1,304    15    0  

Hva er dette? (bilmotordel)

 5,111     Sørnorge     0
Se bildet under. Hva heter delen som er ringet inn, og hvilken funksjon har den, og i hvilke situasjoner er den tiltenkt å bevege seg? Det er en vakuumklokke med et stag som sitter på inntaksluftrøret mellom intercooler og turbotrykk sensor.
Motoren er en 1.9l diesel fra renault. (motorkode F9Q)

Hva er dette? (bilmotordel) - vacuum-ting.jpg - petterg

Bakgrunnen for spørsmålet er at bilen plutselig mistet alt turbotrykk og måtte halte hjem en natt i påsken. Jeg hørte turboen snurre. Det kom ingen feilkode. Avlesning av ECU viste turbotrykk på 0.1 (jeg antar måleenheten er PSI) ved 2500rpm (normalt ca 5), og -0.5 ved tomgang (normalt -0.4). Det var ingen farge på eksosen. Det føltes som om noe sperret for lufttilførselen. MAF avlesning viste at ca 1/4 av normal luftmengde passerte luftfilteret.
500m hjemmefra forsvant problemet like plutselig som det kom. Jeg tok en ekstra kjøretur samme natt, og alt fortsatte å være normalt.

Etter neste kaldstart har måleverdiene vært ca 50% av normalen. Jeg er usikker på om det er samme problem i noe mindre utstrekning, eller noe helt annet som har dukket opp. Jeg ser for meg at problemet vil komme tilbake på et svært ugunstig tidspunkt. Jeg antar at problemet enten var blokkering av inn-luft, lekkasje av inn-luft etter turbo, eller feil på sensorer som får ecu til å holde tilbake diesel.

For å eliminere sensorfeil har jeg puttet reserve MAF og turbotrykksensor (hadde begge deler liggende) i handskerommet for å kunne gjøre et raskt bytte om/når problemet dukker opp igjen.

Jeg har blåst igjennom luftrørene med (ren) støvsuger i jakten på lekkasje. ECU fortalte da at jeg oppnådde trykk på 1.7 med skruen til turbotrykksensoren ute, og 2.0 med dette skruehullet tettet. Det betyr at dersom problemet hadde vært lekkasje, burde hullet være større enn skruehullet. Og med så mye vind som støvsugeren gir igjennom det lille hullet, er jeg rimelig sikker på at jeg ville ha kjent det da jeg kjente på alle rørene.

Det jeg merket meg ved støvsugertesten var at dersom jeg presset staget på den avbildede delen til motsatt posisjon, droppet trykket rapportert av ECU til 0.1, og det var jo akkurat det som var status den natten. Når motoren går uten belastning står dette staget i den posisjonen som ga lite turbotrykk ved sensoren. Hvis denne observasjonen er forventet ved riktig operasjon av dette staget, antar jeg at det bytter stilling når motoren får belastning. Jeg har derfor en misstanke om at feilen den nevnte natten var at denne ble stående i "tomgangsstilling". I så fall blir oppfølgingspørsmålet, hva kan forårsake at den blir stående der?

   #1
 513     Sarpsborg     0
Tomgangsspjeld?
EGR-ventil (eksosinnblanding av innsugsluft) - dog ser det ikke ut til å være i nærheten av noe eksos der. Holder en knapp på det første.
  (trådstarter)
   #2
 5,111     Sørnorge     0
EGR sitter på andre siden av motoren. (Den er forøvrig sjekket, renset og smurt etter hendelsen. Den så ganske fin ut, men tok en rens når jeg hadde den ute for inspeksjon.)

Jeg trodde ikke diesler hadde tomgangsspjeld...
   #3
 513     Sarpsborg     0
Jeg har et tilsvarende på min bil, om jeg lar motor gå - og vrir på denne manuelt, så kveles motoren. Har ikke forsket noe mer på denne, men tenker at det kan være en funksjon for raskere stans av motor. Evnt, for å tvinge inn mer eksos på lav belastning. (derav tomgangsspjeld)
På båtdiesel går jo gjerne motoren noen sekunder etter at man trekker i "motorstoppewiren"
  (trådstarter)
   #4
 5,111     Sørnorge     0
Nå er jeg ikke sikker på om den saken her er kontrollert av vakuum, eller om det er noe inni luftrøret som bruker denne til å kontrollere vakuumet. Men antatt det første, så kan det virke som om denne kontrollerer et spjeld inni luftrøret. Dette spjeldet står da i åpen posisjon når motor er av, og i lukket posisjon når motor går med liten last. Hva den gjør ved høy last må jeg vel montere et kamera og lys for å finne ut av. Hvis vakuumet forsvinner, enten ved en feil, eller 10-15 sekunder etter at motoren er slått av, går spjeldet fra lukket til åpen posisjon. Da kan det kanskje være smart å strupe vakuumslangen hvis/når dette problemet dukker opp igjen for å tvinge spjeldet til å bli stående i åpen posisjon?

Jeg fant dette, som muligens omtaler dette spjeldet, antatt at det er et spjeld.
A diesel does not have a "throttle". It has excess air at all times and the speed is controlled by the fuel injected, which has been calculated from the ECU "map" dependent on accelerator position, coolant temperature, air temperature, manifold (or boost) pressure etc etc.

An "air flap" is fitted into the air inlet duct and acts as a safety device in case the engine "runs away" e.g. oil seal failure in the turbo pumping into the engine. The flap shuts to starve the air.
  (trådstarter)
   #5
 5,111     Sørnorge     0
Ingen som med rimelig sikkerhet vet hva den innringede saken på bildet er?
   #6
 154     0
Hei.

kjenner ikke renault spesielt godt, men google kan jeg.
fant repmanual på nett.
side 442 der, er forklaring på motorstoppeventilen
  (trådstarter)
   #7
 5,111     Sørnorge     0
Takk. Den manualen var litt oppklarende og har dobbelt så mange sider som manualen jeg har lest i. Den bør da være mer informativ. Manualen var også forvirrende, fordi den sier at spjeldet skal lukkes når tenningen slås av for å sikre at motoren stopper raskt. Oppførselen jeg observerer er derimot at spjeldet lukkes like etter at motoren startes (antagelig så fort vakuum er bygget opp), og åpnes først igjen 10 sekunder etter at motoren er slått av (antagelig når vakuum forsvinner). Høres ut som om jeg må rigge til et kamera for å se hva den foretar seg når motoren belastes. Utfra observasjon og denne manualens beskrivelse er det jo rart at motoren i det hele tatt går.

   #8
 513     Sarpsborg     0
Kan du ikke blende vakumslangen til denne, og se om det i det hele tatt har noen innvirkning?
   #9
 1,749     Norge     0
Husker ikke i farta hva navnet er, men ganske sikker på at det er en ventil som åpner når turbotrykket blir for høyt, slik at motoren ikke overbuster.Det vil si at den skal være lukket vanligvis. Tyder på at den kanskje har låst seg åpen, slik at du ikke får turbotrykk inn i motoren. På nyere biler er den elektrisk styrt, men uansett vill åpne ved maks trykk. Vanøig at man justerer fjærtrykket hardere for å trimme motoren. Bare ett forslag:)

Lykke til Bluesman
   #10
 513     Sarpsborg     0
Det er isåfall en wastegate, denne er normalt plassert på/rett i nærheten av turbo. Og "slipper opp" trykk enten til friluft, eller til "uladet" side av turbo.
Jeg tviler på at delen på bildet er en wastegate, da denne ser ut som et internt spjeld.