#21
 336     Northwest     0
En er nødt til å være fokusert på kostnader ved brukt bil.

Jeg har en kommende reperasjon på min bil og tilbudene varierer fra 11 til 28 tusen for utbedring og det er faktisk Mekonomen som er desidert dyrest.

   #22
 10,486     Akershus     0

Mekonomen som er desidert dyrest.


Ikke uvanlig det. På bremseslanger til vår E-klasse var de vesentlig dyrere enn merkeverkstedet.
Signatur
   #23
 544     Nedre Romerike     0

"Nye" feil som det blir mer og mer av, og krever merkeverksted er feil som ikke fantes før:
Check enige varsel, uteglemt nøkler + startsperre, alarmer, sikkerhetsmodus(må resettes), partikkelfilter, lambasonder....................

Godt å vite at min Saab (årsmodell 1992) er kvalifisert som ny bil Grin Check Engine lyser nesten bestandig og lambdasonde har den også (antakelig ødelagt, derfor Check Engine).

Til trådstarter: Kan bekrefte det som andre har sagt om Octavia. Vår ble solgt omtrent rett etter turen fra sykehus etter familieforøkelse. Jeg holdt på å knekke tenningsnøkkelen da jeg hadde babysete bak meg. Vi har gått over til Superb og er veldig fornøyd med plassen (ikke bare med plassen). Jeg er 1,95 m, kona 1,85 m og hun kan sitte bak meg uten at det blir for lite beinplass for noen av oss. Tre barneseter bak har vi ikke prøvd, to pluss en ikke altfor feit voksen går bra. Bagasjerom på Octavia I (2003) og Superb (2013) føles derimot omtrent like stor. Kanskje fordi bakruta på den gamle Octavia'en går brattere ned.
   #24
 5,336     Tromsø     0



Krava er:
4x4(ufravikelig)
...
Må sjå litt OK ut
...


Mitt råd er Subaru,  og det farget av egne bilvalg ;D.....Vi har Tribeca og Outback bensinbiler  ;)
Anbefaler deg å se på Subaru modeller: Forrester, Legacy eller Outback
Det er hvertfall biler som er driftsikre og med gode kjøreegenskaper


Støtter den, etter at jeg konverterte fra forhjulsdrift og Citroën til Subaru Legacy for fem måneder siden.
- God plass, sannsynligvis designet for nord-amerikanere og ikke for japanere.
- Veldig firehjulstrukket, 50/50 foran/bak.
- Om den ser OK ut er selvsagt en smakssak.  ;)
- Noen digger boxer-motor-lyden, andre ikke, men det bidrar i alle fall til den symmetriske AWD-en med jevnlange drivaksler og lavt tyngdepunkt.
Signatur
   #25
 744     Verdens navle     0
For å tenke litt utenfor boksen: Hva med en Jeep Grand Cherokee?

http://www.finn.no/finn/car/used/result?sort=0&carmodelmake=0%2F776&carmodelmake=1%2F776%2F2143&PRICE_FROM=150001&PRICE_TO=250000

Vanskelig å få med så lav kjørelengde som du antyder, men romslige og kule biler som ikke alle har!
Signatur
pwb
   #26
 2,256     Ski     0

For å tenke litt utenfor boksen: Hva med en Jeep Grand Cherokee?

http://www.finn.no/finn/car/used/result?sort=0&carmodelmake=0%2F776&carmodelmake=1%2F776%2F2143&PRICE_FROM=150001&PRICE_TO=250000

Vanskelig å få med så lav kjørelengde som du antyder, men romslige og kule biler som ikke alle har!


Flotte biler, men man bør kunne skru litt selv. Ville valgt bensinmotoren da det er lettest å få tak i deler til, og det har jo vært en del feil med dieselmotorene.
   #27
 744     Verdens navle     0
Problemet med diesler tror jeg var på enda eldre biler, med en noe tvilsom 2.5L VM italiensk dieselmotor med hang til overoppheting og sprekte blokker.

De nyere CRD-dieslene er fra Mercedes og ganske problemfrie, etter det jeg har forstått.
Signatur

  (trådstarter)
   #28
 530     Møre og Romsdal     0
Grand Cherokee'en var eit kreativt forslag, og bilen er fin som sådan, men eit par ting gjer at denne ikkje er aktuell for oss i denne fasen:
-Eg vart litt skremt av den slalom-testen som vart utført på Jeep for nokre år sidan
-4,7 V8 er tøft, men passar nok ikkje inn i den sparebluss-fasen oss er i no med unge på gang og huset som treng oppussing for alle penga. (Eg satt seinast igår og kika på Ford Excursion V10 sidan søstra mi hadde dette før, meget grom bil som er brutal på alle måtar, ikkje minst forbruket som stort sett låg på 2-2,2 litar uansett om ein hadde tom bil eller drog gravemaskin Smile )
Signatur
   #29
 10,486     Akershus     0
Da vi skulle ha "ny" bil, var valget allerede falt på E-klasse, og med ønske om 4wd. Selv om vi kjører 25.000 i året, fant vi ut at vi kunne kjøre bensinbil i veldig mange år før det totalt sett ble billigere å handle dieselbil. En 2004 E240 4matic med godt med utstyr fikk vi for 180.000, mens tilsvarende diesel begynte langt over 300.000.

Siden vi likte bilen, så slang vi 28.000,- etter den, og kjører nå billigere pr. mil enn selv de minste dieslene uten 4wd.
Signatur
   #30
 744     Verdens navle     0

Grand Cherokee'en var eit kreativt forslag, og bilen er fin som sådan, men eit par ting gjer at denne ikkje er aktuell for oss i denne fasen:
-Eg vart litt skremt av den slalom-testen som vart utført på Jeep for nokre år sidan
-4,7 V8 er tøft, men passar nok ikkje inn i den sparebluss-fasen oss er i no med unge på gang og huset som treng oppussing for alle penga. (Eg satt seinast igår og kika på Ford Excursion V10 sidan søstra mi hadde dette før, meget grom bil som er brutal på alle måtar, ikkje minst forbruket som stort sett låg på 2-2,2 litar uansett om ein hadde tom bil eller drog gravemaskin Smile )


De fleste av de aktuelle JGC-ene har vel 2,7 CRD dieselmotor, som bruker under literen på blandet kjøring.
http://www.dinside.no/85342/test-jeep-grand-cherokee-2-7-crd-overland

Og den beryktede slalomtesten var med en WK2, som er en mye nyere utgave enn de vi her snakker om.

Signatur