1,121
40
0
Kontrollarmforing eller bremseskive?
3,210
Vestlandet
0
Har fått en pulsering på høyre framhjul når jeg bremser. Jeg tenker at det kan være den fremre kontrollarmforingen, men mekanikeren på verkstedet mente at da må det være kast i bremseskiva i tillegg - for å få pulsering.
Kontrollarmen er av denne typen: http://tinyurl.com/n97l9xj
Jeg er mest teoretiker når det gjelder forstilling på bil dessverre. Jeg tenkte at man kan få harmoniske svingninger når kontrollarmen glir framover pga at foringen ikke fyller ut helt i bilens lengderetning, og støtes frem og tilbake av "fjærspennet" som gummien representerer når den glir helt fram, og helt tilbake? Men bremsingen trumfer kanskje hele den fjærvirkningen, og mekanikeren har rett?
Jeg spør mest fordi jeg er nyskjerrig. Og så vil jeg jo ikke bytte skiver hvis det ikke er nødvendig.
Kontrollarmen er av denne typen: http://tinyurl.com/n97l9xj
Jeg er mest teoretiker når det gjelder forstilling på bil dessverre. Jeg tenkte at man kan få harmoniske svingninger når kontrollarmen glir framover pga at foringen ikke fyller ut helt i bilens lengderetning, og støtes frem og tilbake av "fjærspennet" som gummien representerer når den glir helt fram, og helt tilbake? Men bremsingen trumfer kanskje hele den fjærvirkningen, og mekanikeren har rett?
Jeg spør mest fordi jeg er nyskjerrig. Og så vil jeg jo ikke bytte skiver hvis det ikke er nødvendig.
Jeg tror ikke du vil få en slik fjæreffekt av en gåen foring. Hjulet vil gi noenlunde jevnt spenn mot foringen så det burde ikke oscillere. Tipper du burde ta en titt på skive, kloss og caliper. Det er som regel enkelt å skifte skive/klosser selv.
Edit: Jeg har hørt om tilfeller med ekstremt forringet bremsevæske som har gitt en slik effekt. Problemet var da at væsken kokte i caliper, ble erstattet av væske, kokte, osv. Akkurat det tror jeg var heller ekstremt dog.
Dreie? Med mindre du dreier selv så er det bare å glemme, for dyrt i Norge.
Hvordan få kast i skivene? En kraftig oppbremsing fra 80km/t kan være nok, hvis du hugger raskt inn.
Å bytte om skiver går fint det, men husk at klossene er slitt etter skivene så du vil slite ekstra mye på klossene ved en slik operasjon(og noe mer på skivene). River du først av skivene så titt etter skeiv eller ujevn slitasje på klossene. Det tyder på caliper som ikke glir skikkelig. Puss gjerne med en stålbørste og saus caliper, klosser og skiver inn med sinkspray, la det tørke sånn halvveis og så sauser du det inn med noe spraylakk. Jeg har brukt BTs motorlakk. Dette er rask og billig "oppussing" av bremsene og forhindrer utrolig mye rust. Har ikke sett rust som har tittet frem nå etter et drøyt år og jeg var ikke nøye på pussingen. Maling som treffer kloss eller skive slites fort av og du får meget pene bremser etter denne operasjonen som klarer vinteren langt bedre enn nakent svartstål. Glidedelene i caliper er beskyttet mot elementene så spraylakk skader ingenting.
Selv hadde jeg defekte bremser bak da jeg handlet bil pga. flak med gravrust som hadde kilt seg i caliper.
Du lakkerer bremseklosser og skiver? :o ??? ???
- Baderomsbloggen min
....
...
...