Viktig å starte boringa så nære senter og bore så rett du klarer. Kjørner og senterbor fuker bra. Greiest å få en god start om bruddet er nogenlunde plant i senter
Eventuelt starte fra andre siden om mulig, kapp/slip bort gjennomgående del av bolten for lettere å finne senter. Hullet blir kortere og skjevheten fra håndholdt drill mindre utslagsgivende.
Har god erfaring med å starte med lite borr og øke diameter gradvis. (Lettere å gi seg i tide) + mulighet til å forsøke å korrigere senter om/når det ikke var så rett som du trodde,
Olje eller pasta er alltid bra, søylebormaskin helt klart å foretrekke om mulig. Uansett ta det med ro. Om du ikke har olje eller pasta er kontinuerlig kjøling med vann et alternativ.
Gjengetapp til å friske opp gjengene om du skulle være litt "uheldig" er heller ikke dumt. Pass bare på at tappen er 100% riktig (legg skruen og tappen mot hverandre) og entrer ordentlig. (Olje her også.)
De gangene jeg har prøvd meg på lignende jobber fort og gæli, har resultatet som regel ikke blitt helt som ønskelig. Så ikke stress og vær nøye så går dette helt fint.
Varme, tid og rustløserer godt å ha til gjenstridige bolter, må mann så må mann... Skjer hele tiden her:)
Eventuelt starte fra andre siden om mulig, kapp/slip bort gjennomgående del av bolten for lettere å finne senter. Hullet blir kortere og skjevheten fra håndholdt drill mindre utslagsgivende.
Er det mulig å komme til fra andre siden så kan du bruke borhylse (drill bushing). Om bolten stikker ut så bruker du en borhylse med samme innerdiameter (og bor) som boltdiameteren. Borer du fra baksiden så bruk selvfølgelig ikke linksbor. Dette er mye bedre enn kjørner da den vil arbeidsherde senteret. Om du bruker kjørner så lag så lite merke som du kan for å lede boret.
Det samme kan du selvfølgelig gjøre fra solsiden om ikke bolten er brukket jevnt med overflaten.
Har tilgang fra begge sider. Siden braketten nå kun henger i denne avbrekte bolten, så tenkte jeg prøve bore ut 1.5cm av bolten fra baksiden. Det er den delen av bolten som sitter fast i bilens wishbone. Da vil braketten løsne med gjenværede bit av bolten i seg, men da kan jeg montere opp braketten i skrustikka og ting blir vesentlig enklere å jobbe med...
Stikker det ut noe på baksiden ville jeg gått for mutteravtrekker. En bolt har jo mye felles med en veldig avrundet mutter. Minste i verktøysettet jeg linket til er 8mm. Tappen på bolten din er kanskje mindre enn det?
Da var problemet løst. Nye HSS-bor gjorde susen. Drillet først ut fra innsiden, startet på 5mm og økte med 1mm opp til 11. Da løsnet braketten lett som en plett, og resten av jobben gikk greit med wisegrip, crc og varme - alt så mye enklere når arbeidsmediet står fast i skrustikka. - bolt1.JPG - cozmo" style=""> - bolt2.JPG - cozmo" style=""> - bolt3.JPG - cozmo" style="">
Noe helt annet: hvordan satt du inne bildene? Drar seg langt ut på høyresiden, i alle fall på Android med Chrome. Vi jobber med å fikse litt småtteri knyttet til bilder om dagen, så vil gjerne vite hvordan dette kan ha skjedd
"Skrueuttrekker", ja. Mamma lærte meg at verken snille jenter eller slemme gamle damer går i butikken og ber om grisepikk - for da får man typisk bare et måpende spørsmålstegn, og det løser jo ikke problemet. Men det er blitt en stund siden. I dag er det kanskje det første man lærer den dagen man begynner som ekstrahjelp på Jernia?
Eventuelt starte fra andre siden om mulig, kapp/slip bort gjennomgående del av bolten for lettere å finne senter. Hullet blir kortere og skjevheten fra håndholdt drill mindre utslagsgivende.
Har god erfaring med å starte med lite borr og øke diameter gradvis. (Lettere å gi seg i tide) + mulighet til å forsøke å korrigere senter om/når det ikke var så rett som du trodde,
Olje eller pasta er alltid bra, søylebormaskin helt klart å foretrekke om mulig. Uansett ta det med ro. Om du ikke har olje eller pasta er kontinuerlig kjøling med vann et alternativ.
Gjengetapp til å friske opp gjengene om du skulle være litt "uheldig" er heller ikke dumt.
Pass bare på at tappen er 100% riktig (legg skruen og tappen mot hverandre) og entrer ordentlig. (Olje her også.)
De gangene jeg har prøvd meg på lignende jobber fort og gæli, har resultatet som regel ikke blitt helt som ønskelig. Så ikke stress og vær nøye så går dette helt fint.
Varme, tid og rustløserer godt å ha til gjenstridige bolter, må mann så må mann...
Skjer hele tiden her:)
Lykke til.
John L
Er det mulig å komme til fra andre siden så kan du bruke borhylse (drill bushing). Om bolten stikker ut så bruker du en borhylse med samme innerdiameter (og bor) som boltdiameteren. Borer du fra baksiden så bruk selvfølgelig ikke linksbor.
Dette er mye bedre enn kjørner da den vil arbeidsherde senteret. Om du bruker kjørner så lag så lite merke som du kan for å lede boret.
Det samme kan du selvfølgelig gjøre fra solsiden om ikke bolten er brukket jevnt med overflaten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Drill_bushing
Siden braketten nå kun henger i denne avbrekte bolten, så tenkte jeg prøve bore ut 1.5cm av bolten fra baksiden. Det er den delen av bolten som sitter fast i bilens wishbone. Da vil braketten løsne med gjenværede bit av bolten i seg, men da kan jeg montere opp braketten i skrustikka og ting blir vesentlig enklere å jobbe med...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- bolt3.JPG - cozmo" style="">
Takk for all hjelp!
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Byggebolig på Facebook |
Alt ser fint ut i chrome på pc.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Men det er blitt en stund siden. I dag er det kanskje det første man lærer den dagen man begynner som ekstrahjelp på Jernia?
Det er vel flere grunner til at det nå stort sett er selvbetjening. Så slipper ekspeditrisene å lære alternative navn på tapputtrekker og slike som denne.