1,203
8
2
Girkasse vanskelig i kulde
5,111
Sørnorge
2
Nå som jeg er så godt i gang å demontere den ene bilen, kom tanken på å demontere den andre også...
Den er ikke særlig glad i å kjøre når den er kald. Dvs, den er tung å få i 1. gir hvis den ruller litt. Det blir som hvis man kommer til et kryss og har nesten stoppet før man skal kjøre videre, må man velge om man vil stoppe helt for å få satt den i 1., eller velge 2. gir. Når man har kjørt noen minutter forsvinner problemet. Får den gå 5 min på i fri med clutch ute før man begynner å kjøre, oppstår ikke problemet.
Problemet oppstår kun når bilen har stått over natta i kuldegrader. Problemet gjelder ikke de andre girene, uansett hvor kaldt det er, og gjelder aldri når hjulene står stille. Clutchen tar langt ute. Clutchproblem tror jeg derfor kan utelukkes.
Den har vært slik alle de seks årene jeg har hatt den. Ikke blitt noe verre med tiden.
Kan det være at girolja blir for tykk i kulda?
Den er ikke særlig glad i å kjøre når den er kald. Dvs, den er tung å få i 1. gir hvis den ruller litt. Det blir som hvis man kommer til et kryss og har nesten stoppet før man skal kjøre videre, må man velge om man vil stoppe helt for å få satt den i 1., eller velge 2. gir. Når man har kjørt noen minutter forsvinner problemet. Får den gå 5 min på i fri med clutch ute før man begynner å kjøre, oppstår ikke problemet.
Problemet oppstår kun når bilen har stått over natta i kuldegrader. Problemet gjelder ikke de andre girene, uansett hvor kaldt det er, og gjelder aldri når hjulene står stille. Clutchen tar langt ute. Clutchproblem tror jeg derfor kan utelukkes.
Den har vært slik alle de seks årene jeg har hatt den. Ikke blitt noe verre med tiden.
Kan det være at girolja blir for tykk i kulda?
Jeg har brukt Castrol Syntrans på flere kasser som har hatt problemer med hard giring, og det har stort sett løst seg, med mindre det har vært noe alvorlig galt med girkassen selvfølgelig.
Oljen er noe dyr, 300-400 for litern, men man får det man betaler for.
Bil: Primera P12, 2004 (facelift), 1.9 cDi, F9Q, 6 trins manuell
Jeg har også problemer med treig girkasse når det er kaldt. Hos meg er det vanskelig å få spaken inn og ut av gir når det er kaldt, uten at jeg tror det er overføringa det er noe galt med.
Børster den tenner når du står stille og setter den i revers? = Clutch kobler ikke helt ut. Synkroniseringsringen må da slåss med clutchen når du skal i første gir.
Ja olja blir tykkere i kulda. Og når problemet bare viser seg i kulda så virker det sannsynlig. Prøv tynnere olje, det går helt fint i vårt klima. Fabrikanten har nok spesifisert en viskositet som skal tåle tropisk varme. Du kan jo bytte tilbake til tykk saus til sommeren.
Det er litt som gamle Scania-girkasser som gjerne måtte kjøres i gir med fordelingsgirkasse frikoblet i en halvtime på de kaldeste dagene om man skulle ha håp om å klare å gire i fart.