1,304
15
0
Hva er dette? (bilmotordel)
5,111
Sørnorge
0
Se bildet under. Hva heter delen som er ringet inn, og hvilken funksjon har den, og i hvilke situasjoner er den tiltenkt å bevege seg? Det er en vakuumklokke med et stag som sitter på inntaksluftrøret mellom intercooler og turbotrykk sensor.
Motoren er en 1.9l diesel fra renault. (motorkode F9Q)
Bakgrunnen for spørsmålet er at bilen plutselig mistet alt turbotrykk og måtte halte hjem en natt i påsken. Jeg hørte turboen snurre. Det kom ingen feilkode. Avlesning av ECU viste turbotrykk på 0.1 (jeg antar måleenheten er PSI) ved 2500rpm (normalt ca 5), og -0.5 ved tomgang (normalt -0.4). Det var ingen farge på eksosen. Det føltes som om noe sperret for lufttilførselen. MAF avlesning viste at ca 1/4 av normal luftmengde passerte luftfilteret.
500m hjemmefra forsvant problemet like plutselig som det kom. Jeg tok en ekstra kjøretur samme natt, og alt fortsatte å være normalt.
Etter neste kaldstart har måleverdiene vært ca 50% av normalen. Jeg er usikker på om det er samme problem i noe mindre utstrekning, eller noe helt annet som har dukket opp. Jeg ser for meg at problemet vil komme tilbake på et svært ugunstig tidspunkt. Jeg antar at problemet enten var blokkering av inn-luft, lekkasje av inn-luft etter turbo, eller feil på sensorer som får ecu til å holde tilbake diesel.
For å eliminere sensorfeil har jeg puttet reserve MAF og turbotrykksensor (hadde begge deler liggende) i handskerommet for å kunne gjøre et raskt bytte om/når problemet dukker opp igjen.
Jeg har blåst igjennom luftrørene med (ren) støvsuger i jakten på lekkasje. ECU fortalte da at jeg oppnådde trykk på 1.7 med skruen til turbotrykksensoren ute, og 2.0 med dette skruehullet tettet. Det betyr at dersom problemet hadde vært lekkasje, burde hullet være større enn skruehullet. Og med så mye vind som støvsugeren gir igjennom det lille hullet, er jeg rimelig sikker på at jeg ville ha kjent det da jeg kjente på alle rørene.
Det jeg merket meg ved støvsugertesten var at dersom jeg presset staget på den avbildede delen til motsatt posisjon, droppet trykket rapportert av ECU til 0.1, og det var jo akkurat det som var status den natten. Når motoren går uten belastning står dette staget i den posisjonen som ga lite turbotrykk ved sensoren. Hvis denne observasjonen er forventet ved riktig operasjon av dette staget, antar jeg at det bytter stilling når motoren får belastning. Jeg har derfor en misstanke om at feilen den nevnte natten var at denne ble stående i "tomgangsstilling". I så fall blir oppfølgingspørsmålet, hva kan forårsake at den blir stående der?
Motoren er en 1.9l diesel fra renault. (motorkode F9Q)
Bakgrunnen for spørsmålet er at bilen plutselig mistet alt turbotrykk og måtte halte hjem en natt i påsken. Jeg hørte turboen snurre. Det kom ingen feilkode. Avlesning av ECU viste turbotrykk på 0.1 (jeg antar måleenheten er PSI) ved 2500rpm (normalt ca 5), og -0.5 ved tomgang (normalt -0.4). Det var ingen farge på eksosen. Det føltes som om noe sperret for lufttilførselen. MAF avlesning viste at ca 1/4 av normal luftmengde passerte luftfilteret.
500m hjemmefra forsvant problemet like plutselig som det kom. Jeg tok en ekstra kjøretur samme natt, og alt fortsatte å være normalt.
Etter neste kaldstart har måleverdiene vært ca 50% av normalen. Jeg er usikker på om det er samme problem i noe mindre utstrekning, eller noe helt annet som har dukket opp. Jeg ser for meg at problemet vil komme tilbake på et svært ugunstig tidspunkt. Jeg antar at problemet enten var blokkering av inn-luft, lekkasje av inn-luft etter turbo, eller feil på sensorer som får ecu til å holde tilbake diesel.
For å eliminere sensorfeil har jeg puttet reserve MAF og turbotrykksensor (hadde begge deler liggende) i handskerommet for å kunne gjøre et raskt bytte om/når problemet dukker opp igjen.
Jeg har blåst igjennom luftrørene med (ren) støvsuger i jakten på lekkasje. ECU fortalte da at jeg oppnådde trykk på 1.7 med skruen til turbotrykksensoren ute, og 2.0 med dette skruehullet tettet. Det betyr at dersom problemet hadde vært lekkasje, burde hullet være større enn skruehullet. Og med så mye vind som støvsugeren gir igjennom det lille hullet, er jeg rimelig sikker på at jeg ville ha kjent det da jeg kjente på alle rørene.
Det jeg merket meg ved støvsugertesten var at dersom jeg presset staget på den avbildede delen til motsatt posisjon, droppet trykket rapportert av ECU til 0.1, og det var jo akkurat det som var status den natten. Når motoren går uten belastning står dette staget i den posisjonen som ga lite turbotrykk ved sensoren. Hvis denne observasjonen er forventet ved riktig operasjon av dette staget, antar jeg at det bytter stilling når motoren får belastning. Jeg har derfor en misstanke om at feilen den nevnte natten var at denne ble stående i "tomgangsstilling". I så fall blir oppfølgingspørsmålet, hva kan forårsake at den blir stående der?
EGR-ventil (eksosinnblanding av innsugsluft) - dog ser det ikke ut til å være i nærheten av noe eksos der. Holder en knapp på det første.
Jeg trodde ikke diesler hadde tomgangsspjeld...
På båtdiesel går jo gjerne motoren noen sekunder etter at man trekker i "motorstoppewiren"
Jeg fant dette, som muligens omtaler dette spjeldet, antatt at det er et spjeld.
kjenner ikke renault spesielt godt, men google kan jeg.
fant repmanual på nett.
side 442 der, er forklaring på motorstoppeventilen
Lykke til Bluesman
Jeg tviler på at delen på bildet er en wastegate, da denne ser ut som et internt spjeld.