1,203    8    2  

Girkasse vanskelig i kulde

 5,111     Sørnorge     2
Nå som jeg er så godt i gang å demontere den ene bilen, kom tanken på å demontere den andre også...
Den er ikke særlig glad i å kjøre når den er kald. Dvs, den er tung å få i 1. gir hvis den ruller litt. Det blir som hvis man kommer til et kryss og har nesten stoppet før man skal kjøre videre, må man velge om man vil stoppe helt for å få satt den i 1., eller velge 2. gir. Når man har kjørt noen minutter forsvinner problemet. Får den gå 5 min på i fri med clutch ute før man begynner å kjøre, oppstår ikke problemet.

Problemet oppstår kun når bilen har stått over natta i kuldegrader. Problemet gjelder ikke de andre girene, uansett hvor kaldt det er, og gjelder aldri når hjulene står stille. Clutchen tar langt ute. Clutchproblem tror jeg derfor kan utelukkes.

Den har vært slik alle de seks årene jeg har hatt den. Ikke blitt noe verre med tiden.

Kan det være at girolja blir for tykk i kulda?

   #1
 677     Norge     0
Begynn med å bytte olje på kassa, men du må vite hva slags olje den skal ha, feil girolje kan føre til problemer.

Jeg har brukt Castrol Syntrans på flere kasser som har hatt problemer med hard giring, og det har stort sett løst seg, med mindre det har vært noe alvorlig galt med girkassen selvfølgelig.

Oljen er noe dyr, 300-400 for litern, men man får det man betaler for.
  (trådstarter)
   #2
 5,111     Sørnorge     0
Jeg sliter med å finne ut hvilken girolje bilen skal ha. Alt jeg finner er at den skal komme fra nissan (og det er renault som har laget girkassa).

Bil: Primera P12, 2004 (facelift), 1.9 cDi, F9Q, 6 trins manuell
   #3
 7,685     Bærum     0
Jeg hadde samme problem på Isuzu jeg hadde. Den skulle ha motorolje på girkassen. Forrige eier hadde fylt på vanlig girolje.
   #4
 24,032     Akershus     0
Er det bare girolja som er problemet? Kan slike fenomen også indikere slitte synkronringer? Kanskje mindre sannsynlig på 1. som brukes relativt lite?
Signatur
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Synkroniseringa på første risikerer å bli først utslitt fordi man setter den i første mens girkassa har for stor fart, tenker jeg? Altså når en ikke girer gradvis ned gjennom girene, men direkte fra for eksempel 3 til 1 uten å bremse ned nok, evt dobbeltclutche.

Jeg har også problemer med treig girkasse når det er kaldt. Hos meg er det vanskelig å få spaken inn og ut av gir når det er kaldt, uten at jeg tror det er overføringa det er noe galt med.
   #6
 24,032     Akershus     0
Den siste hadde jeg på en Caravelle, 4. gir (høyeste) Der var det en vanlig feil, låseringen for girinngrep var sprukket i 3 deler og ble holdt sammen av ytterringen. Stor fare for totalhavari, jfr Turøyulykken.
Signatur
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
.............
Clutchproblem tror jeg derfor kan utelukkes.
............
Kan det være at girolja blir for tykk i kulda?

Børster den tenner når du står stille og setter den i revers? = Clutch kobler ikke helt ut. Synkroniseringsringen må da slåss med clutchen når du skal i første gir.
Ja olja blir tykkere i kulda. Og når problemet bare viser seg i kulda så virker det sannsynlig. Prøv tynnere olje, det går helt fint i vårt klima. Fabrikanten har nok spesifisert en viskositet som skal tåle tropisk varme. Du kan jo bytte tilbake til tykk saus til sommeren.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 5,111     Sørnorge     0
Ingen ulyder fra girkassa, uansett hva man gjør. Det er kun at spaken nekter å gå i 1. når det er kaldt og bilen er i bevegelse. Og det kreves ikke mange minuttene i fri før kjøring (eller kjøring i annet gir) for at problemet ikke skal inntreffe.

Det er litt som gamle Scania-girkasser som gjerne måtte kjøres i gir med fordelingsgirkasse frikoblet i en halvtime på de kaldeste dagene om man skulle ha håp om å klare å gire i fart.