Det der er forferdelige greier. I sånne situasjoner bør forhandler rett og slett bare stille opp med en ny bil, uten at du engang spørr om det. Da kan de heller bruke den tiden de trenger på å å sette den i stand, og så selge den på nytt når den evntuelt virker igjen.
Man kjøper bil for å bruke den, og ikke ha den på verksted. Du får nok retten på din side om du tar det videre, det er bare så synd det tar så mye tid og ressurser og få rett til tider.
Etter mange bruktbilkjøp igjennom tidene, har jeg funnet ut at det beste er å kjøpe brukt bil av en kjent merke forhandler litt ute på landet. Der tar de vare på kundene sine, og salget avhenger helt og holdent av gode kunde forhold og fornøyde kunder. Brukt biler er som regel gått over, og skiftet de deler som trengs, servicer er tatt mm.
Der du ser en bod, med gjerde rundt og bruktbiler, er som regel bilen tatt inn for å settes rett ut for salg, uten at noen ting er gjort.
Etter mange merker synes jeg Toyota er den som yder mest når det gjelder garantier/reklamasjoner mm, Dette er min mening
Jeg jobber i enn anerkjent håndverkerbedrift. Vi sliter til tider spesielt med en del spesielle produkter, kjølemaskiner, varmepumper, osv. De tilfeller det oppstår reklamasjons saker så rydder vi med en gang opp mot kunde og tar kampen med leverandør parallelt.
Dette irriterer meg grenseløst at bilforhandlere har egne tolkninger av kjøpsloven og "avventer" saker som i utgangspunktet er reklamasjon for kunde...utfall fra leverandør. De blander de juridiske kortene på en kynisk måte mot kunde.. Det fremstiller seg selv kun som en budbringer uten ansvar.
Problemet er alltid grensesnittet privat og næringskjøp, samt balansering av risiko i forhandlerledd.
Bilen er en DS5. En bil jeg absolutt liker designet på og jeg hadde en DS3 som ble byttet inn mot denne. Den savner jeg!
Forhandleren har jo gitt meg et innløsningsalternativ. Men jeg synes ikke at jeg skal bære kosten fra jeg bytter inn bilen til de evnt får videresolgt denne og i samme moment "ta et verditap" på 20-30.000,- mer enn om jeg i utgangspunktet hadde fått en bil som virket 100%.
Og leasing selskapet Santander kan jeg ikke skryte mye av. Hverken i denne saken her hvor de nekter å mene noe, eller flere andre småting. Feks, jeg ville ha kvartalsregning for å slippe alle de "skjulte" gebyrene som faktura gebyr og termingebyr ( blir noen tusenlapper ekstra! ) De kunne godt sende kvartalsvis, men de regnet gebyrer for hver måned uansett! Har ikke sjekket dette videre opp mot noe lovverk, men det strider mot min logikk! Og å bruke E-faktura eller avtalegiro er noe det absolutt ikke vil ha noe av. Har leaset fra andre selskap uten at dette har vært et problem.
Forhandler har alltid stilt opp med lånebil i kurrant størrelse og form. De har også kommet opp på jobben med lånebil og hentet min for versteds besøk, så den biten er jeg godt fornøyd med.
Når og hvis bilen blir fikset, vil den bli solgt og jeg er ferdig med merket og forhandleren. Tar de til vettet og ser en kunde som har handlet 7 biler på 6 år som en verdifull kunde og gir meg en løsning som ikke koster meg de store oengene, kan det hende de fortsatt har en kunde som kommer igjen. Tiden vil vise.....
Jeg jobber i enn anerkjent håndverkerbedrift. Vi sliter til tider spesielt med en del spesielle produkter, kjølemaskiner, varmepumper, osv. De tilfeller det oppstår reklamasjons saker så rydder vi med en gang opp mot kunde og tar kampen med leverandør parallelt.
Dette irriterer meg grenseløst at bilforhandlere har egne tolkninger av kjøpsloven og "avventer" saker som i utgangspunktet er reklamasjon for kunde...utfall fra leverandør. De blander de juridiske kortene på en kynisk måte mot kunde.. Det fremstiller seg selv kun som en budbringer uten ansvar.
Problemet er alltid grensesnittet privat og næringskjøp, samt balansering av risiko i forhandlerledd.
Det er sånn det skal være. Hvilken avtale de har igjen videre er totalt uinteressant for deg som kunde. Slike avtaler trenger ei heller å ha samme utfall som kjøp som faller under forbrukerkjøpsloven. Man forholder seg til forhandler, og de skal igjen forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov når du som kunde reklamerer. Slik ansvarsfraskrivelse er rett og slett råtent gjort. Det er rett og slett en enkel måte å komme seg unna på hos flere.
.....jeg hadde en DS3 som ble byttet inn mot denne. Den savner jeg!.....
Vi har hatt vår DS3 nå i over 3 år og kjørt 68.000 km eneste feil så langt er et utvendig speil som låste seg i en posisjon. Byttet på garantien.
Jeg har hatt 60 biler hvorav 48 av merket Citroën og av disse 12 nye. Ikke hatt noe som helst å utsette på behandlingen jeg har fått angående de små sakene jeg har tatt opp innom garantidtiden.
Man kjøper bil for å bruke den, og ikke ha den på verksted. Du får nok retten på din side om du tar det videre, det er bare så synd det tar så mye tid og ressurser og få rett til tider.
Brukt biler er som regel gått over, og skiftet de deler som trengs, servicer er tatt mm.
Der du ser en bod, med gjerde rundt og bruktbiler, er som regel bilen tatt inn for å settes rett ut for salg, uten at noen ting er gjort.
Etter mange merker synes jeg Toyota er den som yder mest når det gjelder garantier/reklamasjoner mm,
Dette er min mening
De tilfeller det oppstår reklamasjons saker så rydder vi med en gang opp mot kunde og tar kampen med leverandør parallelt.
Dette irriterer meg grenseløst at bilforhandlere har egne tolkninger av kjøpsloven og "avventer" saker som i utgangspunktet er reklamasjon for kunde...utfall fra leverandør.
De blander de juridiske kortene på en kynisk måte mot kunde.. Det fremstiller seg selv kun som en budbringer uten ansvar.
Problemet er alltid grensesnittet privat og næringskjøp, samt balansering av risiko i forhandlerledd.
Forhandleren har jo gitt meg et innløsningsalternativ. Men jeg synes ikke at jeg skal bære kosten fra jeg bytter inn bilen til de evnt får videresolgt denne og i samme moment "ta et verditap" på 20-30.000,- mer enn om jeg i utgangspunktet hadde fått en bil som virket 100%.
Og leasing selskapet Santander kan jeg ikke skryte mye av. Hverken i denne saken her hvor de nekter å mene noe, eller flere andre småting. Feks, jeg ville ha kvartalsregning for å slippe alle de "skjulte" gebyrene som faktura gebyr og termingebyr ( blir noen tusenlapper ekstra! ) De kunne godt sende kvartalsvis, men de regnet gebyrer for hver måned uansett! Har ikke sjekket dette videre opp mot noe lovverk, men det strider mot min logikk! Og å bruke E-faktura eller avtalegiro er noe det absolutt ikke vil ha noe av. Har leaset fra andre selskap uten at dette har vært et problem.
Forhandler har alltid stilt opp med lånebil i kurrant størrelse og form. De har også kommet opp på jobben med lånebil og hentet min for versteds besøk, så den biten er jeg godt fornøyd med.
Når og hvis bilen blir fikset, vil den bli solgt og jeg er ferdig med merket og forhandleren. Tar de til vettet og ser en kunde som har handlet 7 biler på 6 år som en verdifull kunde og gir meg en løsning som ikke koster meg de store oengene, kan det hende de fortsatt har en kunde som kommer igjen. Tiden vil vise.....
Og ja, jeg har jo egentlig hatt utelukkende gode erfaringer med bilkjøp, forhandlere og verksted. Det er jo blitt 19 biler på 18 år
Det er sånn det skal være. Hvilken avtale de har igjen videre er totalt uinteressant for deg som kunde. Slike avtaler trenger ei heller å ha samme utfall som kjøp som faller under forbrukerkjøpsloven. Man forholder seg til forhandler, og de skal igjen forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov når du som kunde reklamerer. Slik ansvarsfraskrivelse er rett og slett råtent gjort. Det er rett og slett en enkel måte å komme seg unna på hos flere.
Vi har hatt vår DS3 nå i over 3 år og kjørt 68.000 km eneste feil så langt er et utvendig speil som låste seg i en posisjon. Byttet på garantien.
Jeg har hatt 60 biler hvorav 48 av merket Citroën og av disse 12 nye. Ikke hatt noe som helst å utsette på behandlingen jeg har fått angående de små sakene jeg har tatt opp innom garantidtiden.
Du får følge oss opp......
Egne prosjektfilmer på YouTube