#11
 744     Verdens navle     0
Kjører ikke så ofte i 100km/t, men i lavere hastigheter er effekten i alle fall tydelig, særlig om man i tillegg har varmetråder i frontruta.

Spyler man rett etter å ha startet kald bil: Iskaker på frontruta.
Litt kjøring i 50-60-sone først: Ingen problemer.
Signatur

  (trådstarter)
   #12
 5,111     Sørnorge     0
Har aldri opplevd at spylinga fryser på ruta. Behovet for spyling er da heller ikke særlig stort ved kuldegrader. Hinna jeg plages av kommer også sommerstid.
   #13
 3,010     Akershus     0
Saltlaken som konstant ligger på veien i og rundt Oslo på vinteren gjør at jeg spyler absolutt mest på vinteren. Det er verst når det er nedbør for da saltes det mye og det som er på veiene blir til smørje.

Jeg har opplevd en slik frosthinne noen få ganger. Verst plaget har jeg vært med ganske kald bil (da er spylevesken i seg selv kald også) og temperaturfall mens man kjører ganske fort. Når dette skjer på E6 i morgenrushet så er det livsfarlig. Ruten blir til frostet glass i løpet av et sekund.
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Vinter og kuldegrader henger ikke så veldig godt sammen i oslo.
Er det kaldere enn noen få kuldegrader saltes det ikke.
   #16
 627     Bergen     0

Kanskje ikke så ille, men jeg antar man blander den litt sterkere. Spesielt på vinteren. Hva bruker du, theShadow, og hva er frysepunktet på da?

Edit: Databladet hadde info.
Når, prosent konsentrat, frysepunkt
Autumn / Summer 5 0
Mild Winter 10 -2
Winter 25 -9
Severe Conditions 50 -25
Extreme Winter 100 -65


Pleier å blande ca 15-20% generelt, og 40-50% om vinteren.  -Tallene fra databladet gjelder nok helst om bilen står i ro... ;) 


Det skulle tilsi at jeg bruker i underkant av 100 liter i året.  -Mesteparten i saltesesongen.. >Sad
(og bilen går 10 000 i året, ikke 30..)
   #17
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Nå bor jeg på vestsiden av Vestlandet, så det er sjeldent det blir så fryktelig kaldt her. Selv handler jeg det billigste jeg finner der og da, enten det er på Rema eller Biltema. Begge skal tåle -15. Jeg pleier å blande de ut 20-50% med vann, tar en _liten_ skvett med salmiakk, samt en liten _skvett_ med Zalo. Såpass lite at en knapt kjenner salmiakklukten innimellom spritlukten. Himla effektivt. Nå har jeg rett nok oppvarmede dyser på nåværende bil, men jeg har da gjort dette trikset i mange år på flere biler, uten noengang å ha opplevd problemer.
Det jeg og har gjort på flere biler (men ikke nåværende, for der er det vondt å finne slangene), er å forlenge slangen som forsyner dysene med halvannen meter slange, og snurre denne rundt den øverste kjøleslangen til radiatoren. Resultatet er god og varm spylevæske, og DET er effektivt det  ;D Spruter så dampen står rundt bilen.
En tilsvarende løsning kunne en få ettermontert på Saab for noen år siden, det var der jeg hentet ideen fra. Funker som en kule  8)

Forøvrig har jeg ennå ikke sett noen negative effekter på bilen/lakken av å bruke salmiakk/zalo, forutsatt at man er forsiktig med mengden. Salmiakk er jo i utgangspunktet ikke noe sjakktrekk å sprøyte utover billakk vil jeg tro...
Signatur

   #18
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Ja, også glemte jeg godbiten: Jeg bruker "Aquapel" glassbehandling. Sjekk ut QMI. For min del er behandlingen på frontruten fremdeles helt fin, nesten som ny, påført i 2010.
Signatur
   #19
 21,481     Enebolig     0
Jeg bruker Biltema, og kan ikke si at jeg har noe å klage på. Mulig det er fordi jeg aldri kjøper 100 kroners dunker.

Biltema kom dårligst ut i en nylig test, så nysgjerrigheten førte til at forrige innkjøp ble gjort på Rema.
   #20
 22,342     Akershus     0
Og hvordan var den? Trodde egentlig det meste av spylervæsken kom fra samme sted uansett.