Tenker du på veien mellom Warsawa og Krakow? Den er gammel, men bedre enn hva vi hadde i Norge på dn tiden. Da jeg var der var veien ihjelkjørt og dårlig vedlikeholdt. De nye motorveiene er bra.
Kjørte til Polen i sommer og veien er enda verre nå. Noe som er rart for veien ut av Krakow er nydelig autobahn. Uansett, alt er ikke blomster i Polen heller. Veiene er EU-sponset for å legge til rette for frakt mellom og gjennom land. Landet selv har ikke økonomi til å pusse opp infrastrukturen så kjapt.
Å sammenligne veier i land funker ikke når Norge sammenlignes med land nede på kontinentet. Land å sammenligne med ville være Sverige og Finland, men i de landene så flytter populasjonen sørover. Mindre vei i nord å vedlikeholde. Ikke har de så mye fjell å sprenge seg gjennom heller. Det er helt naturlig at vei er en mye større kostnad i Norge. Vi kan vel se på det som prisen for så mye naturresurser.
Tilbake til tema: Dette må bilister være med å dekke. Derfor store avgifter. Det har ikke jeg problemer med. Jeg synes dog bilparken kunne vært pusset opp ved å stimulere forbrukere til å kjøpe fornuftige biler (miljøvennlige og sikre).
Greit nok at det muligens er dyrere å bygge vei i Norge kontra Sverige. Det jeg alltid spør meg selv når noe skal investeres på jobben er; vil dette lønne seg? Og om det lønner seg, hvor langt er eventuelt tidsaspektet.
Såvidt jeg forstår er det ekstremt lønnsomt for AS Norge å bygge dobbel vei med midtdeler. Da kan jeg ikke med beste vilje ikke se hvorfor dette ikke blir gjort brennkjapt? Penga er der. Det blir ikke billigere senere. Vi trenger ikke engang heve skattene for å gjøre det. Besparelsen i tapte liv og skader finansierer det jo selv.
Du får i pose og sekk hvis investering gir innsparing som 912R nevner. Men om pengene er der vet jeg ikke. Veiutbygging tas av statsbudsjettet og større oppgradering tar mange år. Ikke bare å flytte penger fra helsevesen til veiutbygging når veien ikke er ferdig før om ti år.
Nå har det blitt sånn at en nyutdannet maskinfører på anlegg skal ha en halv mill i årslønn og enda er det slik at de syter. Om staten setter i gang for mange vegprosjeker så sviver lønningene i taket og vi kommer dårlig ut av det. Staten har penger men norsk økonomi tåler ikke at de settes for raskt i sirkulasjon.
Pengene er der, det er det ingen tvil om. I dag velger vi å plasse overskytende midler i eiendomsmasse i London blant annet. Om dette er bedre økonomi enn å forbedre infrastruktur "billig" i dag enn "dyrere" om 20 år vet jeg ikke. Men om økonomien er like god som London investeringen har vi uansett fordelen av tragediene som ulykkene medfører. Ser utfordringen med inflasjonen. Så slike prosjekter bør og gjøres vel normalt i tider med lavkonjuktur. Og det har til og med Norge innimellom. Allikevel er det ikke bred politisk enighet om at dette er viktig å få gjort?? I stedet foreslår man fotobokser!!?? Når brydde pille/promille/suicide/19 års rallyførere med solbriller/senile/trailere med sommerdekk på isholke seg om fotobokser?
E18 gjennom nordre Vestfold er et ubestridelig eksempel på hva som er nødvedig. Der ble alt forsøkt; bedre midtskiller, fotobokser, spesialasfalt, parkerte politibiler, økt patruljefrekvens med uniformert bil, nedsatt fartsgrense, Hele det arsenalet som ikke virker. Og til dere som hardnakket påstår at dagens fysiske midtdelere virker, få opp øynene og se hva som skjer på strekningen etter der midtdelerne står. Midtdelere bare flytter ulykkene.
Etter at det kom motoveg med fire felt og mange meter mellom de to kjøreretningene så hokus pokus filliokus, dødulykkene og ulykkende med alvorlige skader dalte til et snitt på nærmere null i året. Enda hastigheten steg fra 60-70 til at de fleste ligger rundt 100 og ofte om sommeren durer trafikken jevnt i 130 km/t.
Så hva som skal til for å bli kvitt ulykkene det vet vi.
Nå har det blitt sånn at en nyutdannet maskinfører på anlegg skal ha en halv mill i årslønn og enda er det slik at de syter. Om staten setter i gang for mange vegprosjeker så sviver lønningene i taket og vi kommer dårlig ut av det. Staten har penger men norsk økonomi tåler ikke at de settes for raskt i sirkulasjon.
Det er bare å la utlendingene gjøre det. Nok arbeidsledige spajoler, grekere, irer og islendinger til å bygge skiten ila noen år.
Fire felts motorvei mellom Grimstad-Kristiansand ble bygget av ett tyskt firma for et par år siden En flott vei som ble ferdig på rekkordtid og med ett annbud som var langt under de norske :)
Problemet var jo bare det at det er stooor forskjell på å bygge vei i Norge og Tyskland. De kom her med maskiner som ikke alltid var brukenes, glemte jo helt å tenke på telehiv og alle de forskjellige fjell og steinsortene som finnes, kunne gi visse problemer med tunellbygging. Enden på visa var at det tyske firmaet gikk konkurs og veien er som en berg og dalbane å kjøre på når vinter og tele setter inn :-\
Signatur
Jobbet som bilmekaniker, biloppretter, overflatebehandler, industrirørlegger og trailersjåfør ++++ Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Dette med tele føler jeg er relatert til en liten strekning av veien med spesielle forhold, resten skal visstnok jevne seg når det siste laget med asfalt legges. Men joda, jeg haddde ikke tatt motorsykkel gjennom den tunnellen :D
Men prosjektet er i seg selv et bevis på hvor vanskelig det er å lage veier i Norge. Og Sørlandet er da ikke det verste stedet heller. De bommet så på pris at landet har vel ikke sett maken før, men de fikk veien ferdig på rekordtid. Riktignok med et par dødsfall, men det tror jeg de regnet med :P
Men veien synes jeg er flott hvis det siste asfaltlaget jevner ut litt.
Å sammenligne veier i land funker ikke når Norge sammenlignes med land nede på kontinentet. Land å sammenligne med ville være Sverige og Finland, men i de landene så flytter populasjonen sørover. Mindre vei i nord å vedlikeholde. Ikke har de så mye fjell å sprenge seg gjennom heller. Det er helt naturlig at vei er en mye større kostnad i Norge. Vi kan vel se på det som prisen for så mye naturresurser.
Tilbake til tema: Dette må bilister være med å dekke. Derfor store avgifter. Det har ikke jeg problemer med. Jeg synes dog bilparken kunne vært pusset opp ved å stimulere forbrukere til å kjøpe fornuftige biler (miljøvennlige og sikre).
Miljøvennlig: VW-Lupo. (trelitersbilen som ikke blir solgt i Norge fordi ingen vil ha en ordentlig miljøvennlig bil.)
Sikker: Scania.
Det jeg alltid spør meg selv når noe skal investeres på jobben er; vil dette lønne seg?
Og om det lønner seg, hvor langt er eventuelt tidsaspektet.
Såvidt jeg forstår er det ekstremt lønnsomt for AS Norge å bygge dobbel vei med midtdeler. Da kan jeg ikke med beste vilje ikke se hvorfor dette ikke blir gjort brennkjapt?
Penga er der. Det blir ikke billigere senere. Vi trenger ikke engang heve skattene for å gjøre det. Besparelsen i tapte liv og skader finansierer det jo selv.
Om staten setter i gang for mange vegprosjeker så sviver lønningene i taket og vi kommer dårlig ut av det. Staten har penger men norsk økonomi tåler ikke at de settes for raskt i sirkulasjon.
Ser utfordringen med inflasjonen. Så slike prosjekter bør og gjøres vel normalt i tider med lavkonjuktur. Og det har til og med Norge innimellom.
Allikevel er det ikke bred politisk enighet om at dette er viktig å få gjort??
I stedet foreslår man fotobokser!!?? Når brydde pille/promille/suicide/19 års rallyførere med solbriller/senile/trailere med sommerdekk på isholke seg om fotobokser?
Etter at det kom motoveg med fire felt og mange meter mellom de to kjøreretningene så hokus pokus filliokus, dødulykkene og ulykkende med alvorlige skader dalte til et snitt på nærmere null i året. Enda hastigheten steg fra 60-70 til at de fleste ligger rundt 100 og ofte om sommeren durer trafikken jevnt i 130 km/t.
Så hva som skal til for å bli kvitt ulykkene det vet vi.
Det er bare å la utlendingene gjøre det. Nok arbeidsledige spajoler, grekere, irer og islendinger til å bygge skiten ila noen år.
En flott vei som ble ferdig på rekkordtid og med ett annbud som var langt under de norske :)
Problemet var jo bare det at det er stooor forskjell på å bygge vei i Norge og Tyskland.
De kom her med maskiner som ikke alltid var brukenes, glemte jo helt å tenke på telehiv og alle de forskjellige fjell og steinsortene som finnes, kunne gi visse problemer med tunellbygging.
Enden på visa var at det tyske firmaet gikk konkurs og veien er som en berg og dalbane å kjøre på når vinter og tele setter inn :-\
Mesterbrev i synsing med lokalt mesterskap i pissprat og ellers verdensmester i alt som har med alt å gjøre
Men prosjektet er i seg selv et bevis på hvor vanskelig det er å lage veier i Norge. Og Sørlandet er da ikke det verste stedet heller. De bommet så på pris at landet har vel ikke sett maken før, men de fikk veien ferdig på rekordtid. Riktignok med et par dødsfall, men det tror jeg de regnet med :P
Men veien synes jeg er flott hvis det siste asfaltlaget jevner ut litt.