Hvorfor trykktester du ikke systemet som beskrevet i verkstedhåndboken? Det du holder på med er ikke så veldig smart, lekkasjene kan først komme når systemet står under trykk, dvs temperaturen er høy, en varm sommerdag opp brattebakken.
Titte etter lekkasje på tomgang, usb kamera osv. Skjønner du har all tid i verden.
Han har vel ikke så god tid lenger nå, det er jo en dag etter termin.
Nå har jeg skummet igjennom tråden, men ikke sett noe om hva slags bil det er.
Min kommentar til det med å bytte hjullager. Dette er noe man som regel kan klare selv uten store problemer. enten så er lageret komplett, det vil si at man skrur det ut og setter inn det nye. Hvis ikke så er det gjerne slik at den ytre lagerbanen er presset inn i en anne del, gjerne navet, men denne lar seg som regl banke ut fra baksiden. Navet må da ut selvfølgelig. Den nye lagerbanen må presses inn, men man kan banke den forsiktig inn med hammer og noe å legge imellom. Man kan også varme opp den delen som banen skal inn i. Den utvider seg da og det blir lettere å banke den inn.
Se forøvrig youtube på hvordan dette gjøres. Din bil, hvis den er litt tilårskommen, er garantert der, med samme jobb utført.
Kjøp ei rephåndbok. Står også der hvordan ting kan gjøres.
Biltypen står i første linje i første innlegg. Hjullager foran på denne byttes i følge videoene med lufthammer i pressbenk. Noen har dog hatt suksess med å skjære opp lageret fra innsiden.
Tid? Vel, vi skulle ha hjemmefødsel i den tro at det ville gi mist stress for mor og barn. Da vi ringte jordmor når det var 2-3 minutter mellom riene, gadd hun ikke stille opp likevel, så vi måtte på sykehuset. Da vi fikk spørsmålet om navn etter fødselen måtte jeg bare svare "Det har vi ikke bestemt enda, men Dracula ser jo ut til å være passende" (vi visste ikke kjønn på forhånd). Ikke alle har samme humor, dermed fikk vi barnevernet på nakken også. Å bli hjemme hadde definitivt gitt mindre stress. (Alternativt holde kjeft.)
Til sammenligning tar det langt kortere tid å teipe fast et wlan kamera, en strømledning til bilbatteriet og en lommelykt under panseret og kaste et blikk på pc-skjermen en gang i blant mens man kjører til et sted man uansett skulle kjøre til.
En varmkjørt bil som står på tomgang vil være såpass varm at kjølevesken pumpes rundt. Burde kunne se lekkasjen da også, men det vil jo være godt og varmt i motorrommet så pass fingre. Kan jo få noen til å sitte i bilen og kjøre opp turtallet om trykket skulle være problemet.
Ellers er det eliminasjonsmetoden - vet du hvor spruten treffer så vil det vel ikke være så mange steder det kan sprute fra.
Støtter det å skru gammel eller halvgammel bil om man har lyst og tid. Selvfølgelig kunne man handlet nye biler, brukt verksted til alt, leid håndverkere for å sette opp en list, men ingen av de tingene er så tilfredsstillende som å fikse selv!
Støtter tiazzz om at det er tilfredstillende å få det til selv. Min drivkraft er de erfaringene TS selv har gjort seg med forskjellige verksteder. Dette er kjent oppførsel fra verksteder, spesielt det med EU-kontroller.
Jeg tar alltid EU hos NAF, koster en hundrings mer, men du får en nøytral vurdering av hva som er galt. Etterkontroll koster halv pris. Det som skjer mellom de to kontrollene er opp til meg. Trenger bare et verksted når jeg skal ha firhjulskontroll, eller "spissinga" som vi kalte det før i tiden. synes også det er utrolig synd at det ikke finnes noe gds lenger i Oslo. Står nå med planer om å bygge nytt hus, og da blir det garasje med et hull i bakken eller løftebukk.
Hvis man går til et verksted som har en økonomisk interesse i å finne og utbedre feil, så må man bare regne med at de vil prøve å få deg til å betale for ting de tror at du ikke har noe greie på. Jeg synes spesielt synd på damer mellom 40 og 70 år. Jeg tror de er fritt vilt hos verksteder. De aller fleste vet ikke oppned på et hjulkryss og er ikke praktisk anlagt i det hele tatt. De trenger hjelp av en mann til alle slike bilting og dette utnytter verkstedene fullt ut.
Jeg synes ikke bare synd på de damene. Av de fleste kompisene mine så er det ingen av dem som skifter bremseskiver engang. Noen av dem vil kanskje kunne se gjennom "blå overledning"-poster på et tilbud, men de fleste bare betaler. Jeg synes synd på alle som ikke er spesielt interessert i bil, egentlig. Mange blir flådd.
Jeg bruker også bare NAF, men de kan være litt nidkjære i jakten på feil. Jeg fikk feil på en frontrute en gang, fikset den og på etterkontrollen så lurte en annen kontrollør hvorfor det i hele tatt hadde blitt registrert som feil. Rosen i ruta var utenfor testfeltet.
Røyk fast på en 9-er feil også, men det er en lengre historie som jeg ikke skriver om på et åpent forum.
Titte etter lekkasje på tomgang, usb kamera osv. Skjønner du har all tid i verden.
Nå har jeg skummet igjennom tråden, men ikke sett noe om hva slags bil det er.
Min kommentar til det med å bytte hjullager. Dette er noe man som regel kan klare selv uten store problemer. enten så er lageret komplett, det vil si at man skrur det ut og setter inn det nye. Hvis ikke så er det gjerne slik at den ytre lagerbanen er presset inn i en anne del, gjerne navet, men denne lar seg som regl banke ut fra baksiden. Navet må da ut selvfølgelig. Den nye lagerbanen må presses inn, men man kan banke den forsiktig inn med hammer og noe å legge imellom. Man kan også varme opp den delen som banen skal inn i. Den utvider seg da og det blir lettere å banke den inn.
Se forøvrig youtube på hvordan dette gjøres. Din bil, hvis den er litt tilårskommen, er garantert der, med samme jobb utført.
Kjøp ei rephåndbok. Står også der hvordan ting kan gjøres.
Tid? Vel, vi skulle ha hjemmefødsel i den tro at det ville gi mist stress for mor og barn. Da vi ringte jordmor når det var 2-3 minutter mellom riene, gadd hun ikke stille opp likevel, så vi måtte på sykehuset. Da vi fikk spørsmålet om navn etter fødselen måtte jeg bare svare "Det har vi ikke bestemt enda, men Dracula ser jo ut til å være passende" (vi visste ikke kjønn på forhånd). Ikke alle har samme humor, dermed fikk vi barnevernet på nakken også. Å bli hjemme hadde definitivt gitt mindre stress. (Alternativt holde kjeft.)
Til sammenligning tar det langt kortere tid å teipe fast et wlan kamera, en strømledning til bilbatteriet og en lommelykt under panseret og kaste et blikk på pc-skjermen en gang i blant mens man kjører til et sted man uansett skulle kjøre til.
Ellers er det eliminasjonsmetoden - vet du hvor spruten treffer så vil det vel ikke være så mange steder det kan sprute fra.
Støtter det å skru gammel eller halvgammel bil om man har lyst og tid. Selvfølgelig kunne man handlet nye biler, brukt verksted til alt, leid håndverkere for å sette opp en list, men ingen av de tingene er så tilfredsstillende som å fikse selv!
Støtter tiazzz om at det er tilfredstillende å få det til selv. Min drivkraft er de erfaringene TS selv har gjort seg med forskjellige verksteder. Dette er kjent oppførsel fra verksteder, spesielt det med EU-kontroller.
Jeg tar alltid EU hos NAF, koster en hundrings mer, men du får en nøytral vurdering av hva som er galt. Etterkontroll koster halv pris. Det som skjer mellom de to kontrollene er opp til meg. Trenger bare et verksted når jeg skal ha firhjulskontroll, eller "spissinga" som vi kalte det før i tiden. synes også det er utrolig synd at det ikke finnes noe gds lenger i Oslo. Står nå med planer om å bygge nytt hus, og da blir det garasje med et hull i bakken eller løftebukk.
Hvis man går til et verksted som har en økonomisk interesse i å finne og utbedre feil, så må man bare regne med at de vil prøve å få deg til å betale for ting de tror at du ikke har noe greie på. Jeg synes spesielt synd på damer mellom 40 og 70 år. Jeg tror de er fritt vilt hos verksteder. De aller fleste vet ikke oppned på et hjulkryss og er ikke praktisk anlagt i det hele tatt. De trenger hjelp av en mann til alle slike bilting og dette utnytter verkstedene fullt ut.
Jeg bruker også bare NAF, men de kan være litt nidkjære i jakten på feil. Jeg fikk feil på en frontrute en gang, fikset den og på etterkontrollen så lurte en annen kontrollør hvorfor det i hele tatt hadde blitt registrert som feil. Rosen i ruta var utenfor testfeltet.
Røyk fast på en 9-er feil også, men det er en lengre historie som jeg ikke skriver om på et åpent forum.