1: Det er mange måter å se ting på. Tre småbarn vil i mitt hode si en 120% stilling, men det er meg da Nå vet jeg ganske lite om det å ha barn, men jeg håper ikke man får likt tilskudd for å være hjemme som å jobbe. Barnetrygden kommer uansett, men barnehagedekning håper jeg da kun gis til de som faktisk har barn i barnehage. Men poenget ditt er vel at "alle andre" klarer det via barnehage og SFO, og jeg er nok enig. Man trenger ikke klage hvertfall.
2: Jeg er også redd for at dette med "miljøvennlige biler" er en bløff. Vi ser jo hva de har gjort med glødepæren, det er ene og alene resultatet av en politiker som har snappet opp et tall på antall sparte watt. Få fagfolk kan ha blitt konsultert i denne forbindelse.
3: Inntil videre mener staten at det er mer miljøvennlig å kjøpe en ny bil. Og hvis de da skal straffe mannen i gata, så forventer jeg at de legger forholdene til rette for at folk flest også kan kjøpe den miljøvennlige bilen. Det er flest av folk flest, det burde man kunne bli enig om Og med 25 mill i statlige utgifter pr døsulykke, så burde det være mulig å se avkastningen.
1: Poenget mitt er at folk med alminnelige lønner ikke kan, bør eller skal ha råd til alt. At hun jeg prater om er hjemme med ett og to av barna sine alt etter hvem som er i barnehage (sistemann på går på skole) og jobber bittelitt i tillegg er helt flott for henne og barna. Men man kan jo ikke forvente å ha råd til en ny bil!
2: Helt enig. Dette er en KATASTROFE for miljøet. Men bra for investorers lommebøker..
3: Så på en eller annen link i tråden.. Golf Bluemotion kom veldig bra ut avgiftsmessig! Og den er jo saktens miljøvennlig? Ikke at 34% avgifter er LITE, men lite i forhold til mange andre biler
For å dra diskusjonen litt videre vil jeg også påstå at
* alle i jobb har råd til ny bil. Men ikke om vedkommende har 3mill i huslån. Prioriteringer. * alle i jobb og med et fornuftig priset husvære har råd til ny bil. Men det er ikke sikkert at det er bilen man har LYST på.
Jeg brukte nettopp 80000 på en alt for gammel Volvo som har gått alt for langt. Dette var en prioritering fordi jeg er entusiast. Hadde jeg dublet beløpet kunne jeg kjøpt en NY bil! Men den hadde sikkert hatt 100 hester mindre, gått på feil drivstoff, vært to meter kortere og hadde sikkert hatt absolutt mangel på ekstrautstyr. Prioriteringer ;D
For at det hele ikke skal bli en digresjon så må det understrekes at du får kjøpe nye biler til under 200000. Men dette er sparebøsser. Folk vil gjerne ha det største, raskeste og beste. Og når de ikke har råd til dette så klager de vilt.
Ivar: Support81: Jeg tror ikke du har lest tråden i sin helhet. Det er ikke snakk om å kun øke vrakpanten. Det er også snakk om å redusere avgiftene på ny bil gradvis. Og det er svært sjelden at de som vraker en bil kjøper en splitter ny en. Poenget er at alle vil rykke et hakk frem i køen.
Vilken kø? Ikke vet jeg hva du driver med til daglig, men selv har jeg drevet med bil på jobb og hobby Vrakpanten er ikke til for å lokke deg til å kaste bilen, den er der for å ungå at du bare slenger den fra deg i myra eller på skogen når du er lei den. 1500,- er nok til at folk velger å kaste bilen på høggeren fremfor i myra, det er også nok til at du kan ringe en opphugger å få den fjernet for vrakpanten, det finnes derfor ingen grunn til at bilvrakene skal samle seg opp rundt omring i hagene til folk.
Mens jeg drev dette "gjør det selv verkstedet" så var det mange nok med dårlig råd som var der å skrudde kjenner det jo for pokker på kroppen daglig, folk koomer til meg stadighet å lurer på gamle inbyttebiler med skilt som holder ett år eller noe. Det finnes faktisk folk som ikke har råd til en ti år gammel bil engang og som derfor tar til takke med det rimeligste de kan få tak i og det er 1500,- Så mitt syn er at vrakpanten ikke har en dritt å gjøre for hvor mange bilvrak du finner langs veien, det er heller avgiftsreduksjoner på fornuftige biler og heller oppjustere store bensinslukere eller som enkelte her mener, legg avgiften inn i drivstoffet.
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Jeg er også for et system som fordrer sikkerhet og miljøbesparelse. Jeg tror ikke måten å gjøre det på er ved å øke vrakpanten og senke nybilavgiften. Det kan heller løses ved å la avgiften speile miljøavtrykket, både ved kjøp og bruk. I tillegg kan det pålegges at alle nye biler skal ha et vist nivå av sikkerhetsutstyr.
Ivar: Hverken du eller jeg (vil jeg tro) sitter og omfordeler pengene i statsbudsjettet. Men å si at såkalte trygdepenger hovedsaklig kommer fra bilavgifter er å trekke det langt. Derfor snudde jeg saken helt rundt til at det er mine tidligere innbetalte penger som brukes. Hvis du ikke fikk det med deg, så betaler jeg vanlig skatt med glede.
Lat oss halde oss til fakta. Eg sa ikkje at "trygdepenger hovudsaklig kommer fra bilavgifter". Eg sa bilavgiftene i hovudsak er fiskale avgifter. Det vil seie at dei (i hovudsak) går i den store samleposten "Skattar og avgifter frå fastlands-Noreg", som det heiter i statsbudsjettet. Desse vert brukte til å dekkje utgifter - utan samanheng med kvar dei kom frå. Det stemmer at vi betalar særskilt trygdeavgift som ein del av skatten - og denne må vi kunne seie går til trygdeutbetalingar. I statsbudsjettet 2011 er det 229,8 mrd. inn, medan trygdeutbetalingane er 326,3 mrd. Altså er ca. 100 mrd henta frå andre inntekter, inkludert avgifter på bil, bensin m.m. (som er 31,3 mrd). Vi kunne sikkert setje opp eit reknestykke for kor stor prosent at bilavgiftene som gjekk til trygd. For ordens skuld: overføringar til helseforetak og kommuner er ikkje med i nokon av desse tala, heller ikkje kommunal skatt og tenesteyting. og for ordens skuld 2: nei, du har rett - eg fordeler ikkje slike pengar.
Men du er nå flink til å komme med eksakte tall Alt i alt er vi med andre ord enige.
Support81 etterlyser hvilken kø, det står nevnt tidligere i tråden. Men for å ta det en gang til. Ved økt vrakpant og gradvis senking av avgiftene, så vil bilparken fornyes fortere. Det som i dag kalles vrak (1500kr) vil om noen år kanskje være det vi forbinder med en 10 000 kr bil i dag. Utover det har jeg ganske så nøye forklart at 1500 kr ER nok til at folk heller leverer bilen enn å sette den på et jorde.
Jeg kommer snart inn under gruppen som ikke har råd til noe annet enn en 1500 kr bil, den andre ser jeg ingenting til siden samboeren bruker den. Mulig vi må selge den også, det vil tiden vise. Men jeg står for mine meninger likevel. Alt under 5K på finn.no er i hovedsak delbiler eller med mangler som må ordnes.
At du vet mye om biler tviler jeg ikke på, men det må da være en grunn til at verdens rikeste land har Europas eldste bilpark. Man må jo kunne sette fingeren på noe? Er vi så utrolig mye mer gniene enn albanere og polakker? Jeg klarer ikke å se at jeg kan ta så fryktelig feil når fakta er så tydelig.
Presidenten: Det er mulig jeg er for kravstor. Jeg har litt under 400K i året, dvs at jeg får knappe 1,6 mill i lån, og minus studiegjeld (som slettes ikke er uvanlig) er vi nede på 1,3 mill. Og da ligger man på grensen. Hva koster en grei leilighet eller hus i en middels stor by der familie og venner bor? Da er 200K ganske mye penger når man har fått seg bolig, som helst skal være miljøvennlig den også. Og med lån på fire ganger inntekten, så er det ikke rare greiene man har igjen til drivstoff.
Men man kan jo være to om saken også, men sånt blir det fort barn av. Da vil jeg også si at man bør ha plass til en koffert bak i bilen.
At man må prioritere er det ingen tvil om. Men folk har vel forskjellige meninger om hvilken standard nordmenn skal ha. Det som er helt sikkert er at det blir meg og ikke Stordalen som må betale mest for å passere Oslo dersom forslaget blir vedtatt.
Siste redigering: Sunday, January 23, 2011 3:11:28 AM av sOPp
* alle i jobb har råd til ny bil. Men ikke om vedkommende har 3mill i huslån. Prioriteringer.
Jeg er i jobb. Jeg har ikke 3MNOK i huslån (jeg har vel, eh, rundt 2.5x årsinntekt i lån (alle lån samlet) -- ikke lite, men langt i fra skremmende og godt innenfor sikkerhetsmarginer på alle mulige kalkulatorer). Jeg har ikke barn (eller andre opplagte store langtidsutgifter). Jeg har ikke råd til en ny bil.
Hvorfor ikke? Vel, Golf blue motion ble nevnt.
La oss anta at bilen koster 250'000NOK. Dette betyr et billån. La oss si 6% over 10 år. Siden det er en splitter ny bil, er full kasko et opplagt krav. Jeg er riktignok ikke 18, men jeg har ikke førerkort, så om jeg skaffer meg det i morgen, får jeg ingen bonus for lang og ulykkefri karriere (jeg er heller ikke en husmor på 50, så forsikringsselskapene kommer til å straffe meg litt ekstra).
Det første året vil jeg da betale:
* 15'000NOK i billån*renter* * 25'000NOK i billån*nedbetaling* * 250'000NOK/12 (forventet levetid i år) == 20833NOK i verditap * ca. 20'000NOK i kasko (postbanken sier ca. 26'000NOK, men jeg rundet nedover fra golf 1.5).
... altså rundt 80'000NOK før jeg har kjørt en kilometer[1]. I tillegg kommer service, bensin, vinterdekk, ytterligere vedlikehold (selv om en ny bil ikke trenger service med en gang, må man legge av pengene til det med en gang for å ha det når det først skjer), garasjeplass. Jeg må altså betale[2] 6'736NOK før jeg har kjørt en kilometer hver måned. Det kan tenkes at dersom jeg dropper ferie, spiser nudler, kjøper klær på freetex og satser på å ikke trenge kostbar tannpleie, så vil jeg kunne bære kostnaden av en slik nybil. Men det blir ikke Festool på meg på veldig lenge da :)
Jeg har i sin tid regnet litt på dette (testen da var en Toyota IQ eller Aygo -- ikke akkurat Ferrari, hva?) og fant ut at det eneste lure var å kjøpe en sliten og gammel ikke rustet japansk bil (toyota corolla, nissan primera elns) som har 2 år igjen til neste EU-kontroll for 15'000NOK og kjøre den ihjel på 2 år. *Det* har jeg råd til.
[1] ja, jeg burde trekke fra rentene på skatten, slik at den egentlige kostnaden blir lavere (15000*0.28 == 4200NOK lavere, om jeg ikke tar feil) [2] ja, verdiforringelse er også en betaling, og den er egentlig ikke-lineær, slik at det 1. året blir enda dyrere, men la oss se bort fra det for enkelthets skyld.
For at det hele ikke skal bli en digresjon så må det understrekes at du får kjøpe nye biler til under 200000. Men dette er sparebøsser. Folk vil gjerne ha det største, raskeste og beste. Og når de ikke har råd til dette så klager de vilt.
Golf blue motion kan umulig sies å være størst eller raskest, vel?
* 15'000NOK i billån*renter* * 25'000NOK i billån*nedbetaling* * 250'000NOK/12 (forventet levetid i år) == 20833NOK i verditap * ca. 20'000NOK i kasko (postbanken sier ca. 26'000NOK, men jeg rundet nedover fra golf 1.5).
... altså rundt 80'000NOK før jeg har kjørt en kilometer[1].
Du verden, skjønner du føler det blir dyrt når du kalkulerer med å betale to ganger... Du kan ikke regne både nedbetaling og verditap sammen slik du gjør (verditap er heller ingen betaling, men en kostnad). Om man skal bruke din kalkyle har du etter tolv år (som du har valgt som nedskrivingstid) betalt 500000 for bilen + renter på lånet. Altså 250.000 betalt for bil + 250.000 i verditap + rentene... Du skjønner vel at dette er feil?
Verditap er hele kostnaden på bilen, og "betales" ikke før den blir realisert enten ved videresalg eller vraking. Du jan ikke regne både nedbetalig på lånet og verditapet samtidig når du beregner hva det vil koste deg...
Det regnestykket der er så fælt at ingen skulle hatt råd til bil! ;D
Renter og avdrag? Greit. Men du legger vel ikke ut for verditapet som tidligere antydet? Dette er smellen når du selger/vraker bilen. Dessuten varer en bil mer en TOLV år. Biler i Norge lever i snitt langt lengre. Min nyeste bil er fyller fjorten i år.
En annen sak er det at folk du føler bør ha en ny bil, som regel har både lappen og en grei opparbeidet bonus. Folk som akkurat har fått lappen bør vel strengt tatt ikke ha en ny bil da den har meget lett for å bli noe bulkete. Kommer vel til å få skjenn for å ha sagt dette, men det er nå min mening.
1:
Poenget mitt er at folk med alminnelige lønner ikke kan, bør eller skal ha råd til alt. At hun jeg prater om er hjemme med ett og to av barna sine alt etter hvem som er i barnehage (sistemann på går på skole) og jobber bittelitt i tillegg er helt flott for henne og barna. Men man kan jo ikke forvente å ha råd til en ny bil!
2:
Helt enig. Dette er en KATASTROFE for miljøet. Men bra for investorers lommebøker..
3:
Så på en eller annen link i tråden.. Golf Bluemotion kom veldig bra ut avgiftsmessig! Og den er jo saktens miljøvennlig? Ikke at 34% avgifter er LITE, men lite i forhold til mange andre biler
* alle i jobb har råd til ny bil. Men ikke om vedkommende har 3mill i huslån. Prioriteringer.
* alle i jobb og med et fornuftig priset husvære har råd til ny bil. Men det er ikke sikkert at det er bilen man har LYST på.
Jeg brukte nettopp 80000 på en alt for gammel Volvo som har gått alt for langt. Dette var en prioritering fordi jeg er entusiast. Hadde jeg dublet beløpet kunne jeg kjøpt en NY bil! Men den hadde sikkert hatt 100 hester mindre, gått på feil drivstoff, vært to meter kortere og hadde sikkert hatt absolutt mangel på ekstrautstyr. Prioriteringer ;D
For at det hele ikke skal bli en digresjon så må det understrekes at du får kjøpe nye biler til under 200000. Men dette er sparebøsser. Folk vil gjerne ha det største, raskeste og beste. Og når de ikke har råd til dette så klager de vilt.
Vilken kø?
Ikke vet jeg hva du driver med til daglig, men selv har jeg drevet med bil på jobb og hobby
Vrakpanten er ikke til for å lokke deg til å kaste bilen, den er der for å ungå at du bare slenger den fra deg i myra eller på skogen når du er lei den.
1500,- er nok til at folk velger å kaste bilen på høggeren fremfor i myra, det er også nok til at du kan ringe en opphugger å få den fjernet for vrakpanten, det finnes derfor ingen grunn til at bilvrakene skal samle seg opp rundt omring i hagene til folk.
Mens jeg drev dette "gjør det selv verkstedet" så var det mange nok med dårlig råd som var der å skrudde
kjenner det jo for pokker på kroppen daglig, folk koomer til meg stadighet å lurer på gamle inbyttebiler med skilt som holder ett år eller noe. Det finnes faktisk folk som ikke har råd til en ti år gammel bil engang og som derfor tar til takke med det rimeligste de kan få tak i og det er 1500,-
Så mitt syn er at vrakpanten ikke har en dritt å gjøre for hvor mange bilvrak du finner langs veien, det er heller avgiftsreduksjoner på fornuftige biler og heller oppjustere store bensinslukere eller som enkelte her mener, legg avgiften inn i drivstoffet.
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Lat oss halde oss til fakta. Eg sa ikkje at "trygdepenger hovudsaklig kommer fra bilavgifter". Eg sa bilavgiftene i hovudsak er fiskale avgifter. Det vil seie at dei (i hovudsak) går i den store samleposten "Skattar og avgifter frå fastlands-Noreg", som det heiter i statsbudsjettet. Desse vert brukte til å dekkje utgifter - utan samanheng med kvar dei kom frå. Det stemmer at vi betalar særskilt trygdeavgift som ein del av skatten - og denne må vi kunne seie går til trygdeutbetalingar. I statsbudsjettet 2011 er det 229,8 mrd. inn, medan trygdeutbetalingane er 326,3 mrd. Altså er ca. 100 mrd henta frå andre inntekter, inkludert avgifter på bil, bensin m.m. (som er 31,3 mrd). Vi kunne sikkert setje opp eit reknestykke for kor stor prosent at bilavgiftene som gjekk til trygd.
For ordens skuld: overføringar til helseforetak og kommuner er ikkje med i nokon av desse tala, heller ikkje kommunal skatt og tenesteyting.
og for ordens skuld 2: nei, du har rett - eg fordeler ikkje slike pengar.
Support81 etterlyser hvilken kø, det står nevnt tidligere i tråden. Men for å ta det en gang til. Ved økt vrakpant og gradvis senking av avgiftene, så vil bilparken fornyes fortere. Det som i dag kalles vrak (1500kr) vil om noen år kanskje være det vi forbinder med en 10 000 kr bil i dag. Utover det har jeg ganske så nøye forklart at 1500 kr ER nok til at folk heller leverer bilen enn å sette den på et jorde.
Jeg kommer snart inn under gruppen som ikke har råd til noe annet enn en 1500 kr bil, den andre ser jeg ingenting til siden samboeren bruker den. Mulig vi må selge den også, det vil tiden vise. Men jeg står for mine meninger likevel. Alt under 5K på finn.no er i hovedsak delbiler eller med mangler som må ordnes.
At du vet mye om biler tviler jeg ikke på, men det må da være en grunn til at verdens rikeste land har Europas eldste bilpark. Man må jo kunne sette fingeren på noe? Er vi så utrolig mye mer gniene enn albanere og polakker? Jeg klarer ikke å se at jeg kan ta så fryktelig feil når fakta er så tydelig.
Presidenten: Det er mulig jeg er for kravstor. Jeg har litt under 400K i året, dvs at jeg får knappe 1,6 mill i lån, og minus studiegjeld (som slettes ikke er uvanlig) er vi nede på 1,3 mill. Og da ligger man på grensen. Hva koster en grei leilighet eller hus i en middels stor by der familie og venner bor? Da er 200K ganske mye penger når man har fått seg bolig, som helst skal være miljøvennlig den også. Og med lån på fire ganger inntekten, så er det ikke rare greiene man har igjen til drivstoff.
Men man kan jo være to om saken også, men sånt blir det fort barn av. Da vil jeg også si at man bør ha plass til en koffert bak i bilen.
At man må prioritere er det ingen tvil om. Men folk har vel forskjellige meninger om hvilken standard nordmenn skal ha. Det som er helt sikkert er at det blir meg og ikke Stordalen som må betale mest for å passere Oslo dersom forslaget blir vedtatt.
Jeg er i jobb. Jeg har ikke 3MNOK i huslån (jeg har vel, eh, rundt 2.5x årsinntekt i lån (alle lån samlet) -- ikke lite, men langt i fra skremmende og godt innenfor sikkerhetsmarginer på alle mulige kalkulatorer). Jeg har ikke barn (eller andre opplagte store langtidsutgifter). Jeg har ikke råd til en ny bil.
Hvorfor ikke? Vel, Golf blue motion ble nevnt.
La oss anta at bilen koster 250'000NOK. Dette betyr et billån. La oss si 6% over 10 år. Siden det er en splitter ny bil, er full kasko et opplagt krav. Jeg er riktignok ikke 18, men jeg har ikke førerkort, så om jeg skaffer meg det i morgen, får jeg ingen bonus for lang og ulykkefri karriere (jeg er heller ikke en husmor på 50, så forsikringsselskapene kommer til å straffe meg litt ekstra).
Det første året vil jeg da betale:
* 15'000NOK i billån*renter*
* 25'000NOK i billån*nedbetaling*
* 250'000NOK/12 (forventet levetid i år) == 20833NOK i verditap
* ca. 20'000NOK i kasko (postbanken sier ca. 26'000NOK, men jeg rundet nedover fra golf 1.5).
... altså rundt 80'000NOK før jeg har kjørt en kilometer[1]. I tillegg kommer service, bensin, vinterdekk, ytterligere vedlikehold (selv om en ny bil ikke trenger service med en gang, må man legge av pengene til det med en gang for å ha det når det først skjer), garasjeplass. Jeg må altså betale[2] 6'736NOK før jeg har kjørt en kilometer hver måned. Det kan tenkes at dersom jeg dropper ferie, spiser nudler, kjøper klær på freetex og satser på å ikke trenge kostbar tannpleie, så vil jeg kunne bære kostnaden av en slik nybil. Men det blir ikke Festool på meg på veldig lenge da :)
Jeg har i sin tid regnet litt på dette (testen da var en Toyota IQ eller Aygo -- ikke akkurat Ferrari, hva?) og fant ut at det eneste lure var å kjøpe en sliten og gammel ikke rustet japansk bil (toyota corolla, nissan primera elns) som har 2 år igjen til neste EU-kontroll for 15'000NOK og kjøre den ihjel på 2 år. *Det* har jeg råd til.
[1] ja, jeg burde trekke fra rentene på skatten, slik at den egentlige kostnaden blir lavere (15000*0.28 == 4200NOK lavere, om jeg ikke tar feil)
[2] ja, verdiforringelse er også en betaling, og den er egentlig ikke-lineær, slik at det 1. året blir enda dyrere, men la oss se bort fra det for enkelthets skyld.
Golf blue motion kan umulig sies å være størst eller raskest, vel?
Du verden, skjønner du føler det blir dyrt når du kalkulerer med å betale to ganger... Du kan ikke regne både nedbetaling og verditap sammen slik du gjør (verditap er heller ingen betaling, men en kostnad). Om man skal bruke din kalkyle har du etter tolv år (som du har valgt som nedskrivingstid) betalt 500000 for bilen + renter på lånet. Altså 250.000 betalt for bil + 250.000 i verditap + rentene... Du skjønner vel at dette er feil?
Verditap er hele kostnaden på bilen, og "betales" ikke før den blir realisert enten ved videresalg eller vraking. Du jan ikke regne både nedbetalig på lånet og verditapet samtidig når du beregner hva det vil koste deg...
Renter og avdrag? Greit. Men du legger vel ikke ut for verditapet som tidligere antydet? Dette er smellen når du selger/vraker bilen. Dessuten varer en bil mer en TOLV år. Biler i Norge lever i snitt langt lengre. Min nyeste bil er fyller fjorten i år.
En annen sak er det at folk du føler bør ha en ny bil, som regel har både lappen og en grei opparbeidet bonus. Folk som akkurat har fått lappen bør vel strengt tatt ikke ha en ny bil da den har meget lett for å bli noe bulkete. Kommer vel til å få skjenn for å ha sagt dette, men det er nå min mening.