjulet, skal åket justeres til tverr.
Legg ellers merke til instruksjonens bruk av lastestropper:
Sätt ett spännband mellan vagnen och kulhandsken och dra åt till dess att det börjar bromsa. OBS! Snurra hjulet framåt för att känna. Det ska börja bromsa lätt när du dragit ihop ca ¼ av påskjutaren. Justera med hjälp av att vrida på vantskruven. Dra nu åt ca ½ av påskjutaren och nu ska båda hjulen låsa. Om endast ett hjul låser så släpper du på justering på den sida som låser och testar igen. OBS! Snurra hjulet framåt för att känna.
Jeg har alko påløp og aksling. Bremsetaget trekker i en slags vippebeslag som har en wire på hver side. Med løs brems står denne vippet mot høyre. Med stram brems står den vippet mot venstre. Det er altså mye større utslag i wire på venstre side enn på høyre side. Og venstre er det hjulet som bremser minst.
Jeg mener at den skal bremse skeivt, altså mer på det ene hjulet enn det andre. I alle fall når bremsen utløses med wire dersom du mister hengeren. Da skal den gå mot høyre (altså venstre hjul skal bremse minst). Antar at det er for å forhindre at den treffer motgående trafikk dersom du mister den.
...de fleste hengere har nødbrems som skal bremse hengeren om hengeren hopper av hengerfestet. Dette gjøres av en sikkerhetswire / kjetting som festes i kjøretøyets hengerfeste. Denne er påbudt å bruke. Om hengeren hopper av under fart vil wiren stramme seg, og utløse nødbremsen, som er utformet slik at det bremses hardere på høyre enn på venstre side, slik at hengeren vil styre mot grøften og ikke mot møtende trafikk. Føreren kan da bråstoppe kjøretøyet trygt uten at hengeren kommer etter.
Så er det ikke oppgitt noen referanse, så hvor god denne informasjonen er kan jeg ikke si noe om, selvsagt.
Det utsagnet på WP har jeg ikke tillit til: 1) påstanden er relativt fersk. Lagt inn av en signatur med kun to redigeringer. Det er etterspurt referanse - ingen reagerer. Det antydes videre noe om bråbremsing og at en ikke skal bli påkjørt av egen henger. Bremstroppen ryker og hengeren bremser og skal snarest bringes til stans. Om den treffer deg er bare en fordel - da treffer den ikke noen andre.
2) Jeg ser ikke noe i bremsenes oppbygning som skulle tilsi en slik skjev-funksjon. En skjevfunksjon vil skape en rotasjon i hengeren under normal bremsing. Det kan påvirke trekkbilen, noe som er generelt uheldig og kanskje farlig på glatt føre.
Selv om Wikipedia hadde hatt en referanse, foretrekker jeg at hengeren bremser ganske likt på begge sider. Jeg kan støtte at hvis det først skal være skjevt, bør det være hardest på høyre side hvis man kjører på steder uten fortau eller kollektivfelt. Jeg kjører imidlertid mest på steder med fortau og kollektivfelt. Men denne skjevheten ved automatisk nødbrems tror jeg har liten virkning. I alle fall på min henger som har fjærbelastet håndbrems som drar til veldig mye. Selv om mine bremser nå er ekstremt skjeve - det ene hjulet i lås mens den andre bremsen så vidt har begynt å lage subbelyd, går likevel begge hjulene i lås med håndbremsen mellom først og andre hakk. Den låsingen kommer så raskt at jeg ikke kan se at det vil gi noen mulighet for å lage en kontrollert sving den ene eller andre veien. Forskjeller i veigrep vil spille en større rolle, og sannsynligheten størst for at høyre hjul treffer grus og får dårligst veigrep. Dermed vil henger svinge mot venstre selv om den hadde startet med en høyresving.
Hvis hengeren har støttehjul kan f.eks dette festes med litt sving mot høyre, slik at hvis hengeren faller av vil dette hjulet kjøre hengeren forsiktig i grøften. Dog er ikke dette relatert til bremsene.
Med tungt lass kan en lett merke at påløpsbremsen kommer på ved moderat nedbremsing på hjul. Dette kombinert med test at begge hjul laser på same antall klikk på brekket har vært benyttet på min nå eldre Tysse henger. Lånte en tilhenger der jeg konstaterte at det sto fast fremme på påløpsdelen og da merker en ingen hjelp "bakfra" ved oppbremsing. Har en strammet bremsene for mye vil de låse bakhjulene ved oppbremsing.
Edit: http://www.valeryd.no/fragor/montering_broms.asp Her står det at justering må gjøres ved hjulet ikke denne midtkoblingen.
www.hengerdeler.com viser også mye deler.
Med nye bremsesko og rett justert i hjulet, skal åket justeres til tverr.
Legg ellers merke til instruksjonens bruk av lastestropper:
Sätt ett spännband mellan vagnen och kulhandsken och dra åt till dess att det börjar bromsa. OBS! Snurra hjulet framåt för att känna. Det ska börja bromsa lätt när du dragit ihop ca ¼ av påskjutaren. Justera med hjälp av att vrida på vantskruven.
Dra nu åt ca ½ av påskjutaren och nu ska båda hjulen låsa. Om endast ett hjul låser så släpper du på justering på den sida som låser och testar igen. OBS! Snurra hjulet framåt för att känna.
Jeg mener at den skal bremse skeivt, altså mer på det ene hjulet enn det andre. I alle fall når bremsen utløses med wire dersom du mister hengeren. Da skal den gå mot høyre (altså venstre hjul skal bremse minst). Antar at det er for å forhindre at den treffer motgående trafikk dersom du mister den.
Så er det ikke oppgitt noen referanse, så hvor god denne informasjonen er kan jeg ikke si noe om, selvsagt.
1) påstanden er relativt fersk. Lagt inn av en signatur med kun to redigeringer. Det er etterspurt referanse - ingen reagerer. Det antydes videre noe om bråbremsing og at en ikke skal bli påkjørt av egen henger. Bremstroppen ryker og hengeren bremser og skal snarest bringes til stans. Om den treffer deg er bare en fordel - da treffer den ikke noen andre.
2) Jeg ser ikke noe i bremsenes oppbygning som skulle tilsi en slik skjev-funksjon. En skjevfunksjon vil skape en rotasjon i hengeren under normal bremsing. Det kan påvirke trekkbilen, noe som er generelt uheldig og kanskje farlig på glatt føre.
Det var en fin link!
Selv om Wikipedia hadde hatt en referanse, foretrekker jeg at hengeren bremser ganske likt på begge sider. Jeg kan støtte at hvis det først skal være skjevt, bør det være hardest på høyre side hvis man kjører på steder uten fortau eller kollektivfelt. Jeg kjører imidlertid mest på steder med fortau og kollektivfelt.
Men denne skjevheten ved automatisk nødbrems tror jeg har liten virkning. I alle fall på min henger som har fjærbelastet håndbrems som drar til veldig mye. Selv om mine bremser nå er ekstremt skjeve - det ene hjulet i lås mens den andre bremsen så vidt har begynt å lage subbelyd, går likevel begge hjulene i lås med håndbremsen mellom først og andre hakk. Den låsingen kommer så raskt at jeg ikke kan se at det vil gi noen mulighet for å lage en kontrollert sving den ene eller andre veien. Forskjeller i veigrep vil spille en større rolle, og sannsynligheten størst for at høyre hjul treffer grus og får dårligst veigrep. Dermed vil henger svinge mot venstre selv om den hadde startet med en høyresving.
Dog er ikke dette relatert til bremsene.