521
18
0
Levetid/reklamasjon på triangelarm
2,256
Ski
0
Hva er forventet levetid på en triangelarm på en bil i dag? Må man bare godta at 2 år er mer enn nok (25-30.000 km)?? Den ble byttet på garanti og må nå byttes igjen, men da selvfølgelig ikke på garanti. Men hvis den har mer enn 2 års levetid så kan man vel forvente 5 års reklamasjon på den?
Samtidig kan man kanskje mene at kjørestil eller annet kan medvirke til økt slitasje.
Hvilket bilmerke snakker vi om? Det er jo stor forskjell på hvordan de forskjellige forhandlerne behandler reklamasjonssaker. Mens B&Steen blånektet for ansvar på Mercrustes Bens, har andre forhandlere gjort mye for kunden selv etter normal garantitid.
Hva slags vei kjører du på?
Har du kjøpt bilen ny hos forhandler som du nå reparerer den hos?
Hva er galt? (Foringer, kule, rust, brudd osv)
Ved kjøp av bilen burde selger kunne opplyse om garantitid på deler. Slitasjedeler her en kilometerfaktor som spiller inn. Deler i hjuloppheng er definitivt slitedeler. Men 25 000 var kort lengde spør du meg...
.
Det er jo jussen og lovene våre som definerer de faktiske forhold. Det hjelper ikke hvor mye urett du opplever, er det innenfor loven, er det ikke advokatene som er problemet, men lovverket.
Boltene som fester nedre bærearm skal kun sitte løst når bærearmen monteres på bukk.
Først når bilen blir bært av hjulene skal boltene strammes. Grunnen til dette er fordi opphenger faktisk beveger seg ved hjelp av fleksibiliteten til gummiforinger. Hvis boltene strammes før bilen er på bakken, blir gummiforingene satt i for mye spenn og de ryker etter veldig kort tid. Dette er helt elementært og burde ikke være noe nytt for en bilmekaniker. Men det er altså mulig å feilmontere dem og få betydelig redusert levetid på gummiforingene til bærearmer.
Det skal ikke være lett å være bilkunde. Audi/VW blir tilbakekalt og ikke reparert, Toyota vet om feilene og holder kjeft, Mercedes ruster bort og kundene må gå rettens vei. God grunn til å ta bussen, men der får du snikegebyr selv om du har betalt.
Det får være grenser for hvor mye man skal vite om bilen. Man burde være trygg når bilen har vært på service hos forhandler.