1,121    40    0  

Kontrollarmforing eller bremseskive?

 3,210     Vestlandet     0
Har fått en pulsering på høyre framhjul når jeg bremser. Jeg tenker at det kan være den fremre kontrollarmforingen, men mekanikeren på verkstedet mente at da må det være kast i bremseskiva i tillegg - for å få pulsering.

Kontrollarmen er av denne typen: http://tinyurl.com/n97l9xj

Jeg er mest teoretiker når det gjelder forstilling på bil dessverre. Jeg tenkte at man kan få harmoniske svingninger når kontrollarmen glir framover pga at foringen ikke fyller ut helt i bilens lengderetning, og støtes frem og tilbake av "fjærspennet" som gummien representerer når den glir helt fram, og helt tilbake? Men bremsingen trumfer kanskje hele den fjærvirkningen, og mekanikeren har rett?

Jeg spør mest fordi jeg er nyskjerrig. Og så vil jeg jo ikke bytte skiver hvis det ikke er nødvendig.

   #1
 3,010     Akershus     0
Du har som regel skeiv slitasje på det dekket hvis foringen er så rom at hjulet får vandre såpass. Ellers kan du sjekke foringen ved å jekke opp det hjulet og slite og dra i det. Best er det om du trer et kubein eller spett og bender litt.

Jeg tror ikke du vil få en slik fjæreffekt av en gåen foring. Hjulet vil gi noenlunde jevnt spenn mot foringen så det burde ikke oscillere. Tipper du burde ta en titt på skive, kloss og caliper. Det er som regel enkelt å skifte skive/klosser selv.

Edit: Jeg har hørt om tilfeller med ekstremt forringet bremsevæske som har gitt en slik effekt. Problemet var da at væsken kokte i caliper, ble erstattet av væske, kokte, osv. Akkurat det tror jeg var heller ekstremt dog.
   #2
 797     østfold     0
Det er nok ganske sikkert bremse skiver som er skjeve. Du jo sjekke priser på skruvat.no Smile
   #3
 3,010     Akershus     0
Bare husk at begge skivene må byttes hvis en er gåen og klossene bør absolutt byttes sammen med skivene.
  (trådstarter)
   #4
 3,210     Vestlandet     0
Ok, da kan jeg kanskje prøve å bytte om skivene først og se om det skifter side?
   #5
 1,293     Nordpolen     0
Så er det jo viktig å sjekke om hvorfor skiven har kast, kan jo være caliperen som er skyld i det
  (trådstarter)
   #6
 3,210     Vestlandet     0
Ja, jeg skal se på det når det blir bedre vær. Har akkurat kjøpt bilen, men jeg tror det er kvalitetsskiver - og de er ganske nye. Går det an å dreie dem, eller er det noe man slutta med sånn ca før krigen?
   #7
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Vibrerer rattet når du bremser har du garantert kast i skivene.

Dreie? Med mindre du dreier selv så er det bare å glemme, for dyrt i Norge.

Hvordan få kast i skivene? En kraftig oppbremsing fra 80km/t kan være nok, hvis du hugger raskt inn.

   #8
 3,010     Akershus     0
Skiver er forbruksvare så å dreie noen simple skiver er dårlig butikk. Du kan antagelig klare deg med skiver fra Biltema, men kjøp klosser fra noen andre. Mindre BT-skiver koster typ 4-500 stykk så det er ikke rare kostnaden. Det skrives mye drit om BT-skiver, men de fleste "har hørt om noen" eller noe slikt og har ingen erfaringer selv. Alle skiver kan ryke fort, enten ved en oppbremsing som Hondaen beskriver eller bare uflaks/produksjonsfeil. Har selv hatt flere BT-skiver og de har enten tatt heden av normal slitasje eller avgått med rustedøden. Pagid er billige klosser og helt greit.

Å bytte om skiver går fint det, men husk at klossene er slitt etter skivene så du vil slite ekstra mye på klossene ved en slik operasjon(og noe mer på skivene). River du først av skivene så titt etter skeiv eller ujevn slitasje på klossene. Det tyder på caliper som ikke glir skikkelig. Puss gjerne med en stålbørste og saus caliper, klosser og skiver inn med sinkspray, la det tørke sånn halvveis og så sauser du det inn med noe spraylakk. Jeg har brukt BTs motorlakk. Dette er rask og billig "oppussing" av bremsene og forhindrer utrolig mye rust. Har ikke sett rust som har tittet frem nå etter et drøyt år og jeg var ikke nøye på pussingen. Maling som treffer kloss eller skive slites fort av og du får meget pene bremser etter denne operasjonen som klarer vinteren langt bedre enn nakent svartstål. Glidedelene i caliper er beskyttet mot elementene så spraylakk skader ingenting.



Selv hadde jeg defekte bremser bak da jeg handlet bil pga. flak med gravrust som hadde kilt seg i caliper.

   #9
 1,293     Nordpolen     0
Litt på siden men, har en kjenning som hentet seg en 911 turbo i helga, denne har keramiske bremseskiver, disse skal vare i bilens levetid, kostet 63 tusen som ekstrautstyr når bilen var ny. Sjekket pris nå hvis de må skiftes....150000 ;D