Hvordan kan du si at man kjenner liten/ingen forskjell på om man drar rundt en motor med og uten plugger?? Kjenner du ingen forskjell så har du så lite komresjon at motoren ikke starter.
Men hva er bakgrunnen din for å benekte at det er motorens kompresjon som er årsak til at en vanlig bilmotor (bensin eller diesel) bremser bilens hastighet når gassen slippes?
Tilbake til det med energi.. Under kompresjon går en del av energien over fra bevegelsesenergi til varme. Denne energien får du ikke tilbake under dekomprimering. Mao inneholder dekomprimeringen mindre energi enn komprimeringen. Som tidligere nevn, hvis ikke hadde du vært nær en evighetsmaskin.. En bilmotor er langt fra det.
Du må heller ikke sammenligne et snekkedrev og et pinjongdrev, som du finner i bilens differensial.. Pinjongdrevet har ingen låsende egenskaper. Eneste sammenligningen er at begge overfører kraft i vinkel.
Poenget med og uten tennplugger er at du ikke kjenner forskjell. I en blindtest vil du ikke vite om det er plugger eller ikke. ( du vil det, men forskjellen er meget liten ) poenget er at kompresjon i seg selv ikke gir (nevneverdig) bidrag til bremsingen.
Jeg kjenner godt til omsetningsforholdet i en differensial. Imidlertid, denne er en konverter for dreiemoment, ikke for energiutveksling. I en bakhjulsdreven bil vil trolig diffen selv gi opphav til noe mer friksjonsbremsing ( varmgang) grunnet snekkedrevets selvlåsende egenskaper.
Joda, du kjenner STOR forskjell med eller uten plugger, ingen tvil om det! ;)
Tenkte forøvrig ikke på friksjon i diff og gear, men på utvekslingen. Motor snurrer fort rundt, hjula sakte. Når hjula drar rundt motoren ved slipp av gassen vil dette sett fra hjula sin side virke som et høyt gir, mao tungt.... Og tyngre blir det med gearkassa i et lavere gear.
Poenget med og uten tennplugger er at du ikke kjenner forskjell. I en blindtest vil du ikke vite om det er plugger eller ikke. ( du vil det, men forskjellen er meget liten ) poenget er at kompresjon i seg selv ikke gir (nevneverdig) bidrag til bremsingen.
Jeg kjenner godt til omsetningsforholdet i en differensial. Imidlertid, denne er en konverter for dreiemoment, ikke for energiutveksling. I en bakhjulsdreven bil vil trolig diffen selv gi opphav til noe mer friksjonsbremsing ( varmgang) grunnet snekkedrevets selvlåsende egenskaper.
Joda, du kjenner STOR forskjell med eller uten plugger, ingen tvil om det! ;)
Tenkte forøvrig ikke på friksjon i diff og gear, men på utvekslingen. Motor snurrer fort rundt, hjula sakte. Når hjula drar rundt motoren ved slipp av gassen vil dette sett fra hjula sin side virke som et høyt gir, mao tungt.... Og tyngre blir det med gearkassa i et lavere gear.
Bremser du med hjulbremsene, så blir bevegelsen omformet til varme. Flytter du hjulbremsen til mellomaksel via en 1:3 differensial, vil du da kunne utføre det samme bremsearbeidet med en brems som er 1/3så stor, eller en som varer 3 ganger så lenge? Differensialen er en momentomformer, ikke en energispiser. Bremsearbeidet, varmeutviklingen, er den samme.
Du må heller ikke sammenligne et snekkedrev og et pinjongdrev, som du finner i bilens differensial.. Pinjongdrevet har ingen låsende egenskaper. Eneste sammenligningen er at begge overfører kraft i vinkel.
Er uansett utenfor temaet. Er enig i at det er uklart hvor mye kronhjul/pinjong ev bremser i "revers".
Tilbake til det med energi.. Under kompresjon går en del av energien over fra bevegelsesenergi til varme. Denne energien får du ikke tilbake under dekomprimering. Mao inneholder dekomprimeringen mindre energi enn komprimeringen. Som tidligere nevn, hvis ikke hadde du vært nær en evighetsmaskin.. En bilmotor er langt fra det.
Enig i teorien, men tviler på relevansen som nevnt lenger opp. Tidsforskjellen mellom kompresjon som genererer varme og ekspansjonen som henter varme er meget kort. Det må være lite som rekker å forsvinne i kjølesystemet.
Videre, flere lenker hevder at diesel bremser dårligere enn bensin. De burde bremset likt om kompresjon var den vesenlige energiomsetteren.
Bremser du med hjulbremsene, så blir bevegelsen omformet til varme. Flytter du hjulbremsen til mellomaksel via en 1:3 differensial, vil du da kunne utføre det samme bremsearbeidet med en brems som er 1/3så stor, eller en som varer 3 ganger så lenge? Differensialen er en momentomformer, ikke en energispiser. Bremsearbeidet, varmeutviklingen, er den samme.
Men i vårt tilfelle skjer bremsearbeidet av motoren, som blir drevet med høyere omdreining gjennom diffen og et evt lavere gear. Bremsearbeidet (antall kompresjoner og varmeutviklingen) øker utvilsomt ved en høyere motorrotasjon. Derfor holder den igjen bilen fra å øke farten ned en bakke ved å skifte til et lavere gear.
Nei, bremsearbeidet endres ikke av diffen, like lite som at energiinnholdet endres i el-nettet om du kjører energien gjennom en transformator. Omvendt, du får ikke mer motorkraft levert til hjulene med en omgiring, men motoren får jobbe nærmere sitt konstruksjonsturtall.
Annet eksempel: sykler du opp bakken på høygir er det tungt så du nesten ikke klarer det, girer du ned, går det langsommere og lettere, dreiemomentet er tilpasset kroppen din, men arbeidet med å heve kropsvekten din til toppen av bakken er det samme.
Diffen forklarer ikke problemstillingen, hvordan fungerer motorbrems?
Snur du litt på sykkelhistorien, og bytter ut deg selv med bilmotor blir det som følger: I oppoverbakke, 5 gear er det tungt for motoren. I oppoverbakke, 1 gear er det lett for motoren. I nedoverbakke, 5 gear er det lett for hjulene å dra med seg motoren. I nedoverbakke, 1 gear er det tungt for hjulene å dra med seg motoren.
Men det er fremdeles kompresjonen som gjør at man får motorbrems. Graden av motorbrems bestemmes mere av hvilket gear du har bilen i, altså utvekslingsforholdet mellom motorens veivaksel og gearkassens utgående aksel.
Jeg tror motorbrems skyldes luftfriksjon grunnet luftpumping der det er tyngre å få luft gjennom en bensinmotor med lukket gasspjell og varmen luftes ut med eksosen, mens andre mener bremsing gjenfinnes som høyere kjølevannstemperatur.
Men hva er bakgrunnen din for å benekte at det er motorens kompresjon som er årsak til at en vanlig bilmotor (bensin eller diesel) bremser bilens hastighet når gassen slippes?
Tilbake til det med energi.. Under kompresjon går en del av energien over fra bevegelsesenergi til varme. Denne energien får du ikke tilbake under dekomprimering. Mao inneholder dekomprimeringen mindre energi enn komprimeringen. Som tidligere nevn, hvis ikke hadde du vært nær en evighetsmaskin.. En bilmotor er langt fra det.
Joda, du kjenner STOR forskjell med eller uten plugger, ingen tvil om det! ;)
Tenkte forøvrig ikke på friksjon i diff og gear, men på utvekslingen.
Motor snurrer fort rundt, hjula sakte. Når hjula drar rundt motoren ved slipp av gassen vil dette sett fra hjula sin side virke som et høyt gir, mao tungt....
Og tyngre blir det med gearkassa i et lavere gear.
Bremser du med hjulbremsene, så blir bevegelsen omformet til varme. Flytter du hjulbremsen til mellomaksel via en 1:3 differensial, vil du da kunne utføre det samme bremsearbeidet med en brems som er 1/3så stor, eller en som varer 3 ganger så lenge? Differensialen er en momentomformer, ikke en energispiser. Bremsearbeidet, varmeutviklingen, er den samme.
Er uansett utenfor temaet. Er enig i at det er uklart hvor mye kronhjul/pinjong ev bremser i "revers".
Enig i teorien, men tviler på relevansen som nevnt lenger opp. Tidsforskjellen mellom kompresjon som genererer varme og ekspansjonen som henter varme er meget kort. Det må være lite som rekker å forsvinne i kjølesystemet.
Videre, flere lenker hevder at diesel bremser dårligere enn bensin. De burde bremset likt om kompresjon var den vesenlige energiomsetteren.
Men i vårt tilfelle skjer bremsearbeidet av motoren, som blir drevet med høyere omdreining gjennom diffen og et evt lavere gear.
Bremsearbeidet (antall kompresjoner og varmeutviklingen) øker utvilsomt ved en høyere motorrotasjon.
Derfor holder den igjen bilen fra å øke farten ned en bakke ved å skifte til et lavere gear.
Annet eksempel: sykler du opp bakken på høygir er det tungt så du nesten ikke klarer det, girer du ned, går det langsommere og lettere, dreiemomentet er tilpasset kroppen din, men arbeidet med å heve kropsvekten din til toppen av bakken er det samme.
Diffen forklarer ikke problemstillingen, hvordan fungerer motorbrems?
I oppoverbakke, 5 gear er det tungt for motoren.
I oppoverbakke, 1 gear er det lett for motoren.
I nedoverbakke, 5 gear er det lett for hjulene å dra med seg motoren.
I nedoverbakke, 1 gear er det tungt for hjulene å dra med seg motoren.
Men det er fremdeles kompresjonen som gjør at man får motorbrems.
Graden av motorbrems bestemmes mere av hvilket gear du har bilen i, altså utvekslingsforholdet mellom motorens veivaksel og gearkassens utgående aksel.
Jeg tror motorbrems skyldes luftfriksjon grunnet luftpumping der det er tyngre å få luft gjennom en bensinmotor med lukket gasspjell og varmen luftes ut med eksosen, mens andre mener bremsing gjenfinnes som høyere kjølevannstemperatur.
Takk for meningsutveksling