#41
 1,519     Oslo     0
Siden alle synest det er så gøy å sammenligne med svenskene, så kan jeg opplyse om at svenskene har høyere skattetrykk enn i Norge, og ditto for Danmark. Biler er for øvrig enda dyrere i innkjøp i Danmark enn i Norge.

Om jeg må velge så er jeg ekstremt for å betale skatt over bilkjøp fremfor over lønnen min, siden jeg i stor grad selv kan velge hvor mye jeg betaler av førstnenvte. Jeg har ikke noe akutt behov for stor, tung bil med stor motor, og føleglig slipper jeg unna med et relativt sett lavt avigiftsnivå på bilkjøp sammenlignet med noen som bare MÅ ha f.eks en Porsche Cayenne for å kjøre til og fra butikken og en langtur til hytta i ny og ne.

   #43
 22,342     Akershus     0

En del av bilene våre burde nok vært byttet ut tidligere, men se f.eks. på Tyskland. Der byttes ikke bilene ut fordi de er slitne, miljøuvennlige, lite sikre eller noe sånt, der byttes de ut fordi bilprodusentene ikke skal gå konk.

Det der var syke greier. For meg så det ut som om det ble knust tusenvis med 10 år gamle fine biler som så ut å være miljøvennlige.
   #44
 1,519     Oslo     0
Om mellom annet den tyske bilskrotingen og hvorfor det ikke heeelt gikk som plalagt:
http://www.economist.com/node/14456887

(fun fact for de som ikke gidder å lese artikkelen: En Audi Q7 og Fiat 500 har ca like faste produksjonskostnader. Forskjellen i variable produksjonskostnader på de to er rundt 10.000 Euro). Dvs at om du bestiller Q7-en med sportsinteriør og litt annet stæsj så betaler du like mye for det ekstrautstyret som Volkswagen betaler for å bygge hele bilen.
   #45
 22,342     Akershus     0
Noe liknende sa de tre store på 50 tallet da de ble kritisert for å lage bensinslukerne sine.