Har aldri opplevd at spylinga fryser på ruta. Behovet for spyling er da heller ikke særlig stort ved kuldegrader. Hinna jeg plages av kommer også sommerstid.
Saltlaken som konstant ligger på veien i og rundt Oslo på vinteren gjør at jeg spyler absolutt mest på vinteren. Det er verst når det er nedbør for da saltes det mye og det som er på veiene blir til smørje.
Jeg har opplevd en slik frosthinne noen få ganger. Verst plaget har jeg vært med ganske kald bil (da er spylevesken i seg selv kald også) og temperaturfall mens man kjører ganske fort. Når dette skjer på E6 i morgenrushet så er det livsfarlig. Ruten blir til frostet glass i løpet av et sekund.
Nå bor jeg på vestsiden av Vestlandet, så det er sjeldent det blir så fryktelig kaldt her. Selv handler jeg det billigste jeg finner der og da, enten det er på Rema eller Biltema. Begge skal tåle -15. Jeg pleier å blande de ut 20-50% med vann, tar en _liten_ skvett med salmiakk, samt en liten _skvett_ med Zalo. Såpass lite at en knapt kjenner salmiakklukten innimellom spritlukten. Himla effektivt. Nå har jeg rett nok oppvarmede dyser på nåværende bil, men jeg har da gjort dette trikset i mange år på flere biler, uten noengang å ha opplevd problemer. Det jeg og har gjort på flere biler (men ikke nåværende, for der er det vondt å finne slangene), er å forlenge slangen som forsyner dysene med halvannen meter slange, og snurre denne rundt den øverste kjøleslangen til radiatoren. Resultatet er god og varm spylevæske, og DET er effektivt det ;D Spruter så dampen står rundt bilen. En tilsvarende løsning kunne en få ettermontert på Saab for noen år siden, det var der jeg hentet ideen fra. Funker som en kule 8)
Forøvrig har jeg ennå ikke sett noen negative effekter på bilen/lakken av å bruke salmiakk/zalo, forutsatt at man er forsiktig med mengden. Salmiakk er jo i utgangspunktet ikke noe sjakktrekk å sprøyte utover billakk vil jeg tro...
Ja, også glemte jeg godbiten: Jeg bruker "Aquapel" glassbehandling. Sjekk ut QMI. For min del er behandlingen på frontruten fremdeles helt fin, nesten som ny, påført i 2010.
Spyler man rett etter å ha startet kald bil: Iskaker på frontruta.
Litt kjøring i 50-60-sone først: Ingen problemer.
Jeg har opplevd en slik frosthinne noen få ganger. Verst plaget har jeg vært med ganske kald bil (da er spylevesken i seg selv kald også) og temperaturfall mens man kjører ganske fort. Når dette skjer på E6 i morgenrushet så er det livsfarlig. Ruten blir til frostet glass i løpet av et sekund.
Er det kaldere enn noen få kuldegrader saltes det ikke.
Pleier å blande ca 15-20% generelt, og 40-50% om vinteren. -Tallene fra databladet gjelder nok helst om bilen står i ro... ;)
Det skulle tilsi at jeg bruker i underkant av 100 liter i året. -Mesteparten i saltesesongen.. >
(og bilen går 10 000 i året, ikke 30..)
Det jeg og har gjort på flere biler (men ikke nåværende, for der er det vondt å finne slangene), er å forlenge slangen som forsyner dysene med halvannen meter slange, og snurre denne rundt den øverste kjøleslangen til radiatoren. Resultatet er god og varm spylevæske, og DET er effektivt det ;D Spruter så dampen står rundt bilen.
En tilsvarende løsning kunne en få ettermontert på Saab for noen år siden, det var der jeg hentet ideen fra. Funker som en kule 8)
Forøvrig har jeg ennå ikke sett noen negative effekter på bilen/lakken av å bruke salmiakk/zalo, forutsatt at man er forsiktig med mengden. Salmiakk er jo i utgangspunktet ikke noe sjakktrekk å sprøyte utover billakk vil jeg tro...
Biltema kom dårligst ut i en nylig test, så nysgjerrigheten førte til at forrige innkjøp ble gjort på Rema.